دو میوه ضد آلزایمر

دو میوه ضد آلزایمر

 

زوال شناختی یکی از علائم اولیه بیماری آلزایمر یا زوال عقل است. برخی میوه‌ها مانند توت‌فرنگی و پرتقال می‌توانند در کاهش خطر زوال شناختی کمک کنند. به گزارش انتخاب، بر اساس یک مطالعه افرادی که از رژیم غذایی حاوی حداقل نصف وعده غذایی در روز حاوی غذاهای سرشار از فلاونوئید مانند توت‌فرنگی، پرتقال، فلفل و سیب استفاده می‌کنند، ۲۰ درصد کمتر در معرض خطر اختلال شناختی قرار دارند. فلاونوئیدها ترکیبات طبیعی موجود در گیاهان هستند و آنتی‌اکسیدان‌های قوی محسوب می‌شوند. تصور می‌شود که کمبود آنتی‌اکسیدان ممکن است با افزایش سن در کاهش شناختی نقش داشته باشد.

در این مطالعه ۴۹۴۹۳ زن با میانگین سن ۴۸ سال و ۲۷۸۴۲ مرد با میانگین سن ۵۱ در آغاز مطالعه موردبررسی قرار گرفتند. طی ۲۰ سال پیگیری، افراد چندین پرسشنامه در مورد میزان خوردن غذاهای مختلف تکمیل کردند. میزان دریافت انواع مختلف فلاونوئیدها با ضرب محتوای فلاونوئید هر غذا در فرکانس آن محاسبه شد. این مطالعه نشان داد که فلاون‌ها که در برخی ادویه‌جات، میوه‌ها و سبزی‌های زرد یا نارنجی یافت می‌شوند، قوی‌ترین ویژگی‌های محافظتی را دارند و با کاهش ۳۸ درصدی خطر زوال شناختی همراه است، معادل سه تا چهار سال سن کمتر.

فلفل‌ها در هر وعده ۱۰۰ گرمی حدود ۵ میلی‌گرم فلاون دارند. آنتوسیانین‌ها که در زغال‌اخته، توت سیاه و گیلاس یافت می‌شوند، با کاهش ۲۴ درصدی خطر زوال شناختی مرتبط است. همچنین بلوبری حدود ۱۶۴ میلی‌گرم آنتوسیانین در هر وعده ۱۰۰ گرم دارد. به نظر می‌رسد رژیم غذایی رنگارنگ سرشار از فلاونوئیدها و به‌طور خاص فلاونوها و آنتوسیانین‌ها برای ارتقای سلامت مغز طولانی‌مدت گزینه خوبی است.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/79692/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

دو میوه ضد آلزایمر

دو میوه ضد آلزایمر

 

زوال شناختی یکی از علائم اولیه بیماری آلزایمر یا زوال عقل است. برخی میوه‌ها مانند توت‌فرنگی و پرتقال می‌توانند در کاهش خطر زوال شناختی کمک کنند. به گزارش انتخاب، بر اساس یک مطالعه افرادی که از رژیم غذایی حاوی حداقل نصف وعده غذایی در روز حاوی غذاهای سرشار از فلاونوئید مانند توت‌فرنگی، پرتقال، فلفل و سیب استفاده می‌کنند، ۲۰ درصد کمتر در معرض خطر اختلال شناختی قرار دارند. فلاونوئیدها ترکیبات طبیعی موجود در گیاهان هستند و آنتی‌اکسیدان‌های قوی محسوب می‌شوند. تصور می‌شود که کمبود آنتی‌اکسیدان ممکن است با افزایش سن در کاهش شناختی نقش داشته باشد.

در این مطالعه ۴۹۴۹۳ زن با میانگین سن ۴۸ سال و ۲۷۸۴۲ مرد با میانگین سن ۵۱ در آغاز مطالعه موردبررسی قرار گرفتند. طی ۲۰ سال پیگیری، افراد چندین پرسشنامه در مورد میزان خوردن غذاهای مختلف تکمیل کردند. میزان دریافت انواع مختلف فلاونوئیدها با ضرب محتوای فلاونوئید هر غذا در فرکانس آن محاسبه شد. این مطالعه نشان داد که فلاون‌ها که در برخی ادویه‌جات، میوه‌ها و سبزی‌های زرد یا نارنجی یافت می‌شوند، قوی‌ترین ویژگی‌های محافظتی را دارند و با کاهش ۳۸ درصدی خطر زوال شناختی همراه است، معادل سه تا چهار سال سن کمتر.

فلفل‌ها در هر وعده ۱۰۰ گرمی حدود ۵ میلی‌گرم فلاون دارند. آنتوسیانین‌ها که در زغال‌اخته، توت سیاه و گیلاس یافت می‌شوند، با کاهش ۲۴ درصدی خطر زوال شناختی مرتبط است. همچنین بلوبری حدود ۱۶۴ میلی‌گرم آنتوسیانین در هر وعده ۱۰۰ گرم دارد. به نظر می‌رسد رژیم غذایی رنگارنگ سرشار از فلاونوئیدها و به‌طور خاص فلاونوها و آنتوسیانین‌ها برای ارتقای سلامت مغز طولانی‌مدت گزینه خوبی است.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/79692/

ارسال دیدگاه شما