شهریه زیاد مدارس غیردولتی
علی باقر طاهری نیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی نیز بابیان اینکه در کجای دنیا مدارس رها هستند، گفت: حداقل مداخله دولت در آموزش عمومی به ویژه دوره ابتدایی نیاز است. برخی مدارس غیردولتی ۸ برابر کف حقوق یک کارگر و ۲ برابر دانشگاههای غیردولتی شهریه دریافت میکنند. اعتبارات اختصاصیافته به آموزش و پرورش سقوط کرده است. سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در سال ۹۸ به پایینترین میزان رسید و این یعنی خصوصیسازی و تقویت مدارس غیردولتی.
آموزش را کالا کردهاند
طاهری نیا گفت: اکنون سالانه ۷۰ هزار معلم در آموزش و پرورش بازنشسته میشوند. در سالهای گذشته، دانشگاه فرهنگیان سالانه ۳ هزار دانشجو ـ معلم جذب میکرد. در چنین شرایطی معلوم است که کلاسهای درس از معلم خالی میمانند. برخی دولتها به خصوصیسازی دامن زدند و آموزش را کالا کردند درحالیکه آموزش عمومی نمیتواند کالا باشد. وضعیت مدارس کشور بهگونهای شده است که خانوادهها درازای پرداخت پول بیشتر از خدمات آموزشی باکیفیتتر بهرهمند میشوند درحالیکه آموزش باکیفیت یک حق است و دولت باید برای شهروندان تأمین کند. عدالت آموزشی زمینه تحقق عدالت اجتماعی است و از بستر عدالت آموزشی استعدادهای خوب اما بیبضاعت میتوانند رشد کنند. بنابراین ابتدا باید به همه دانشآموزان خدمات آموزشی باکیفیت ارائه کرد و بعد به سراغ حمایت از استعدادهای برتر رفت.
احمد عابدینی، معاون پیشین شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه از مهمترین عوامل تفکیک مدارس از یکدیگر محتوای آموزشی، برنامه و فضای مدرسه و معلمان توانمند برای انتقال مناسب محتوای علمی است، گفت: اکنون تمام مسائل مدارس غیردولتی، از تأیید معلم و فضای مدرسه تا محتوای آموزشی، تحت کنترل وزارت آموزش و پرورش است. تفاوت مدارس دولتی و غیردولتی منابع مالی و شهریهای است که از والدین دریافت و بر اساس آن فرصتهای بهتری را نسبت به مدارس دولتی فراهم میکنند. مدرسهای وجود ندارد که از خانوادهها پول دریافت نکند چون دولت نمیتواند هزینههای مدارس را تأمین کند. شورای عالی آموزش و پرورش استانداردهایی تعیین کرده که توسعه مدارس غیردولتی یکی از آنهاست. سهم دانشآموزان در مدارس غیردولتی باید به ۱۵ درصد برسد که هنوز این موضوع محقق نشده و ۱۲.۵ درصد است.
عدالت به معنای توزیع فقر نیست
عابدینی گفت: نمیگوییم آموزش رایگان نباشد اما عدالت به معنای توزیع فقر نیست. دولت میگوید توانایی تأمین امور روزمره و نیازهای مردم را ندارم و بخشی از مردم هم از منابع مالی خود برای آموزش هزینه میکنند، این آموزش طبقاتی نیست. مدارس غیردولتی بار آموزش ۲.۵ میلیون دانشآموز را از دوش دولت برداشته است. ۲۰۳ هزار معلم در مدارس غیردولتی فعالیت میکنند و این موضوع بار مسئولیت آموزش و پرورش را کم کرده است.
میزان کم تحصیلات معلم مدارس دولتی
عابدینی تأکید کرد: اکنون مردم از روی اجبار فرزندان خود را به مدارس غیردولتی میفرستند. اگر دولت مدارس دولتی عادی را استاندارد کند، بسیاری از والدین به سمت مدارس غیردولتی نمیروند. ۵۰ درصد معلمان مدارس دولتی عادی آموزشهای لازم را طی نکردهاند و این مدارس معلم حرفهای استخدام نمیکنند. فرد با معدل ۱۱ و رتبه ۱۲۰ هزار کنکور معلم شده است. یا با توصیه بخشهای مختلف معلم استخدام میکنند. چگونه معلم ۴۶ ساله را بدون تجربه استخدام میکنند؟ آیا این موارد باعث نمیشود مردم از مدارس دولتی بروند؟
وضعیت بد هنرستانها
معاون سابق شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: در شهر تهران کلاس ۴۵ نفرِ در هنرستان داریم و دانشآموزان فضای نشستن و نفس کشیدن هم ندارند. وی با اشاره به اینکه هماکنون والدین برای ثبتنام فرزندشان در مدرسه دولتی این سمت خیابان یا آن سمت خیابان هم اختیار ندارند و با مشکلات مواجه هستند، افزود: دولت نمیتواند و نمیخواهد مشکلات را حل کند. آموزش و پرورش باید اراده کند و هر سال درصدی از مدارس دولتی را استاندارد کند.
منبع: تسنیم