لوگو
1404 شنبه 20 ارديبهشت
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1401/10/27 - شماره 1966
نسخه چاپی
ضعف مدیریت در راه‌آهن بی‌سابقه است

لغو حرکت 71 قطار

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی اظهار داشت: عملکرد ضعیف راه‌آهن در مدیریت سفرهای ریلی در روزهای سرد و برفی سال بی‌سابقه بوده و این وضعیت کاملاً قابل مدیریت بوده‌ است. سوابق گذشته نشان می‌دهد بادانش هواشناسی کمتر در سال‌های دور راه‌آهن در این شرایط جوی عملکرد بهتری داشت.
سبحان نظری در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به ضعف عملکرد راه‌آهن در شرایط برفی و لغو حرکت 71 قطار و همچنین در راه ماندن مسافران مسیر برف گیر و مناطق سردسیر اظهار داشت: عملکرد ضعیف راه‌آهن در مدیریت سفرهای ریلی در روزهای سرد و برفی سال بی‌سابقه بوده و این وضعیت کاملاً قابل مدیریت بوده‌ است.

سوخت زمستانی
دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی ادامه داد: یکی از عوامل اثرگذار در به وجود آمدن این وضعیت نامناسب عملکرد راه‌آهن در چند روز اخیر می‌تواند موضوع سوخت زمستانی باشد. لوکوموتیو‌ها سوخت زمستانی دارند چراکه گازوئیل قطار در فصل سرد سال حالت ژله‌ای پیدا می‌کند و کار نمی‌کند و ازاین‌رو روال این بوده که سوخت زمستانی برای این ایام تهیه می‌شد و با افزودنی‌هایی به سوخت معمولی، این سوخت در ایام سرد سال دیگر حالت ژله‌ای پیدا نمی‌کرد و یخ نمی‌زد. اگر سوخت هم از عامل مؤثر در این وضعیت بوده احتمالاً ناهماهنگی‌هایی صورت گرفته چراکه شرکت نفت در زمان تولید گازوئیل سهمیه‌ای را به تولید خاص وضعیت زمستانی برای حمل‌ونقل ریلی اختصاص می‌دهد.
وی افزود: عوامل دیگر می‌تواند دستگاه ترمز و یخ‌زدگی سوزن خطوط ریلی باشد اما تمام این عوامل با عملکرد نیروی انسانی قبل از بحران و در حین بحران قابل‌رفع بوده اما مدیریتی در این زمینه انجام‌نشده است.

حرکت قطارها در برف سنگین سال 62
نظری با اشاره به توان مدیریت این موضوعات در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: در دهه 60 تجربه سخت‌تری از شرایط جوی و بارش‌ها داشتیم و پیشکسوتان ریلی اذعان دارند در سال 62 وقتی کشور برف سنگین مواجه شد، در همین شرایط راه‌آهن با امکانات ضعیف‌تر در مناطق برف گیر به مردم امدادرسانی و خدمات ارائه می‌کرد. درواقع قطار به کمک سایر حمل‌ونقل آمده اما امروز شاهد آن هستیم که شرایط برعکس شده و قطارها در برف زمین‌گیر شده‌اند و اتوبوس به کمک مسافران ریلی آمده است.

مدیران مشاوره پذیر باشند
وی گفت: مدیرانی که در رأس هستند و مدیرعامل راه‌آهن باید توان مدیریت این موضوعات و رفع بحران را داشته باشند. اخلاق مدیریتی ایجاب می‌کند مدیران مشاوره پذیر باشند و امروز این موضوع خلأ جدی فعلی در راه‌آهن است. درحالی‌که باید در چنین سازمان و مجموعه عمیق و طویل و عریض؛ تجربه و دانش سایر به کار گرفته شود اما نسبت به این مهم اقدام نمی‌کنند.

خسارات مالی سنگین سوانح
دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تأکید کرد: باید توجه داشت که این سوء مدیریت‌ها خود را در شرایط برفی نشان داده اما در شرایط عادی هم در راه‌آهن شاهد آن هستیم که آمار حمل بار، مسافر و ترانزیت افت پیداکرده و این نشان می‌دهد که در ایام غیر بحرانی هم در این مجموعه مدیریت مطلوبی انجام نمی‌شود. نظری ادامه داد: پس از سانحه تلخ قطار طبس، شاهد سوانح متعدد ریلی بودیم که خوشبختانه تلفات جانی نداشتند و اغلب آنها در قطارهای باری اتفاق افتاده است اما آماری از تعداد سوانح منتشر نمی‌شود درحالی‌که برای بررسی و ارزیابی عملکرد این مجموعه انتشار این سوانح هرچند جزئی و دلایل وقوع آنها ضروری است. وی افزود: این سوانح هرچند خسارت جانی نداشتند اما خسارت مالی سنگینی در پی داشتند به طوری که تنها در یک مورد 7 کیلومتر خط آهن از بین رفت و شخم زده شد اما درعین‌حال هیچ آماری از تعدد سوانح وجود ندارد و تنها از اعلام وضعیت از سوی شرکت‌های ریلی متوجه افزایش میزان سوانح می‌شویم.

یخ‌زدگی ریل توجیه خوبی نیست
دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با تأکید بر اینکه یخ‌زدگی ریل نمی‌تواند توجیه خوبی و دلیل طبیعی برای عملکرد ضعیف راه‌آهن در روزهای برفی نیست، تأکید کرد: وضعیت سرمای ایران در این چند روز از سیبری در روسیه که پایین‌تر نیست اگر مشکل یخ‌زدگی باشد باید روسیه همواره با مشکل مواجه باشد. از سوی دیگر اساساً عمده مشکلات خط درباره یخ‌زدگی به سوزن خط برمی‌گردد که با گرمایش موضعی از یخ‌زدگی آن جلوگیری می‌شود و اساساً برخی از سوزن‌ها مجهز هیتر برقی هستند و مانع از یخ‌زدگی می‌شوند و در نواحی سردسیر از این قطعات استفاده می‌کنند و در طول مسیر هم راهبان و سوزنبان حضور و گشت زنی دارند ازاین‌رو این دلایل اصلاً توجیه‌پذیر و طبیعی نیستند. نظری گفت: وظیفه راه‌آهن این است که در شرایط بحران بار سایر بخش‌های بحران دیده را به دوش بکشد نه اینکه خود درگیر بحران و باری بر دوش شود.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • بخاری برقی کمیاب شد
  • افزایش قیمت ارز و طلا
  • بودجه نویسی غیرتخصصی!
  • ثبت‌نام 9 میلیون نفر برای خرید ۲۰ هزار خودرو!
  • لغو حرکت 71 قطار
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.