حذف ۲۵ ستون از ۱۰۰ ستون بنا
پروژه متروپل مجری ذی صلاح قانونی نداشته است
بر اساس گزارش منتشرشده در صحن علنی روز گذشته مجلس، مشخص شد که درروند ساخت مترو پل برخلاف طراحی اولیه، بیش از ۲۵ ستون از ۱۰۰ ستون طراحیشده حذفشده بود و مهندسان مشاور و ناظر با توجه به تغییرات انجامشده از کار خود کنارهگیری کردند.
به گزارش همشهری آنلاین، کمیسیون عمران مجلس پس از گذشت ۲ ماه از حادثه مترو پل، گزارشی را در رابطه با این حادثه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت کردند و به بررسی جزئیات این حادثه پرداختند.
در این گزارش در رابطه با بحث طراحی آمده است: طراحی ساختمان مترو پل در حد طراحی برای یک ساختمان ۱۲ طبقه نیست. در خصوص موضوع اجرا طبق مادهی ۷ مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان آمده است که تمامی عملیات اجرایی ساختمان باید منحصراً توسط دفاتر مهندسی اجرای ساختمان یا مجریان حقوقی یا دارندگان صلاحیت اجرا دارای پروانهی اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی باشند. مجری ذی صلاح نماینده فنی مالک در اجرای ساختمان بوده و باید پاسخگوی تمامی مراحل اجرای کار به ناظر و دیگر مراجع کنترل ساختمان باشد که این پروژه عملاً مجری ذی صلاح نداشته است.
گزارشات پراکنده ناظرهایی که در مقاطعی از زمان ساخت سازه در ساختمان حضورداشتهاند بیانگر وجود ضعفهای شدید هم در طرح سازه و نیز در اجرا بوده است. اما متأسفانه پس از انصراف ناظرین و طراحان اولیه تعیینشده توسط سازمان نظام مهندسی به علت عدم توافق مالی با کارفرما، نظام مهندسی در زمان معرفی ناظر جدید نقشههای ساختمان را بر اساس این دستگاه ساختمانی غیرمجاز تأیید کرده است.
دریکی از صفحات تبلیغاتی هلدینگ عبدالباقی، طراحی پروژه به آقای دکتر پارسا فر رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان نسبت دادهشده است، معالوصف در مهرماه ۱۳۹۸، بیش از ۱۵ ماه پس از صدور پروانه ساختمانی اول، درحالیکه ساختمان در دست احداث بوده و سازه طبقات زیرزمین، همکف، اول و دوم آن اجراشده بود، چهار نفر از مهندسان به نامهای آقایان احمد ایجادی به عنوان طراح سازه، علی دهار به عنوان طراح معماری، کیوان کاشه به عنوان ناظر سازه و محمدرضا صالحی وانانی به عنوان ناظر معماری با %۲۵ تعرفه خدمات مهندسی سال ۱۳۹۸ تقبل وظیفه مسئولیت مینمایند.
تخلفات مهندسان ناظر
الف- مهندسان مکلف بوده اندحسب بند ۳–۱ -۱ پیوست مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) بلافاصله مراتب را با ذکر مشخصات فنی و ملکی، نوع خدمات، تعداد کار و زیربنای آن کتباً به سازمان استان اعلام نمایند که مستندی بر این ارائه نشد.
ب- با توجه به زیربنای پروژه، این پروژه خارج از ظرفیت اشتغال شخص حقیقی حتی در پایه ارشد که برابر جدول شماره ۸ پیوست مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) -/۲۰۰۰۰ مترمربع بوده است و تقبل آن توسط این مهندسان تخلف از ضوابط الزامی محسوب میشود.
پ- تامید طراحی پس از احداث زیرزمین، همکف و طبقات اول و دوم، آن هم منوط به انجام " برخی اصلاحات فنی مطابق نظر طراحان و ناظران!! در حین اجرای ساختمان" با هیچیک از اصول و ترتیبات مهندسی ساختمان و نیز الزامات مقررات ملی ساختمان منطبق نیست و اقدام مهندسان نامبرده و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خلاف الزامات قانونی بوده است.
مهندسان نامبرده در تاریخ ۷ / ۱۰ / ۱۳۹۸ طی نامه شماره ۳۰۸۶ / ۹۸ " بعد از گذشت دو ماه از امضای نقشهها و با توجه به عدم انجام اصلاحات و اعلام مخالفت مالک ساختمان با پرداخت مبلغ موردتوافق" انصراف خود را از ادامه پذیرش مسئولیت در پلاک فوقالذکر اعلام داشتهاند. این روند با هیچیک از ترتیبات قانونی موجود سازگاری ندارد. دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان در تاریخ ۱۱ / ۱۰ / ۱۳۹۸ طی نامه شماره ۳۱۰۸ / ۹۸ مراتب را به مدیر منطقه ۱ شهرداری آبادان اعلام کرده و اظهار نموده که " مسئولیت نقشههای مربوطه از ایشان ساقطشده و نامه معرفی ارائهشده کان لم یکن اعلام میگردد. این بیان از نظر مبانی حقوقی و الزامات حرفه مهندسی ساختمان دارای ایراد است.
اهمالکاری سازمان نظام مهندسی و شهرداری
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان حسب مفاد قانونی" نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرحها و فعالیتهای غیردولتی در حوزه استان و تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی ذیصلاح را بر عهده دارد." مستندی از عمل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان در پروژه حاضر به این تکلیف قانونی از زمان صدور پروانه ساختمان اول تا زمان ارسال این نامه، به دست نیامد.
با روال فوق عملیات ساختمانی از تاریخ ۷ / ۱۰ / ۱۳۹۸ تا معرفی ناظران دیگر توسط دفتر نمایندگی سازمان استان در تاریخ ۷ / ۳ / ۱۳۹۹ به مدت پنج ماه فاقد مهندس ناظر و نظارت مستمر بوده و به این ترتیب نظارت مستمر موضوع تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در آن محقق نشده است.
امضا فروشی
در جدول نقشههای تامید شده توسط طراحان و ناظران فوق، نام " مهندسان مشاور صنعت پویان سبز کویر" قیدشده است. واضح است که این نقشهها توسط امضاکنندگان آن تهیه و طراحی نشده و دلالت بر امضا فروشی دارد. با توجه به اینکه سقفها در پروانه ساختمان "تیرچهبلوک" قیدشده که اساساً برای این ساختمان مناسب نبوده است و در اجرا هم "وافل اسلب" اجراشده، ازاینرو محتمل است که طراحی انسجام مناسبی نداشته، نقشهها دارای ایرادات طراحی بوده و توسط امضاکنندگان آن بررسی نشده باشد. اعمال بندهای ۱۹-۱-۶ و ۱۹-۱-۷ و ۱۹-۱- ۸ پیوست مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) و کنترل طراحی توسط سازمان استان نیز مجهول است.
در مراجعه به سایت اینترنتی شرکت یادشده ملاحظه میشود این شرکت فاقد پروانه اشتغال به کار مهندسی شخص حقوقی موضوع ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ است و بنابراین برای فعالیت در نظام ساختوساز شهری و روستایی فاقد صلاحیت قانونی است.