تردد 11 میلیون موتورسیکلت فرسوده بهاندازه 66 میلیون خودرو آلودگی تولید میکند
تعداد موتورسیکلتهای در حال تردد کشور به 14 میلیون دستگاه رسیده است. سال گذشته فقط 22 هزار دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند. این در حالی است که از این میان 11 میلیون دستگاه فرسوده هستند و طبق اعلام مدیر اجرایی معاینه فنی و عوارض خودروهای کشور، موتورسیکلتها بهاندازه 44 میلیونتا 66 میلیون دستگاه خودرو آلودگی تولید میکنند.
آلودگی هر موتورسیکلت برابر با 6 خودرو
سید محمدحسین سیفآباد، مدیر اجرایی معاینه فنی و عوارض خودروهای کشور، گفت: تردد هر موتورسیکلت فرسوده چهارتا شش برابر یک خودرو آلایندگی دارد. بدین ترتیب موتورسیکلتهای فرسوده در کشور بهاندازه 44 میلیونتا 66 میلیون دستگاه خودرو آلایندگی تولید میکند.
او با تأکید بر اینکه سال گذشته تنها 22 هزار موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند گفت: در حال حاضر 81 خط آزمون معاینه فنی موتورسیکلت در کشور فعالیت دارند؛ اما باید در نظر داشت که کلیه مراکز معاینه فنی موظف به راهاندازی خط معاینه موتورسیکلت هستند.
مدیر اجرایی معاینه فنی و عوارض خودروهای کشور با انتقاد از عملکرد دوربینهای پلیس راهور که تنها امکان عکسبرداری از روبهروی وسایل نقلیه رادارند، به ترفندهای غیرقانونی موتورسواران اشاره کرد و گفت: اگر امکان فنی ثبت تصویر از پشتهم فراهم شود، بسیاری از رانندگان با زنجیر و ماسک بهراحتی پلاک را پوشش میدهند.
سیفآباد یادآور شد: به دلیل ایجاد مشکلات اجتماعی و امنیتی امکان گسترش برخورد قهری و آموزشی وجود ندارد. از سوی دیگر پارکینگها نیز ازلحاظ ظرفیتی نمیتوانند این تعداد موتورسیکلت را توقیف کنند. البته زمانی هم که این وسایل نقلیه از پارکینگها ترخیص میشوند، الزامی به ارائه معاینه فنی ندارند. او با اشاره به اینکه عزم فرادستگاهی برای ساماندهی موتورسیکلتها وجود ندارد، راهکار نهایی را نوسازی ناوگان و هماهنگی دستگاهها و نهادهای ذیربط اعلام کرد.
ضرورت برقی سازی موتورسیکلتها
برقی سازی از ناوگان موتورسیکلت کشور یکی از طرحهایی است که در چند سال گذشته روی میز بوده؛ اما این طرح هم بهطور حداقلی و در بهترین حالت به شکل آزمایشی به اجرا درآمده است. در همین زمینه بسته اجرایی ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید رقابتپذیر از سال 1401 به مرحله اجرا رسید. اما این طرح هم با چند نقد اساسی روبهروست. ازجمله آنکه تنها امکان تردد 120 هزار دستگاه موتورسیکلت را فراهم میآورد. همچنین به ازای هر دستگاه 1600 دلار بار مالی روی دوش دولت قرار میگیرد که با توجه به کسری موجود در منابع کشور، این طرح را هم باید شکستخورده دانست.