احترام برومند: آقای رشیدی از نگاه تحقیرآمیز مسئولان به تئاتر گلهمند بود
احترام برومند (همسر مرحوم داود رشیدی) روز گذشته (جمعه 5 شهریور) همزمان با سالروز درگذشت داود رشیدی در گفتوگو با ایسنا به وضعیت هنرمندان تئاتر در ایام کرونایی اشاره کرد و گفت: به نظرم در این یک سال و اندی، بعد از کادر درمان که دچار بیشترین صدمه و آسیب شدند، تئاتریها قرار دارند که برخلاف بسیاری از مشاغل دیگر که کموبیش به راه بودند، با تعطیلی تقریباً کامل مواجه شدند و گروهها نتوانستند کار خود را به اجرا برسانند. دراینبین اهالی سینما اگرچه با سالنهای کم تماشاگر روبرو شدند، ولی برای بیشتر اهالی این حوزه شبکه نمایش خانگی جایگزین شد. وی افزود: یک مسئلهای که آقای رشیدی همیشه از آن گلهمند بود نگاه تحقیرآمیز مسئولان به هنر و بهویژه تئاتر بود که هرچند وقت یکبار به شکلی پررنگ یا کمرنگ مطرح میشد و هنوز هم میشود. این همیشه باعث تأسف بوده بهخصوص الان که میشنویم رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره حذف شده است. از این خبرها و اتفاقها بوی خوبی به مشام نمیرسد و متأسفانه وضعیت ما در کشورمان بهجز کرونا که مسئله همه دنیاست، بعضاً دستخوش تغییرات سلیقهای میشود. آقای رشیدی بارها درباره استعداد زیاد نسل جدید بازیگران نسبت به دوره خودشان صحبت و از آنها تقدیر میکرد، پس چرا حالا باید در ذوق آنها زده شود؟ چرا این نسل باید سرخورده شود؟ افسوس که توجه نمیکنیم همه مشکلات مردم، مالی و اقتصادی نیست و گاهی همین تصمیمها تأثیر بدتری بر روح و روان جامعه وارد میکند. برومند تأکید کرد: یکی از آرزوهای من این است که مسئولان هنری از بین هنرمندان باسابقه و باتجربه افرادی را بهعنوان مشاور خود انتخاب کنند تا شاهد چنین چیزهایی نباشیم. در موارد مشابه، آقای رشیدی همواره تأکید داشت که «صنوف میتوانند درخواستکننده باشند و در پیشبرد هنر و سیاستگذاریها آنها کمک کنند، نباید بگذاریم همهچیز و همهکس را دولت تعیین کند.» او در یکی از مصاحبههای خود تأکید کرده بود: «مهمترین اشکال در سیاستگذاری و عملکرد کسانی است که مقوله تئاتر برای آنها از درجه اهمیت پایینی برخوردار است و این را میتوان در نوع نگاه آنها به تئاتر بهعنوان بچه یتیم هنر مملکت، تخصیص بودجه حقارت آمیز به آن و کمبود فضا و سالن برای اجرا و تمرین بهسادگی فهمید.»
علیاصغر دشتی: هنرستانی بودن یک زیست تحصیلی غریب است
یکی دیگر از هنرمندانی که به حذف رشته نمایش از هنرستان سوره انتقاد داشته، علیاصغر دشتی، مدرس و کارگردان تئاتر است که در یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشته است: «حوزه هنری سالها پیش گرایش بازیگری را به دلایل واهی از دانشگاه سوره حذف کرد. سالهای سال بچههای کارگردانی در دانشگاه با سختی نبود بازیگر مواجه بودند. زمان گذشت تا دانشگاههای دیگر رشتهای شدند و بازیگری - کارگردانی در هم ادغام و به یک رشته تبدیل شدند. مدتی دانشگاه سوره به همان روال قبل پیش رفت تا زمانی که گویا گفتند باید رشته بازیگری - کارگردانی داشته باشید. حوزه هنری هم چون نمیخواست بازیگری داشته باشد، زد آن یکی چشم را هم کور کرد و کارگردانی را هم حذف کرد و الان چندین و چند ترم است که دانشگاه سوره ورودی کارگردانی ندارد.»
او که در یادداشت خود «هنرستانی بودن» را یک «زیست تحصیلی غریب» و برخوردار بودن از یکجور «ملیت» و «هویت» داشتن تعبیر کرده، نوشته است: «من یک «هنرستانی« هستم و ضمن محکوم کردن این تصمیم غیرعقلانی (که البته امیدوار به تجدیدنظر در آن هستم) از همینجا اعلام میکنم به تمام دخترانی که به خاطر این تصمیم سبکسرانه شانس و رؤیای رفتن به هنرستان نمایش را از دست میدهند - در همراهی با دیگر همکارانم - من نیز به شکل رایگان و در حد توان و تخصصم تئاتر تدریس خواهم کرد.»حال بعدازاین واکنشها و ابراز نگرانیها باید دید از سوی مسئولان مربوط و نیز وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی که بههرحال برای ارتقاء و تعالی هنرهای مختلف ازجمله تئاتر وظایفی بر عهده دارند، چه سرانجامی پیشبینی شده است.