بازار سیبزمینی دچار التهاب شده است. چراکه شائبههایی مبنی بر واردات سیبزمینیهای صادراتی ایران از طریق کشورهای ثالث به داخل کشور با نرخهای بالا مطرح است. گفته میشود سیبزمینیهای وارداتی همان سیبزمینیهای تولید داخل هستند که پس از صادرات به کشورهای همسایه، مجدد بانام و برندی دیگر به کشور بازمیگردند! وعده دادهشده بود که عرضه سیبزمینی با نرخ 29 هزار و 500 تومان انجام شود، اما همچنان قیمت سیبزمینی بالاست و در برخی مناطق شهری قیمت آن از 70 هزار تومان هم عبور کرده است. احمدرضا بخشی، عضو کمیسیون صنایع غذایی اتاق اصناف ایران، درباره علت کمبود سیبزمینی به ایلنا گفت: سیبزمینی 1.5 برابر نیاز کشور تولید میشود و دلیل کمبود این محصول در بازار صادرات است. انبارهایی در کشورهای همسایه وجود دارند که کالاهای ایرانی در این انبارها ذخیره میشوند و سپس در زمان کمبود با نام برند ثالث به کشور وارد میشوند، یعنی پای مافیا در میان است. محسن امینی، نایبرئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران به تجارت گفت: هنوز اطلاعات دقیق و موثقی دراینباره وجود ندارد. اما باید سازمانهای گمرک، استاندارد و … این موضوع را موردبررسی قرار دهند. او با اشاره به اهمیت وجود یک نظام یکپارچه از تولید تا صادرات گفت: مشکلات کنونی در بازار سیبزمینی، بازتابی از نبود یک نظام جامع و یکپارچه از تولید تا صادرات است. نبود یک برنامهریزی مناسب در بخشهای کشت، برداشت، خرید تضمینی، صادرات و واردات منجر به نوسان در بازار شده است. این نوسانات بهگونهای است که گاهی مازاد تولید و گاهی کمبود محصول در بازار وجود دارد. وی افزود: نمیتوان هر زمان که کمبود محصول وجود دارد واردات، و هر زمان که مازاد محصول وجود دارد، صادرات انجام داد. باید قبل از شروع سال یک دستورالعمل برای انجام تولید، صادرات و واردات همان سال تدوین شود تا هم تولیدکننده و هم صادرکننده و واردکننده از برنامه کل سال آگاه باشند.