ناصر آراسته، جانشین گروه مشاوران نظامی فرماندهی کل قوا و رئیس هیات معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی، در نخستین همایش «روز جهانی حافظان صلح» که صبح امروز (یکشنبه)، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، به بیان دیدگاهها و تجربیات خود درباره جایگاه نیروهای حافظ صلح و ضرورت بازنگری در عملکرد آنان پرداخت و با اشاره به تاریخچه اقدامات نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد از سال ۱۹۴۸ تاکنون، اظهار کرد: از آغاز تاکنون بیش از یک میلیون نفر از ۱۲۵ کشور جهان در حدود ۷۰ مأموریت حفظ صلح مشارکت داشتهاند. بر اساس آمارهای قبلی، حدود ۴۴۰۰ نفر از این نیروها جان باختهاند و تنها در سال گذشته حدود ۵۷ نفر از آنان در مناطق بحرانی جان خود را از دست دادهاند. او با ابراز تأسف از ناکامیهای تاریخی نیروهای حافظ صلح در انجام مأموریتهایشان، بیان کرد: در مواردی چون لبنان، بوسنی، رواندا و اوگاندا، شاهد فجایع انسانی بزرگی بودهایم که با وجود حضور نیروهای حافظ صلح رخ داد. برای مثال، در بوسنی در جریان کشتار سربرنیتسا، تنها در مدت چهار روز بیش از 8 هزار نفر در برابر دیدگان نیروهای هلندی حافظ صلح قتلعام شدند؛ فاجعهای که با اطلاع و دسیسه آمریکا، انگلیس و فرانسه رقم خورد. امیر سرتیپ آراسته درباره علل این ناکامیها نیز گفت: باید با صراحت گفت که این ناکامیها تنها نتیجه سستی یا ضعف عملیاتی نیست، بلکه ریشه در بیعملی سازمان ملل و ناتوانی آن در دفاع از نیروهای خود دارد. چرا باید نیرویی که برای حفاظت از صلح اعزام شده، مظلومانه کشته شود و هیچ واکنش قاطعی از سوی شورای امنیت یا سازمان ملل صورت نگیرد؟
اصلاح پیمایش جایگزین سه نرخی شدن قیمت گازوییل
غلامرضا شریعتی اندرانی درباره آخرین وضعیت پیگیری مطالبات کامیون داران در کمیسیون عمران گفت: به محض این که در ایام اخیر مشکلات کامیون داران بروز پیدا کرد؛ ما در کمیسیون عمران جلسات مختلفی با حضور اتحادیه، اصناف مرتبط حوزه حمل و نقل و مدیران دستگاه های دولتی داشتیم. رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کامیون داران چندین مطالبه اساسی داشتند که یک بخشی از این مطالبات مربوط به نرخ گازوئیل بود که سه نرخی بودناش متنفی شد و مانند روشی تا الان داده میشد به همان شکل باقی خواهد ماند. وی افزود: خواسته دیگر کامیون داران درباره بحث پیمایش بود که وزارت صمت قول دارد به روزرسانی کند؛ چراکه کامیونداران معترض بودند روش پیماشی که وزارت صمت برای تعیین سهمیه سوخت محاسبه کرده تا ۲۰ روز بیشتر کفاف نمیدهد و ۱۰ روز کم است که با حضور خود عزیزانی که در جلسه بودند، این مساله هم مصوب شد وی ادامه داد: نکته بعدی درباره بحث تأمین قطعات، لاستیک و روغن کامیونها بود که در حال پیگیری است تا وزارت صمت خودش مستقیما این امکانات را از طریق تولیدکنندگان داخلی در اختیار شرکتهای حمل و نقل قرار دهد که این کالاها مستقیم به دست رانندگان برسد و قیمت پایین بیاید و کمکی به حال رانندگان عزیز باشد. وی تاکید کرد: جلسات ما با حضور مدیران حمل و نقل بخش خصوصی، انجمن صنفی، کانون کارفرمایان برگزار شد و کسی هم غایب نبود. ما به این توافقات رسیدیم و آنها هم قبول کردند. مطالبات کامیونداران در جلسات مطرح شد و به حمدالله دولت هم قبول کرد ما هم انتظار داریم این مطالبات به سرعت برطرف شود. این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این نوع نیازها و درخواستها در همه اصناف وجود دارد، قشری درخواست افزایش حقوق دارد یا قشری درخواست رسیدگی بیشتر صنفی دارد. عزیران زحمتکش حوزه حمل ونقل هم خواستههایی داشتند که به سرعت هم مورد بررسی قرار گرفت و تأمین شد.