پیامد تعطیلی مدارس؛ افت آموزشی و پرورشی

پیامد تعطیلی مدارس؛ افت آموزشی و پرورشی

ستاره صبح - پارسا سپهری: دانش‌آموزان در شرایطی وارد ماه بهمن شدند که از ابتدای سال تاکنون کمتر از 40 روزبه صورت حضوری به مدرسه رفته‌اند و حدود 50 روز هم تعطیل یا مجازی بوده‌اند. کارشناسان ادامه تعطیلی مدارس را به ضرر دانش‌آموزان می‌دانند، زیرا اُفت تحصیلی تا سال‌ها همراه آنها خواهد بود. دولت و آموزش و پرورش هم برنامه‌ای برای بهبود محیط‌زیست و جبران افت تحصیلی ندارند. استان تهران در صدر تعطیلی‌ها به استانی نیمه تعطیل تبدیل‌شده است زیرا در ابتدای سال تحصیلی مدارس به دلیل ناآرامی‌ها به صورت نامنظم و با شرایط خاص باز بود و در دو ماه اخیر به دلیل آلودگی هوا و کمبود گاز مدارس تعطیل یا مجازی هستند. حاکمیت باید از یک‌سو مشکل آلودگی هوا را حل کند و از سوی دیگر با تأمین گاز و برق گرمایش لازم در مراکز آموزشی را فراهم کند تا شاهد تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نباشیم. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

نگران وضعیت تعطیلی مدارس هستیم!
محمد محمدی؛ مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش درباره تبعات ادامه‌دار شدن تعطیلی مدارس برای دانش‌آموزان اظهار کرد: عمیقاً نگران وضعیت تعطیلی مدارس هستیم! در شهر تهران با کوچک‌ترین سرما یا آلودگی مدارس را تعطیل می‌کنند که این وضعیت برای دانش‌آموزان دبستانی مشکلات جدی ایجاد می‌کند.
 وی با اشاره به اینکه به‌شدت برای وضعیت تعطیلی مدارس شهر تهران نگرانیم، گفت: از ابتدای تعطیلات تاکنون مکاتبات متعدد محرمانه‌ای داشته و با مراجع ذیصلاح درباره تبعات تعطیلی مدارس گفت‌وگو کردیم.
وی افزود: دانش‌آموز دبستانی اگر چند روز تعطیل باشد، هنگامی‌که به مدرسه مراجعه می‌کند، معلم دوباره باید دانش‌آموزان را آماده کند و ادامه‌دار شدن تعطیلات، خانواده‌ها را نیز با مشکلات متعددی مواجه کرده است.
محمدی گفت: به‌شدت برای وضعیت مدارس شهر تهران نگران هستیم چراکه دانش‌آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی، یادگیری کامل ندارند. مکاتبات متعدد محرمانه‌ای با مراجع ذیصلاح داشتیم و گفت‌وگو کردیم و منتظر توجه آنان به آموزش و تربیت دانش‌آموزان هستیم.
کل هفته تعطیل است!
مدیر‌کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به دنبال تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان به لحاظ آموزشی، تربیتی و جسمی به‌شدت در حال آسیب دیدن هستند و باید برای بهبود این وضعیت تدبیری اندیشیده شود.
وی درباره جبران تعطیلی مدارس متذکر شد: آماده برگزاری کلاس‌های جبرانی تحت هر شرایطی هستیم اما اکثر مواقع، روزهای پنجشنبه را نیز تعطیل اعلام می‌کنند و کل هفته تعطیل است! محمدی تصریح کرد: تعطیلی مدارس تنها و نخستین راه‌حل رفع آلودگی هوا نیست و وقتی مدارس را تعطیل می‌کنیم، تأثیری بر روی آلودگی هوا ندارد حتی اگر تعطیلی‌ها برای حفظ سلامت دانش‌آموزان باشد تبعات روانی و مادی تعطیلی مدارس بیشتر است.

آموزش مجازی بدون کیفیت
به گزارش تجارت نیوز، بیش از 2 سال آموزش مجازی، تجربه تازه‌ای بود که کرونا در ایران بر جای گذاشت. آموزش مجازی بدون دسترسی به اینترنت در برخی مناطق میسر نیست و نداشتن موبایل، تبلت و… هم مانع دیگری برای برخی از دانش‌آموزان بود. سه میلیون دانش‌آموز در دوران کرونا از تحصیل جا ماندند. ضمن آن‌که بسیاری از کارشناسان آموزشی از افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان در زمان آموزش مجازی خبر دادند. دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری، بیش از 50 روز تعطیلی را پشت سر گذاشتند.
علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته بود میانگین معدل دانش‌آموزان 11.5 است. او گفت این یک فاجعه است که باید علت آن بررسی شود.
امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس می‌گوید: «2 نوع آموزش‌وپرورش داریم؛ آموزش‌وپرورش عام که از سوی خانواده و جامعه به فرد داده می‌شود. آموزش‌وپرورش خاص هم همان مدرسه است. مدرسه به عنوان یک نهاد خاص و رسمی، مهم‌ترین عامل در بهبود فرآیند آموزشی است. هیچ مکانی به‌اندازه مدرسه در بالا بردن کیفیت آموزشی و پرورشی و موفقیت افراد مؤثر نیست.»

آموزش‌وپرورش ایران، ماشینی و حفظی است
امان‌الله قرایی مقدم با انتقاد از شیوه آموزش در مدارس ایران، می‌گوید: «آموزش‌وپرورش باید کارکردگرایانه و به صورت عملی باشد. در ایران آموزش کارکردی در مدارس نداریم. عیب مهم نهاد آموزشی ما همین ماشینی و حفظی بودن آن است. آنچه معلم درس می‌دهد، دانش‌آموز حفظ می‌کند و همان را جواب می‌دهد. این‌گونه نیست که دانش‌آموز درباره مطلبی تحقیق کند.»
این جامعه‌شناس می‌گوید: «در چنین شرایطی که آموزش ما معلم محور است، معلم را هم حذف کنند، باید منتظر آثار زیان‌بار آن باشیم.»

ترک تحصیل در دانشگاه از تبعات تعطیلی‌ها
قرایی مقدم با انتقاد از شیوه تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس، به تجارت نیوز می‌گوید: «نمی‌توان به هر بهانه‌ای مدرسه را تعطیل کرد. به دنبال تعطیلی‌های گسترده در مدارس و افت کیفیت تحصیلی، میزان درک مطالب در دانشگاه هم افت پیدا می‌کند.»
او ادامه می‌دهد: «زمانی که پایه آموزشی در مدارس ضعیف شد، اثر آن را در دانشگاه هم نشان می‌دهد. یکی از اثرات ضعیف بودن پایه تحصیلی این است که افراد در دانشگاه کشش یادگیری ندارند و برخی ترک تحصیل می‌کنند.»
پیش از این احمد وحیدی، وزیر کشور و یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش با انتقاد از افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان در دوره کرونا، روی آموزش حضوری تأکید داشتند. حالا اما به نظر می‌رسد اولین اقدام برای مدیریت هر مشکل همان تعطیلی مدارس باشد.
یک مثال واضح برای آن تعطیلی مدارس برای آلودگی هواست. بحرانی که دانش‌آموزان هیچ سهم و نقشی در آن ندارند. ضمن این‌که روز گذشته نیز رئیس سازمان محیط‌زیست گفت تعطیلی مدارس کمکی به کنترل آلودگی هوا نمی‌کند و این تصمیم به بهبود شاخص‌ها اثری نگذاشته است.

آموزش مهارت محور
در همین مورد قرایی مقدم، جامعه‌شناس با مقایسه شیوه آموزش در ایران با کشورهای دیگر، می‌گوید: «در کشورهای دیگر مدارس را به هر بهانه‌ای تعطیل نمی‌کنند. فنّاوری امریکا و آلمان نسبت به فنّاوری ایران قوی‌تر است. با این حال مدارس اولین جایی نیست که در مواجهه با مشکلات تعطیل کنند. ضمن این‌که آموزش این کشورها کارکردی و شامل کارگاه و آزمایشگاه است. این‌طور نیست که با یک بارش برف و باران مدرسه تعطیل شود.»
می‌توان گفت آموزش مجازی نام دیگر تعطیلی مدارس است. به گفته یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش روز گذشته گفت: «اکنون بخشی از مدارس ما به دلیل آلودگی هوا غیرحضوری است و نزدیک سه میلیون نفر در شاد آموزش می‌بینند.»
در همین حال محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش از استانداران درخواست کرد صرفاً برای کنترل آلودگی هوا، ترافیک و یا کاهش مصرف انرژی نسبت به تعطیلی مدارس اقدام نشود، چراکه آموزش‌ مجازی پاسخگوی همه نیازهای دانش آموزان نیست. (ایرنا)
بارها کارشناسان آموزشی با انتقاد از بستر آموزشی «شاد» گفته‌اند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری نیست. به ویژه این‌که گاهی دانش‌آموزان برای ورود به این فضا هم با مشکل زیادی مواجه می‌شوند.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/96444/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

پیامد تعطیلی مدارس؛ افت آموزشی و پرورشی

پیامد تعطیلی مدارس؛ افت آموزشی و پرورشی

ستاره صبح - پارسا سپهری: دانش‌آموزان در شرایطی وارد ماه بهمن شدند که از ابتدای سال تاکنون کمتر از 40 روزبه صورت حضوری به مدرسه رفته‌اند و حدود 50 روز هم تعطیل یا مجازی بوده‌اند. کارشناسان ادامه تعطیلی مدارس را به ضرر دانش‌آموزان می‌دانند، زیرا اُفت تحصیلی تا سال‌ها همراه آنها خواهد بود. دولت و آموزش و پرورش هم برنامه‌ای برای بهبود محیط‌زیست و جبران افت تحصیلی ندارند. استان تهران در صدر تعطیلی‌ها به استانی نیمه تعطیل تبدیل‌شده است زیرا در ابتدای سال تحصیلی مدارس به دلیل ناآرامی‌ها به صورت نامنظم و با شرایط خاص باز بود و در دو ماه اخیر به دلیل آلودگی هوا و کمبود گاز مدارس تعطیل یا مجازی هستند. حاکمیت باید از یک‌سو مشکل آلودگی هوا را حل کند و از سوی دیگر با تأمین گاز و برق گرمایش لازم در مراکز آموزشی را فراهم کند تا شاهد تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نباشیم. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

نگران وضعیت تعطیلی مدارس هستیم!
محمد محمدی؛ مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش درباره تبعات ادامه‌دار شدن تعطیلی مدارس برای دانش‌آموزان اظهار کرد: عمیقاً نگران وضعیت تعطیلی مدارس هستیم! در شهر تهران با کوچک‌ترین سرما یا آلودگی مدارس را تعطیل می‌کنند که این وضعیت برای دانش‌آموزان دبستانی مشکلات جدی ایجاد می‌کند.
 وی با اشاره به اینکه به‌شدت برای وضعیت تعطیلی مدارس شهر تهران نگرانیم، گفت: از ابتدای تعطیلات تاکنون مکاتبات متعدد محرمانه‌ای داشته و با مراجع ذیصلاح درباره تبعات تعطیلی مدارس گفت‌وگو کردیم.
وی افزود: دانش‌آموز دبستانی اگر چند روز تعطیل باشد، هنگامی‌که به مدرسه مراجعه می‌کند، معلم دوباره باید دانش‌آموزان را آماده کند و ادامه‌دار شدن تعطیلات، خانواده‌ها را نیز با مشکلات متعددی مواجه کرده است.
محمدی گفت: به‌شدت برای وضعیت مدارس شهر تهران نگران هستیم چراکه دانش‌آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی، یادگیری کامل ندارند. مکاتبات متعدد محرمانه‌ای با مراجع ذیصلاح داشتیم و گفت‌وگو کردیم و منتظر توجه آنان به آموزش و تربیت دانش‌آموزان هستیم.
کل هفته تعطیل است!
مدیر‌کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به دنبال تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان به لحاظ آموزشی، تربیتی و جسمی به‌شدت در حال آسیب دیدن هستند و باید برای بهبود این وضعیت تدبیری اندیشیده شود.
وی درباره جبران تعطیلی مدارس متذکر شد: آماده برگزاری کلاس‌های جبرانی تحت هر شرایطی هستیم اما اکثر مواقع، روزهای پنجشنبه را نیز تعطیل اعلام می‌کنند و کل هفته تعطیل است! محمدی تصریح کرد: تعطیلی مدارس تنها و نخستین راه‌حل رفع آلودگی هوا نیست و وقتی مدارس را تعطیل می‌کنیم، تأثیری بر روی آلودگی هوا ندارد حتی اگر تعطیلی‌ها برای حفظ سلامت دانش‌آموزان باشد تبعات روانی و مادی تعطیلی مدارس بیشتر است.

آموزش مجازی بدون کیفیت
به گزارش تجارت نیوز، بیش از 2 سال آموزش مجازی، تجربه تازه‌ای بود که کرونا در ایران بر جای گذاشت. آموزش مجازی بدون دسترسی به اینترنت در برخی مناطق میسر نیست و نداشتن موبایل، تبلت و… هم مانع دیگری برای برخی از دانش‌آموزان بود. سه میلیون دانش‌آموز در دوران کرونا از تحصیل جا ماندند. ضمن آن‌که بسیاری از کارشناسان آموزشی از افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان در زمان آموزش مجازی خبر دادند. دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری، بیش از 50 روز تعطیلی را پشت سر گذاشتند.
علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته بود میانگین معدل دانش‌آموزان 11.5 است. او گفت این یک فاجعه است که باید علت آن بررسی شود.
امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس می‌گوید: «2 نوع آموزش‌وپرورش داریم؛ آموزش‌وپرورش عام که از سوی خانواده و جامعه به فرد داده می‌شود. آموزش‌وپرورش خاص هم همان مدرسه است. مدرسه به عنوان یک نهاد خاص و رسمی، مهم‌ترین عامل در بهبود فرآیند آموزشی است. هیچ مکانی به‌اندازه مدرسه در بالا بردن کیفیت آموزشی و پرورشی و موفقیت افراد مؤثر نیست.»

آموزش‌وپرورش ایران، ماشینی و حفظی است
امان‌الله قرایی مقدم با انتقاد از شیوه آموزش در مدارس ایران، می‌گوید: «آموزش‌وپرورش باید کارکردگرایانه و به صورت عملی باشد. در ایران آموزش کارکردی در مدارس نداریم. عیب مهم نهاد آموزشی ما همین ماشینی و حفظی بودن آن است. آنچه معلم درس می‌دهد، دانش‌آموز حفظ می‌کند و همان را جواب می‌دهد. این‌گونه نیست که دانش‌آموز درباره مطلبی تحقیق کند.»
این جامعه‌شناس می‌گوید: «در چنین شرایطی که آموزش ما معلم محور است، معلم را هم حذف کنند، باید منتظر آثار زیان‌بار آن باشیم.»

ترک تحصیل در دانشگاه از تبعات تعطیلی‌ها
قرایی مقدم با انتقاد از شیوه تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس، به تجارت نیوز می‌گوید: «نمی‌توان به هر بهانه‌ای مدرسه را تعطیل کرد. به دنبال تعطیلی‌های گسترده در مدارس و افت کیفیت تحصیلی، میزان درک مطالب در دانشگاه هم افت پیدا می‌کند.»
او ادامه می‌دهد: «زمانی که پایه آموزشی در مدارس ضعیف شد، اثر آن را در دانشگاه هم نشان می‌دهد. یکی از اثرات ضعیف بودن پایه تحصیلی این است که افراد در دانشگاه کشش یادگیری ندارند و برخی ترک تحصیل می‌کنند.»
پیش از این احمد وحیدی، وزیر کشور و یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش با انتقاد از افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان در دوره کرونا، روی آموزش حضوری تأکید داشتند. حالا اما به نظر می‌رسد اولین اقدام برای مدیریت هر مشکل همان تعطیلی مدارس باشد.
یک مثال واضح برای آن تعطیلی مدارس برای آلودگی هواست. بحرانی که دانش‌آموزان هیچ سهم و نقشی در آن ندارند. ضمن این‌که روز گذشته نیز رئیس سازمان محیط‌زیست گفت تعطیلی مدارس کمکی به کنترل آلودگی هوا نمی‌کند و این تصمیم به بهبود شاخص‌ها اثری نگذاشته است.

آموزش مهارت محور
در همین مورد قرایی مقدم، جامعه‌شناس با مقایسه شیوه آموزش در ایران با کشورهای دیگر، می‌گوید: «در کشورهای دیگر مدارس را به هر بهانه‌ای تعطیل نمی‌کنند. فنّاوری امریکا و آلمان نسبت به فنّاوری ایران قوی‌تر است. با این حال مدارس اولین جایی نیست که در مواجهه با مشکلات تعطیل کنند. ضمن این‌که آموزش این کشورها کارکردی و شامل کارگاه و آزمایشگاه است. این‌طور نیست که با یک بارش برف و باران مدرسه تعطیل شود.»
می‌توان گفت آموزش مجازی نام دیگر تعطیلی مدارس است. به گفته یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش روز گذشته گفت: «اکنون بخشی از مدارس ما به دلیل آلودگی هوا غیرحضوری است و نزدیک سه میلیون نفر در شاد آموزش می‌بینند.»
در همین حال محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش از استانداران درخواست کرد صرفاً برای کنترل آلودگی هوا، ترافیک و یا کاهش مصرف انرژی نسبت به تعطیلی مدارس اقدام نشود، چراکه آموزش‌ مجازی پاسخگوی همه نیازهای دانش آموزان نیست. (ایرنا)
بارها کارشناسان آموزشی با انتقاد از بستر آموزشی «شاد» گفته‌اند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری نیست. به ویژه این‌که گاهی دانش‌آموزان برای ورود به این فضا هم با مشکل زیادی مواجه می‌شوند.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/96444/

ارسال دیدگاه شما