لاتاری قرعه‌کشی خودرو و توزیع رانت

 ثبت‌نام 9میلیون نفر برای خرید ۲۰ هزار خودرو!

ثبت‌نام 9میلیون نفر برای خرید ۲۰ هزار خودرو!

ستاره صبح - پارسا سپهری: بازار خودرو در انحصار دولت و دو شرکت خودروساز داخلی است که بعد از سال‌ها خسارت مالی و جانی اجازه داده‌اند تحت شرایط ویژه و خاص 22 خودرو کیا وارد کشور شود. خودروسازها به بهانه اشتغال‌زایی خودروهای بی‌کیفیت، ناایمن و آلاینده را به چند برابر قیمت اصلی به مردم می‌فروشند و به دلیل کمبود تولید باعث التهاب در بازار شده اند. در روزهای گذشته نیز به بهانه عرضه خودرو در بورس قیمت خودروها نجومی شده است. در این ارتباط مجید عشقی رئیس سازمان بورس با انتقاد از لاتاری ملی قرعه‌کشی خودرو اظهار کرد: «بر اساس آخرین آمار ثبت‌نامی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر برای خرید ۲۰ هزار خودرو ثبت‌نام کردند. این یک لاتاری ملی به تمام معنا است. در یک بخت‌آزمایی می‌خواهیم خودرو بفروشیم، یک توزیع رانت بی‌هدف.»

ایسنا: مجید عشقی در میزگرد تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: اگر فرایند ادامه پیدا کند و عرضه‌ها افزایش یابد، خود بازار به انتقادات در این حوزه پاسخ می‌دهد. البته به شرط اینکه عرضه‌ها منظم باشد که بتواند پاسخ مشتریان را بدهد. تقاضای واقعی خودرو این اعداد نیست. گزارش پیشرو به این موضوع می پردازد.
وی همچنین با اشاره به فرایند قرعه‌کشی خودرو گفت: بر اساس آخرین آمار ثبت‌نامی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو ثبت‌نام کردند. طبق محاسبات از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور ۷۳ میلیون نفر به دلایل مختلف ازجمله اینکه صاحب خودرو یا زیر ۱۸ سال هستند، نمی‌توانستند شرکت کنند. از ۱۲ میلیون نفر باقی‌مانده ۱۰ میلیون نفر شرکت کردند. این یک لاتاری ملی به تمام معنا است. در یک بخت‌آزمایی می‌خواهیم خودرو بفروشیم، یک توزیع رانت بی‌هدف. این فرایند غیر از تبعات اقتصادی باید از نظر علمی بررسی شود که چه تبعات اجتماعی دارد. اینکه ۱۰ میلیون نفر را درگیر لاتاری می‌کنیم وکلا ۲۰ هزار خودرو دست مردم می‌دهیم این فرایند غیر از تبعات اقتصادی باید از نظر علمی بررسی شود که چه تبعات اجتماعی دارد. رئیس سازمان بورس با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: این روند زیان دهی باعث شده است که هیچ‌کدام از اصلاحاتی که لازم به نتیجه نرسد. در سیک سال گذشته بحث‌های زیادی در مورد واگذاری این خودروسازها مطرح‌شده است. قیمت‌گذاری باعث شده است زیان انباشته این شرکت‌ها عدد عجیبی شود. انگار می‌خواهیم بگوییم آقای سرمایه‌گذار اگر جرت داری این شرکت را بخر! درحالی‌که شرکت را آتش زدیم میگوییم بخر. مشخص است کسی جرت نمی‌کند با این ساختار مالی این ریسک را بکند و در این صنعت سرمایه‌گذاری کند. عشقی ادامه داد: این سیاست‌ها باید باهم اتخاذ شوند و برنامه‌ای وجود داشته باشد تا فرایند قیمت‌گذاری دستوری، ساختار مالی و واگذاری اصلاح شود. در سازمان بورس یکی از برنامه‌ها که با همکاری صمت و خودروسازها و سازمان خصوصی‌سازی انجام شد، بحث ورود خودرو به بورس و فروش خودرو در بورس است.

ثبت‌نام بی‌سابقه ۹ میلیونی 
در قرعه‌کشی ایران‌خودرو
ثبت‌نام ایران‌خودرو برای سه دسته از متقاضیان که شامل مردم عادی، مادران دارای حداقل دو فرزند و مالکان خودروهای فرسوده هستند از یکشنبه، ۱۸ دی آغاز و با توجه به اختلال در سایت این شرکت خودروسازی تا پایان ۲۵ دی‌ماه تمدید شد.
اقتصاد آنلاین: با تمدید زمان ثبت‌نام، موعد قرعه‌کشی نیز به تعویق افتاد و قرار است به شرط عدم تعطیلی ایران‌خودرو وادارات استان تهران قرعه‌کشی روز سه‌شنبه، ۲۷ دی انجام شود.
اما آمارها از میزان ثبت‌نام عجیب و حاکی از تقاضای بی‌سابقه و رکوردشکنی در این زمینه است. برای قرعه‌کشی و فروش فقط ۲۰ هزار خودرو، بیش از ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

چرا استقبال از قرعه‌کشی رکوردشکنی کرد؟
تفاوت فاحش قیمت خودرو در کارخانه و بازار، جهش قیمتی اخیر در بازار خودرو، کاهش ارزش پول ملی و تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و همچنین تداوم کاهش قدرت خرید مردم به دنبال افزایش قیمت دلار و عدم امکان خرید از بازار آزاد، مردم را ترغیب کرده تا باز هم شانس خود را در چنین قرعه‌کشی‌هایی امتحان کنند.
نکته دیگر هم حضور همیشگی خریداران غیرواقعی یا دلالان در این قرعه‌کشی‌ها برای بهره بردن از رانت موجود است.

 اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار
فاصله زیاد میان نرخ کارخانه‌ای خودرو و قیمت‌ها در بازار آزاد دلیل اصلی برای ثبت‌نام بیش از ۹ میلیون نفر در قرعه‌کشی اخیر ایران‌خودرو است. اما این اختلاف قیمت چقدر است؟
قیمت پژو پارس که از خودروهای پر متقاضی میان مردم است، در کارخانه ۱۸۵ میلیون و در بازار آزاد حدود ۴۸۰ میلیون است و طبیعی است که ۲۹۵ میلیون اختلاف قیمت خود انگیزه بزرگی چه برای مردم و چه دلالان است. قیمت سمند سورن پلاس در حالی در نمایندگی‌ها ۲۸۱ میلیون است که در بازار آزاد به ۴۸۰ میلیون رسیده است. همچنین ایران‌خودرو، دنا پلاس را با قیمت ۲۲۸ میلیونی به فروش می‌رساند که در بازار قیمتی بیش از ۶۳۰ میلیون تومان دارد. پایین بودن میزان عرضه خودرو دلیل اصلی التهابات در بخش تقاضاست. هرچند دولت برای بهبود این وضعیت، عرضه خودرو در بورس کالا را آغاز کرده، اما عرضه کافی و منظم نبوده که بر وضعیت بازار خودرو تأثیر مثبت بگذارد.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/96242/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

لاتاری قرعه‌کشی خودرو و توزیع رانت

 ثبت‌نام 9میلیون نفر برای خرید ۲۰ هزار خودرو!

ثبت‌نام 9میلیون نفر برای خرید ۲۰ هزار خودرو!

ستاره صبح - پارسا سپهری: بازار خودرو در انحصار دولت و دو شرکت خودروساز داخلی است که بعد از سال‌ها خسارت مالی و جانی اجازه داده‌اند تحت شرایط ویژه و خاص 22 خودرو کیا وارد کشور شود. خودروسازها به بهانه اشتغال‌زایی خودروهای بی‌کیفیت، ناایمن و آلاینده را به چند برابر قیمت اصلی به مردم می‌فروشند و به دلیل کمبود تولید باعث التهاب در بازار شده اند. در روزهای گذشته نیز به بهانه عرضه خودرو در بورس قیمت خودروها نجومی شده است. در این ارتباط مجید عشقی رئیس سازمان بورس با انتقاد از لاتاری ملی قرعه‌کشی خودرو اظهار کرد: «بر اساس آخرین آمار ثبت‌نامی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر برای خرید ۲۰ هزار خودرو ثبت‌نام کردند. این یک لاتاری ملی به تمام معنا است. در یک بخت‌آزمایی می‌خواهیم خودرو بفروشیم، یک توزیع رانت بی‌هدف.»

ایسنا: مجید عشقی در میزگرد تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: اگر فرایند ادامه پیدا کند و عرضه‌ها افزایش یابد، خود بازار به انتقادات در این حوزه پاسخ می‌دهد. البته به شرط اینکه عرضه‌ها منظم باشد که بتواند پاسخ مشتریان را بدهد. تقاضای واقعی خودرو این اعداد نیست. گزارش پیشرو به این موضوع می پردازد.
وی همچنین با اشاره به فرایند قرعه‌کشی خودرو گفت: بر اساس آخرین آمار ثبت‌نامی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو ثبت‌نام کردند. طبق محاسبات از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور ۷۳ میلیون نفر به دلایل مختلف ازجمله اینکه صاحب خودرو یا زیر ۱۸ سال هستند، نمی‌توانستند شرکت کنند. از ۱۲ میلیون نفر باقی‌مانده ۱۰ میلیون نفر شرکت کردند. این یک لاتاری ملی به تمام معنا است. در یک بخت‌آزمایی می‌خواهیم خودرو بفروشیم، یک توزیع رانت بی‌هدف. این فرایند غیر از تبعات اقتصادی باید از نظر علمی بررسی شود که چه تبعات اجتماعی دارد. اینکه ۱۰ میلیون نفر را درگیر لاتاری می‌کنیم وکلا ۲۰ هزار خودرو دست مردم می‌دهیم این فرایند غیر از تبعات اقتصادی باید از نظر علمی بررسی شود که چه تبعات اجتماعی دارد. رئیس سازمان بورس با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: این روند زیان دهی باعث شده است که هیچ‌کدام از اصلاحاتی که لازم به نتیجه نرسد. در سیک سال گذشته بحث‌های زیادی در مورد واگذاری این خودروسازها مطرح‌شده است. قیمت‌گذاری باعث شده است زیان انباشته این شرکت‌ها عدد عجیبی شود. انگار می‌خواهیم بگوییم آقای سرمایه‌گذار اگر جرت داری این شرکت را بخر! درحالی‌که شرکت را آتش زدیم میگوییم بخر. مشخص است کسی جرت نمی‌کند با این ساختار مالی این ریسک را بکند و در این صنعت سرمایه‌گذاری کند. عشقی ادامه داد: این سیاست‌ها باید باهم اتخاذ شوند و برنامه‌ای وجود داشته باشد تا فرایند قیمت‌گذاری دستوری، ساختار مالی و واگذاری اصلاح شود. در سازمان بورس یکی از برنامه‌ها که با همکاری صمت و خودروسازها و سازمان خصوصی‌سازی انجام شد، بحث ورود خودرو به بورس و فروش خودرو در بورس است.

ثبت‌نام بی‌سابقه ۹ میلیونی 
در قرعه‌کشی ایران‌خودرو
ثبت‌نام ایران‌خودرو برای سه دسته از متقاضیان که شامل مردم عادی، مادران دارای حداقل دو فرزند و مالکان خودروهای فرسوده هستند از یکشنبه، ۱۸ دی آغاز و با توجه به اختلال در سایت این شرکت خودروسازی تا پایان ۲۵ دی‌ماه تمدید شد.
اقتصاد آنلاین: با تمدید زمان ثبت‌نام، موعد قرعه‌کشی نیز به تعویق افتاد و قرار است به شرط عدم تعطیلی ایران‌خودرو وادارات استان تهران قرعه‌کشی روز سه‌شنبه، ۲۷ دی انجام شود.
اما آمارها از میزان ثبت‌نام عجیب و حاکی از تقاضای بی‌سابقه و رکوردشکنی در این زمینه است. برای قرعه‌کشی و فروش فقط ۲۰ هزار خودرو، بیش از ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

چرا استقبال از قرعه‌کشی رکوردشکنی کرد؟
تفاوت فاحش قیمت خودرو در کارخانه و بازار، جهش قیمتی اخیر در بازار خودرو، کاهش ارزش پول ملی و تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و همچنین تداوم کاهش قدرت خرید مردم به دنبال افزایش قیمت دلار و عدم امکان خرید از بازار آزاد، مردم را ترغیب کرده تا باز هم شانس خود را در چنین قرعه‌کشی‌هایی امتحان کنند.
نکته دیگر هم حضور همیشگی خریداران غیرواقعی یا دلالان در این قرعه‌کشی‌ها برای بهره بردن از رانت موجود است.

 اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار
فاصله زیاد میان نرخ کارخانه‌ای خودرو و قیمت‌ها در بازار آزاد دلیل اصلی برای ثبت‌نام بیش از ۹ میلیون نفر در قرعه‌کشی اخیر ایران‌خودرو است. اما این اختلاف قیمت چقدر است؟
قیمت پژو پارس که از خودروهای پر متقاضی میان مردم است، در کارخانه ۱۸۵ میلیون و در بازار آزاد حدود ۴۸۰ میلیون است و طبیعی است که ۲۹۵ میلیون اختلاف قیمت خود انگیزه بزرگی چه برای مردم و چه دلالان است. قیمت سمند سورن پلاس در حالی در نمایندگی‌ها ۲۸۱ میلیون است که در بازار آزاد به ۴۸۰ میلیون رسیده است. همچنین ایران‌خودرو، دنا پلاس را با قیمت ۲۲۸ میلیونی به فروش می‌رساند که در بازار قیمتی بیش از ۶۳۰ میلیون تومان دارد. پایین بودن میزان عرضه خودرو دلیل اصلی التهابات در بخش تقاضاست. هرچند دولت برای بهبود این وضعیت، عرضه خودرو در بورس کالا را آغاز کرده، اما عرضه کافی و منظم نبوده که بر وضعیت بازار خودرو تأثیر مثبت بگذارد.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/96242/

ارسال دیدگاه شما