ستاره صبح -- ازنظر جامعه شناسان، فرهنگ شامل تمام رفتارهایی است که در زندگی اجتماعی آموخته میشود و از راههای گوناگون بین همان نسل و یا نسلهای مختلف اشاعه و انتقال مییابد که مدیریت در امور فرهنگی به همین دلیل از اهمیت خاصی برخوردار میگردد و نیازمندِ کسب و بهرهمندی از مجموعه مهارتها و شایستگیها است که میبایست همراه و توام با فرهنگ مدیریت باشد. یک مدیر فرهنگی علاوه بر داشتن مهارتهایی مانند هوش فرهنگی، تفکر استراتژیک، اِشراف بر تنوع فرهنگی، ایجاد فضاسازی فرهنگی، رونق کسبوکار فرهنگی، تفکر مدیریت جهانی، توانایی تحلیل، انسجام سازی فرهنگی، مهارت فنی و آشنایی با تکنولوژیهای مرتبط، زمانشناسی و بهرهگیری از زمان، انسانمداری و قانونگرایی باید مسلط به برنامهریزی، سازماندهی، بهکارگیری مناسب منابع، رهبری و کنترل آنها نیز باشد. آنچه مدیریت در عرصه فرهنگ را از سایر مدیریتها مجزا میکند و آن را دشوارتر میسازد مواردی از قبیل؛ مردمی بودن و مطالبه گری مردم، پاسخگو بودن و ارتباط چهره به چهره با مخاطبان، گستردگی، تنوع و شمولیت فعالیتها است که موجب میگردد مدیر فرهنگی لزوماً از جنس مردم و مشارکتجو باشد و بهجای ریاست، رهبری کند و دوردستها را ببیند، انتقادپذیر و دارای سعهصدر، پیشتازی و دغدغهمند، اَصلح گزین و نکتهسنج باشد. شجاعت، تسلط محتوایی و اجرایی و حضور در میدانِ فعالیتهای فرهنگی، جوان بودن، جوانگرایی و داشتن روحیه جوانی و مهمتر از همه رعایت ادب و احترام از اولویتهای مدیریت در امور فرهنگی است. باید در نظر داشت که مدیریت فرهنگ بدون توجه به فرهنگ مدیریت امکانپذیر نیست.