حسین میرمحمد صادقی در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین با انتقاد از نحوه بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان گفت: متأسفانه گاهی وقتها به نظر میرسد شورای نگهبان در تصمیماتی که گرفته، خودش را در نقش مجلس سنا دیده است.حسین میرمحمد صادقی، حقوقدان و معاون قوانین مجلس در دوره علی لاریجانی از منتقدان استفاده مکرر مجلس از اصل ۸۵ قانون اساسی است و تاکید دارد«بهتر است همه لوایح و طرح ها در صحن مجلس مطرح شوند و نمایندگان مختلف اظهارنظر کنند و بعد تبدیل به قانون شوند.» وی پیش از این سخنگوی قوه قضاییه بود و وقتی دید قوانین رعایت نمی شود از سمت خود استعفا کرد. او می گوید: «مجلس حوصله ورود به بحث حجاب را نداشت و آن را اصل هشتادوپنجی کرد» او تاکید دارد مردم نه از ردصلاحیت آیت الله هاشمی اقناع شدند نه ردصلاحیت علی لاریجانی و با کنایه می گوید: «گویا در میان خودی ها، خودی تر وجود دارد.»
رویکرد سلیقه ای شورای نگهبان
این درست است که شورای نگهبان در مواردی از هر دو جناح افراد شاخصی را رد صلاحیت کرده یا صلاحیتشان را احراز نکرده است. مثلا مرحوم شیخ صادق خلخالی و مرحوم زواره ای که به جناح های مختلف وابسته بودند توسط شورای نگهبان هر دو رد صلاحیت شدند. شاید نتوان نگاه جناحی را به شورای نگهبان نسبت داد، اما نگاه سلیقه ای را به نظر من میشود به شورا نسبت داد، گاهی وقت ها مردم تشویق می شوند با صندوق های رأی قهر نکنند و بیایند پای صندوق های رأی و افرادی را انتخاب کنند که انتخاب هایشان در سرنوشت کشور و سرنوشت خود مردم مؤثر است. مسئله این دو بُعد دارد و فقط نمی شود مردم را توصیه به شرکت در انتخابات کرد که توصیه درستی هم هست، ولی از آن طرف ناظران و مجریان انتخابات را از توصیه مصون داشت. بلکه عملکرد آنها به ویژه شورای نگهبان هم باید به گونه ای باشد که مردم را به آمدن پای صندوق های رأی تشویق کند، یعنی برای مردم این برداشت را ایجاد کند که تصمیم، تصمیم آنهاست و به اندازه کافی گزینه نهایی از سلایق مختلف وجود دارند که مردم بتوانند از میان آنها فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند.
شورای نگهبان در نقش مجلس سنا
این طبعاً باعث می شود که مردم هم با صندوقها قهر نکنند. گاهی وقتها در انتخابات کم نظیر (سال 76) که هم آقای ناطق نوری و هم آقای خاتمی نامزد بودند و انتخابات بسیار پرشوری بود یا بعضی از دوره های مجلس. متأسفانه گاهی وقتها به نظر میرسد شورای نگهبان در تصمیماتی که گرفته، خودش را در نقش مجلس سنا دیده است.
ضرورت اقناع مردم
مردم در مورد رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی تردید جدی دارند که چرا ایشان باید به دلایلی که مشخص نشد، به دنبال جلسه ای که مثلا وزیر وقت اطلاعات به شورای نگهبان می رود و حرفهایی می زند که مصلحت نظام چنین است و چنان نیست شورای نگهبان این تصمیم را بگیرد. این دخالت در صالحیت های جاهای دیگر است اینکه هر مرجع و نهادی سعی کند صالحیتش را گسترش دهد، به نظر من خطر بسیار بزرگی است.
نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام
ما این را در خود مجمع تشخیص مصلحت نظام هم میبینیم که گاهی وقتها صالحیتش را تسری داده، مراجع دیگر هم داده اند، به گونه ای که به نظر می رسد واقعاً مجلس شورای اسلامی از آن محتوای اصلی خود خالی شده، یعنی بسیاری از موارد قانونگذاری را دیگر مراجع دخالت کرده و در اختیار گرفته اند. همین طور، راجع به رد صلاحیت آقای علی لاریجانی واقعاً مردم قانع نشدند و این برداشت در مردم تقویت شد که در میان خودی ها هم خودی تر وجود دارد که فقط آنها باید در صحنه بمانند و در واقع شورای نگهبان به جای مردم تصمیم می گیرد.
کاهش اعتماد مردم به شورای نگهبان
بنابراین این دو، سه مورد و موارد مشابهی که بوده، نشان دهنده این است که مردم اعتماد خودشان را به اینکه شورای نگهبان واقعاً بر اساس مُر قانون اساسی و طبق آنچه که وظیفه اش است، عمل می کند و دیگر کاری به کارهای دیگر ندارد از دست داده اند.اسم این را باید اعمال سلیقه و سلیقهای عمل کردن گذاشت.