لوگو
1404 سه‌شنبه 21 مرداد
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1399 سه‌شنبه 18 شهريور
نسخه چاپی
تفسیر روز

هند جاده جدید ابریشم خود را از درون منفجر می‌کند

ستاره صبح-زمانی بود که دهلی‌نو باافتخار ایجاد جاده جدید ابریشم - از خلیج عمان تا تقاطع آسیای مرکزی و جنوبی  را برای رقابت با پروژه کمربند و جاده چین (BRI) به رخ می‌کشید. حالا به نظر می‌رسد که هندی‌ها از پشت به خود خنجر زده‌اند. تهران و دهلی‌نو در سال 2016 توافق‌نامه‌ای برای ساخت یک خط ریلی 628 کیلومتری از بندر استراتژیک چابهار به زاهدان، بسیار نزدیک به مرز افغانستان، با قطعه حیاتی تا زرنج در افغانستان و فراتر از آن را امضا کردند. در مذاکرات بین دو دولت، شرکت‌های راه‌آهن ایران و هند هم حضور داشتند. مذاکراتی که راه به‌جایی نبرد، چراکه هند پای خود را از قرارداد کنار کشید؛ بنابراین تهران تصمیم گرفت به هر شکل و با تأمین اعتباری نزدیک به 400 میلیون دلار آن را طبق برنامه تا مارس 2022 به پایان برساند. قرار بود این راه‌آهن، کریدور اصلی ارتباط‌دهنده هند در بندر چابهار به افغانستان و آسیای میانه باشد. مرحله بعدی ارتقای زیرساخت‌های ریلی / جاده‌ای از افغانستان به همسایگان آن تاجیکستان و ازبکستان ‌بود. کل این عملیات در یک توافق سه‌جانبه بین هند، ایران و افغانستان ثبت شد. بهانه غیررسمی دهلی‌نو برای ترک قرارداد ترس از ضربه شدید به این پروژه از طریق تحریم‌های ایالات‌متحده ‌بود. دهلی‌نو درواقع از دولت ترامپ برای چابهار و خط ریلی به زاهدان معافیت گرفته بود، ولی مشکل اصلی متقاعد کردن مجموعه‌ای از شرکای سرمایه‌گذار بود که همگی از تحریم‌ها وحشت داشتند. جای تعجب نیست که تهران تصمیم گرفت در ابتدا به‌تنهایی به راه خود ادامه دهد و درحرکت بعدی با تفاهم‌نامه 400 میلیارد دلاری «برنامه 25 ساله جامع همکاری بین خود و چین»، وارد همکاری استراتژیک با این کشور شود. در این حالت، چین می‌رود که کنترل بر دو «مروارید» استراتژیک در دریای عرب / خلیج عمان یعنی گوادر پاکستان و چابهار ایران را کامل کند. تهران تاکنون پیشنهاد بندر چابهار برای اجاره به پکن را رد کرده است؛ اما آنچه وجود دارد، جدا از سرمایه‌گذاری چینی‌ها در یک پالایشگاه نفت در نزدیکی چابهار و حتی در درازمدت در خود بندر، یک ارتباط عملیاتی بین گوادر پاکستان و چابهار در جریان است که با بهره‌برداری چینی‌ها از بندر جاسک در خلیج عمان، 350 کیلومتری غرب چابهار و بسیار نزدیک به تنگه استراتژیک هرمز، تکمیل خواهد شد. بیایید به موارد اساسی نگاه کنیم. آنچه تهران و پکن روی آن کار خواهند کرد، گسترش عظیم کریدور سی پک CPEC از طریق اتصال گوادر به چابهار و بعدازآن از طریق راه‌آهن ایران به آسیای میانه و خزر و همچنین اتصال به ترکیه و مدیترانه شرقی (از طریق عراق و سوریه) است که همگی به اتحادیه اروپا ختم می‌شود. پیشرفت این بازی در حال تغییر در قلب اوراسیا صورت خواهد گرفت. منطقه ای که با اتحاد بین چین، پاکستان، ایران، ترکیه و روسیه از طریق کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال و جنوب (INSTC) به ایران وصل خواهد شد. در حال حاضر، علیرغم انعکاس سنگین آن در مناطق مختلف - ارتقای زیرساخت‌های انرژی، نوسازی بنادر و پالایشگاه‌ها، ساخت کریدور، سرمایه‌گذاری در تولید و تأمین ثابت نفت و گاز ایران که برای امنیت ملی چین یک موضوع حیاتی است، ادامه دارد. با توجه به اینکه هر دو بازیگر ایران و چین برای ایالات‌متحده «تهدیدهای بالقوه» محسوب می‌شوند عدم بالا بردن خشم دولت ترامپ به سطوح بالاتر یک اصل به شمار می‌رود. بااین‌وجود، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور روحانی با اطمینان می‌گوید که توافق نهایی بین ایران و چین در ماه مارس 2021 امضا می‌شود.

6 سپتامبر 2020- تارنمای اینفورماشین کلییرینگ هاوس
برگردان و تلخیص اصغر شهدی
Asghar.shahdi@gmail.com

 

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email
سرویس خبری: سیاست
لینک کوتاه https://setaresobh.ir/news/82632
کلید واژه‌ها: #هند #جاده #ابریشم

خبرهای مرتبط

سقوط هواپیما در هند؛ ۲۴۲ سرنشین هواپیمای مسافربری جان باختند
سقوط هواپیما در هند؛ ۲۴۲ سرنشین هواپیمای مسافربری جان باختند
نارندرا مودی وارد کی‌یف شد
نارندرا مودی وارد کی‌یف شد
پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای هند را بشناسید
پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای هند را بشناسید
مهار اژدهای زرد
مهار اژدهای زرد
پاکستان متهم به حمایت از طالبان و شبکه حقانی است
پاکستان متهم به حمایت از طالبان و شبکه حقانی است

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

آخرین خبرها

  • احتمال زیادی وجود دارد اسرائیل جنگ دیگری را با ایران آغاز کند
  • روابط عمومی سپاه: هدف قرار دادن اصحاب رسانه در غزه حمله مستقیم به آزادی بیان است
  • اظهار نظر متفاوت بهنوش بختیاری در مورد ترنس‌ها در ایران
  • زندانی سیاسی از انتقال با دستبند و پابند و لباس زندان، مصون است/ قوه قضائیه با متخلفان برخورد کند
  • چراغ سبز به توافق
  • اگر مذاکره و توافق نکنیم چه کنیم؟/ مذاکره مقرون به صرفه‌ترین شیوه حل مشکلات است/ معلوم نیست تندروها چه مشکلی با مذاکره دارند؟
  • آینده مبهم مطبوعات و روزنامه نگاری
  • پالرمو تائید؛ سی اف تی بلاتکلیف
  • آتش نتانیاهو و جنون جنگ
  • زیرپوست آموزش‌وپرورش چه می‌گذرد؟
  • رانت خودرو و بنزین ارزان
  • محاصره ژئوپلیتیکی ایران
  • فرازوفرود بانک سپه از حمله سایبری تا به امروز
  • نهضت زدایش | نوشتاری از حسین انتظامی
  • حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را بردارید/ تا زمانی که مشکلاتمان را با آمریکا حل نکنیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد + ویدئو
  • ترکیب نهایی استقلال برابر تراکتور در سوپر جام اعلام شد
  • وقتی اسب‌های اصفهان “تازیانه” مشکلات را می‌خورند!
  • ریکاردو آلوز بازیکن تراکتور است یا سپاهان؟
  • ایران در ازای لغو تحریم‌های آمریکا، «محدودیت‌هایی بر توسعه هسته‌ای را برای مدت معینی می‌پذیرد»/ محدود کردن برنامه موشکی ایران «منتفی» است
  • در دادگاه مطبوعات امروز چه گدشت؟
  • حضور ۱۸ هزار زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌ها
  • ورود سازمان بازرسی به یکی از مناقصات منطقه عسلویه
  • خدمات دفاتر اسناد رسمی آنلاین می‌شود
  • تئاترها ۲ شب روی صحنه نمی‌روند
  • جزئیات ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس برای سال تحصیلی جدید
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.