نظر دو صاحب‌نظر در ارتباط با تحول در صداوسیما

اشاره: بر اساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تامین گردد. رویکرد جدید صداوسیما در پخش و پوشش اخبار و تجمعات رسمی و غیررسمی باعث شده تا واکنش‌های زیادی نسبت به سیاست‌گذاری‌های تحولی رئیس جدید صداوسیما صورت بگیرد. گزارش پیش رو به نقل از ایلنا به این موضوع می‌پردازد.

پس از ۵ سال حضور عبدالعلی علی‌عسگری در سمت مدیر رسانه ملی، رهبر انقلاب تصمیم به تغییر رویه در صداوسیما گرفتند و حکم مدیریت علی‌عسگری را برخلاف مدیران قبلی این سازمان، تمدید نکردند. درنهایت با حکم رهبر انقلاب، پیمان جبلی معاون وقت برون‌مرزی صداوسیما، در هفتم مهرماه به‌عنوان مدیر رسانه ملی منصوب شد. او تاکنون در بخش‌های مختلف خبری رادیو و تلویزیون، مسئولیت‌هایی همچون خبرنگار، دبیر خبر، سردبیر و مدیرکل خبر داشته است. جبلی به دلیل آنکه کار خود را از حوزه خبر در صداوسیما آغاز کرده بود در همان روزهای اول حضور در ساختمان شیشه‌ای، به‌سرعت شروع به تغییر و تحول در رویکرد پخش و پوشش اخبار در بخش‌های مهم خبری صداوسیما کرد. این ماجرا خیلی زود با جابه‌جایی در معاونت سیاسی سازمان شکل رسمی به خود گرفت. تغییراتی که به‌سرعت خودش را در آنتن نشان داد و بخش‌های مختلف خبری به‌تدریج اخبار غیررسمی و اعتراضی در سراسر کشور را نیز زیر پوشش بردند. حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت، انتصاب خبرساز داماد شهردار تهران (زاکانی) و انتشار فیلمی از حجت‌الاسلام علی اکبری درباره نوع ورود به مصادیق فساد در نماز جمعه ازجمله اخباری بود که مخاطبان اخبار تلویزیون را دچار شگفتی کرد. این تغییر رویه ازآن‌جهت موردتوجه مخاطبان و فعالان رسانه قرار گرفت که پیش‌ازاین صداوسیما موضع منفعل و سردرگمی را در موضوعات مشابه اتخاذ می‌کرد و با بی‌تفاوتی و عدم پوشش بسیاری از موضوعات و خبرها، از کنار آن‌ها عبور می‌کرد. این سیاست خبری نیز باعث شده بود که میزان مرجعیت رسانه‌ای صداوسیما در حوزه خبر به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند. حمله سایبری هکرها به شبکه ملی هوشمند سوخت فرصت خوبی را برای مدیران جدید معاونت سیاسی در رسانه ملی به وجود آورد که از همان ابتدای کار شیوه متفاوت پوشش خبری در دوره جدید را برجسته کنند. این ماجرا با واکنش مثبت فعالان و کنشگران رسانه‌ای در فضای مجازی مواجه شد و بار دیگر نگاه‌ها را به صداوسیما حساس کرد. این رویه جدید در اخبار صداوسیما را می‌توان جزو اولین نشانه‌های محسوس تغییر مدیریت در رأس این سازمان قلمداد کرد.

روزگار امروز، روزگار شورش رسانه‌ای ا‌ست
اکبر نبوی، کارگردان، تهیه‌کننده و منتقد سینما و تلویزیون درباره تغییرات رسانه‌ای در عصر جدید و همچنین تأثیرات افزایش ضریب نفوذ صداوسیما در افکار عمومی گفت: مردم در روزگار ما تشنه خبر دست اول هستند و هر رسانه‌ای که نسبت به یک واقعه که محرک‌های افکار عمومی را برانگیخته زودتر واکنش نشان دهد، ناخواسته جذب آن می‌شوند و منطقاً نخستین رسانه‌ای که به دنبال خبرهایی می‌رود که برای افکار عمومی مهم‌تر است دارای مخاطب بیشتری می‌شود. این یک امر طبیعی در حوزه کنش رسانه‌ای است. گمان می‌کنم صداوسیما خیلی دیر به این نیاز افکار عمومی پاسخ می‌دهد، اما امیدوارم این کارهایی که در حال انجام است و درصدد پیگیری آن هستند، مستمر و ادامه‌دار باشد و این تغییر سیاست‌گذاری‌ها خیلی جدی در راستای اهمیت بخشیدن و توجه به افکار عمومی باشد. وی با اشاره به اینکه روزگار امروز، روزگار شورش رسانه‌ای است، عنوان کرد: شبکه‌های فارسی‌زبان معاند و مخالف ملت ایران چه‌کار می‌کنند که توانسته‌اند بخشی از افکار عمومی ایران را جلب کنند؟ یک سیاستی که آن‌ها پیگیری می‌کنند این است که اخبار و شایعات را درهم می‌آمیزند و با شکلی مخاطب پسند به مردم ارائه می‌کنند. این موضوع نکته بسیار مهمی است که همه رسانه‌ها چه رسانه‌های مکتوب و چه صداوسیما وظیفه دارند به آن توجه داشته باشند. در آینده نه‌چندان دور این شورش رسانه‌ای که جهان را فراگرفته است افزایش پیدا خواهد کرد و هم به لایه‌های مختلف افکار عمومی تعمیم و گسترش می‌یابد. نبوی تصریح کرد: بخشی از تظاهرات و اعتراضات اجتماعی بعدازاین در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی خودش را نشان می‌دهد. حالا اگر رسانه‌هایی مانند صداوسیما، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به این اتفاق بزرگی که در حال شکل‌گیری است و در آینده توسعه بیشتری پیدا می‌کند، بی‌توجه باشند بدون شک مواجهه و همراهی با مخاطبان خود را از دست می‌دهند. به افکار عمومی باید توجه کرد. این بدان معنا نیست که هر چیزی را بدون هدف منعکس کنیم بلکه اصل «چه بگوییم»، «چرا بگوییم» و «چگونه بگوییم» باید به کار گرفته شود. نتیجه اهمیت بخشیدن به آن چیزی که برای عموم مردم مهم است، کسب سرمایه اجتماعی و افزایش مرجعیت رسانه‌ای‌ است.

خبر تلویزیون مسئول محور است نه مردم محور
همچنین دراین‌ارتباط سید مهدی شریفی، استاد دانشگاه و کارشناس رسانه بابیان اینکه خبر ما در صداوسیما مسئول محور شده است، اظهار کرد: این نظر صریح حضرت امام (ره) است که تلویزیون و خبر صداوسیما جای مردم محروم و کم برخوردار است که مشکلات و معضلات خود را برای مسئولین بازگو کنند. مبنای انقلاب اسلامی این است که خبر باید مردم محور باشد نه مسئول محور. اگر خبر بازنمایی از زندگی مردم باشد این احساس به وجود می‌آید که این رسانه متعلق به آن‌هاست و صرفاً تریبونی برای مدیران و مسئولان نیست. وی تصریح کرد: طبق آخرین آماری که اخیراً توسط خود صداوسیما منتشر شده است خبر ساعت ۲۱ شبکه یک تلویزیون ۲۰.۵ درصد مخاطب دارد. این جای تأسف دارد که مهم‌ترین و پربیننده‌ترین بخش خبری تلویزیون که 20 و 30 است تنها ۳۷ درصد بیننده دارد. تازه این آمارها بر اساس نظرسنجی ا‌ست که خود سازمان صداوسیما ارائه داده‌ است. شهرت صداوسیما نزد افکار عمومی دچار آسیب جدی شده است و بخش زیادی از آن به نبود اعتماد مخاطب نسبت به این رسانه برمی‌گردد. باید بررسی شود که چه اتفاقاتی منجر شد تا این دو ویژگی و شاخصه تأثیرگذار خدشه‌دار شوند. اینکه فضای مجازی هم در این ماجرا دخیل است قطعاً قابل کتمان نیست زیرا این اتفاق در حال حاضر در دنیا هم وجود دارد که شبکه‌های مجازی باعث شده‌اند تا رقم گرایش مردم به رسانه‌های رسمی کاهش یابد.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/81449/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

نظر دو صاحب‌نظر در ارتباط با تحول در صداوسیما

اشاره: بر اساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تامین گردد. رویکرد جدید صداوسیما در پخش و پوشش اخبار و تجمعات رسمی و غیررسمی باعث شده تا واکنش‌های زیادی نسبت به سیاست‌گذاری‌های تحولی رئیس جدید صداوسیما صورت بگیرد. گزارش پیش رو به نقل از ایلنا به این موضوع می‌پردازد.

پس از ۵ سال حضور عبدالعلی علی‌عسگری در سمت مدیر رسانه ملی، رهبر انقلاب تصمیم به تغییر رویه در صداوسیما گرفتند و حکم مدیریت علی‌عسگری را برخلاف مدیران قبلی این سازمان، تمدید نکردند. درنهایت با حکم رهبر انقلاب، پیمان جبلی معاون وقت برون‌مرزی صداوسیما، در هفتم مهرماه به‌عنوان مدیر رسانه ملی منصوب شد. او تاکنون در بخش‌های مختلف خبری رادیو و تلویزیون، مسئولیت‌هایی همچون خبرنگار، دبیر خبر، سردبیر و مدیرکل خبر داشته است. جبلی به دلیل آنکه کار خود را از حوزه خبر در صداوسیما آغاز کرده بود در همان روزهای اول حضور در ساختمان شیشه‌ای، به‌سرعت شروع به تغییر و تحول در رویکرد پخش و پوشش اخبار در بخش‌های مهم خبری صداوسیما کرد. این ماجرا خیلی زود با جابه‌جایی در معاونت سیاسی سازمان شکل رسمی به خود گرفت. تغییراتی که به‌سرعت خودش را در آنتن نشان داد و بخش‌های مختلف خبری به‌تدریج اخبار غیررسمی و اعتراضی در سراسر کشور را نیز زیر پوشش بردند. حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت، انتصاب خبرساز داماد شهردار تهران (زاکانی) و انتشار فیلمی از حجت‌الاسلام علی اکبری درباره نوع ورود به مصادیق فساد در نماز جمعه ازجمله اخباری بود که مخاطبان اخبار تلویزیون را دچار شگفتی کرد. این تغییر رویه ازآن‌جهت موردتوجه مخاطبان و فعالان رسانه قرار گرفت که پیش‌ازاین صداوسیما موضع منفعل و سردرگمی را در موضوعات مشابه اتخاذ می‌کرد و با بی‌تفاوتی و عدم پوشش بسیاری از موضوعات و خبرها، از کنار آن‌ها عبور می‌کرد. این سیاست خبری نیز باعث شده بود که میزان مرجعیت رسانه‌ای صداوسیما در حوزه خبر به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند. حمله سایبری هکرها به شبکه ملی هوشمند سوخت فرصت خوبی را برای مدیران جدید معاونت سیاسی در رسانه ملی به وجود آورد که از همان ابتدای کار شیوه متفاوت پوشش خبری در دوره جدید را برجسته کنند. این ماجرا با واکنش مثبت فعالان و کنشگران رسانه‌ای در فضای مجازی مواجه شد و بار دیگر نگاه‌ها را به صداوسیما حساس کرد. این رویه جدید در اخبار صداوسیما را می‌توان جزو اولین نشانه‌های محسوس تغییر مدیریت در رأس این سازمان قلمداد کرد.

روزگار امروز، روزگار شورش رسانه‌ای ا‌ست
اکبر نبوی، کارگردان، تهیه‌کننده و منتقد سینما و تلویزیون درباره تغییرات رسانه‌ای در عصر جدید و همچنین تأثیرات افزایش ضریب نفوذ صداوسیما در افکار عمومی گفت: مردم در روزگار ما تشنه خبر دست اول هستند و هر رسانه‌ای که نسبت به یک واقعه که محرک‌های افکار عمومی را برانگیخته زودتر واکنش نشان دهد، ناخواسته جذب آن می‌شوند و منطقاً نخستین رسانه‌ای که به دنبال خبرهایی می‌رود که برای افکار عمومی مهم‌تر است دارای مخاطب بیشتری می‌شود. این یک امر طبیعی در حوزه کنش رسانه‌ای است. گمان می‌کنم صداوسیما خیلی دیر به این نیاز افکار عمومی پاسخ می‌دهد، اما امیدوارم این کارهایی که در حال انجام است و درصدد پیگیری آن هستند، مستمر و ادامه‌دار باشد و این تغییر سیاست‌گذاری‌ها خیلی جدی در راستای اهمیت بخشیدن و توجه به افکار عمومی باشد. وی با اشاره به اینکه روزگار امروز، روزگار شورش رسانه‌ای است، عنوان کرد: شبکه‌های فارسی‌زبان معاند و مخالف ملت ایران چه‌کار می‌کنند که توانسته‌اند بخشی از افکار عمومی ایران را جلب کنند؟ یک سیاستی که آن‌ها پیگیری می‌کنند این است که اخبار و شایعات را درهم می‌آمیزند و با شکلی مخاطب پسند به مردم ارائه می‌کنند. این موضوع نکته بسیار مهمی است که همه رسانه‌ها چه رسانه‌های مکتوب و چه صداوسیما وظیفه دارند به آن توجه داشته باشند. در آینده نه‌چندان دور این شورش رسانه‌ای که جهان را فراگرفته است افزایش پیدا خواهد کرد و هم به لایه‌های مختلف افکار عمومی تعمیم و گسترش می‌یابد. نبوی تصریح کرد: بخشی از تظاهرات و اعتراضات اجتماعی بعدازاین در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی خودش را نشان می‌دهد. حالا اگر رسانه‌هایی مانند صداوسیما، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به این اتفاق بزرگی که در حال شکل‌گیری است و در آینده توسعه بیشتری پیدا می‌کند، بی‌توجه باشند بدون شک مواجهه و همراهی با مخاطبان خود را از دست می‌دهند. به افکار عمومی باید توجه کرد. این بدان معنا نیست که هر چیزی را بدون هدف منعکس کنیم بلکه اصل «چه بگوییم»، «چرا بگوییم» و «چگونه بگوییم» باید به کار گرفته شود. نتیجه اهمیت بخشیدن به آن چیزی که برای عموم مردم مهم است، کسب سرمایه اجتماعی و افزایش مرجعیت رسانه‌ای‌ است.

خبر تلویزیون مسئول محور است نه مردم محور
همچنین دراین‌ارتباط سید مهدی شریفی، استاد دانشگاه و کارشناس رسانه بابیان اینکه خبر ما در صداوسیما مسئول محور شده است، اظهار کرد: این نظر صریح حضرت امام (ره) است که تلویزیون و خبر صداوسیما جای مردم محروم و کم برخوردار است که مشکلات و معضلات خود را برای مسئولین بازگو کنند. مبنای انقلاب اسلامی این است که خبر باید مردم محور باشد نه مسئول محور. اگر خبر بازنمایی از زندگی مردم باشد این احساس به وجود می‌آید که این رسانه متعلق به آن‌هاست و صرفاً تریبونی برای مدیران و مسئولان نیست. وی تصریح کرد: طبق آخرین آماری که اخیراً توسط خود صداوسیما منتشر شده است خبر ساعت ۲۱ شبکه یک تلویزیون ۲۰.۵ درصد مخاطب دارد. این جای تأسف دارد که مهم‌ترین و پربیننده‌ترین بخش خبری تلویزیون که 20 و 30 است تنها ۳۷ درصد بیننده دارد. تازه این آمارها بر اساس نظرسنجی ا‌ست که خود سازمان صداوسیما ارائه داده‌ است. شهرت صداوسیما نزد افکار عمومی دچار آسیب جدی شده است و بخش زیادی از آن به نبود اعتماد مخاطب نسبت به این رسانه برمی‌گردد. باید بررسی شود که چه اتفاقاتی منجر شد تا این دو ویژگی و شاخصه تأثیرگذار خدشه‌دار شوند. اینکه فضای مجازی هم در این ماجرا دخیل است قطعاً قابل کتمان نیست زیرا این اتفاق در حال حاضر در دنیا هم وجود دارد که شبکه‌های مجازی باعث شده‌اند تا رقم گرایش مردم به رسانه‌های رسمی کاهش یابد.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/81449/

ارسال دیدگاه شما