احمد خاتمی:استفاده از اینترنت را محدود کنید
احمد خاتمی گفت: مقابل فرهنگ عاشورایی، ثروت، شهوت و فضای آلوده مجازی است که جوانان و نوجوانان ما را از فرهنگ اصیل عاشورایی و شهادت دور میکند. فضای مجازی آلوده دقیقاً قتلگاه اخلاق و منش جوانان ماست. البته ما هیچگاه مخالف فضای مجازی نبودهایم و نیستیم و برخیها به غلط عنوان میکنند که نظام انقلاب اسلامی با فضای مجازی مخالف است؛ ما با فضای مجازی آلوده مخالفیم و همواره موافق فضای مجازی پاک هستیم؛ در دهه محرم سال گذشته فضای مجازی پاک حاکم شد و دقیقاً ما طرفدار همان فضای مجازی هستیم.وی از دولت فعلی بابت عدم اقدام مناسب برای مقابله با فضای مجازی آلوده انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این دولت اقدام تاثیرگذاری در زمینه مقابله با فضای مجازی آلوده انجام نداد؛ تقاضای ما از دولت منتخب که در دو هفته آینده شکل خواهد گرفت این است که در زمینه مقابله با فضای مجازی آلوده مقابله کند.خاتمی افزود: تمام کشورهایی که فناوری اینترنت را در اختیار دارند استفاده از اینترنت را برای جامعه هدف خود محدود کردند به طور مثال در کشور روسیه خبری از فضای مجازی کشور آمریکا نیست؛ همه کشورها توسعه یافته به سمت بومیسازی اینترنت رفتهاند ولی متاسفانه دولتمردان ما اقدامی در راستای تشکیل اینترنت ملی نکردند.رهبر معظم انقلاب بارها تذکر دادند که اینترنت ملی شکل دهید ولی متاسفانه آقایان به توصیههای رهبر انقلاب گوش ندادند و ندادند و ندادند؛ انتظار و مطالبه نخست ما از رئیسجمهور منتخب این است که توصیه ولایت را جدی بگیرد و هرچه سریعتر این پروژه مهم را اجرایی کند.عضو فقیه شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران ادامه داد: وقتی فضای مجازی تمام کشورها در اختیار جوانان ما قرار دارد یعنی اینکه فرهنگ تمام کشورها در منازل تمام خانوادههای ایرانی وجود دارد و آنها به راحتی میتوانند فرهنگهای غلط خودشان را غالب جوانان کنند. آمریکا و بیگانگان دقیقاً میخواهند که شبکه ملی اینترنت در کشور اجرا نشود و به راحتی بتوانند توسط فضای مجازی بر روی جوانان ما تاثیر بگذارند؛ وقتی از طریق فضای مجازی جوانان ما را از خدا دور میکنند و آنها را با شهوت آشنا میکنند معلوم است که دیگر آن جوانان اعتقادی به فرهنگ عاشورا و شهادت نخواهند داشت.
بومیسازی و قطع اینترنت آرزوی
مردم ایران است؟
روزنامه کیهان نیز دیروز در مطلبی کوتاه نوشت: فضای مجازی که دولت روحانی اصرار دارد به بیصاحب بودن و بیدر و پیکر بودنش افتخار کند، اگر به مدیریت اهلش درآید میتواند رشد و شکوفایی و امید و انگیزه را چندین برابر کند و این اهرم فشار را از دست دشمنان بستاند و با بومیسازی و سالمسازی و علمیسازی آن میتوان از این ظرفیت کمنظیر برای معرفی حقایق بهره برد و انقلاب اسلامی را از گردنههای محیل و مهیل عبور داد و مردم بزرگ و شایسته ایران را به آرزوهای بزرگشان رساند.
شبکه های اجتماعی محل کسب و کار مردم ایران
بر اساس گزارش آوریل ۲۰۲۰ تلگرام، حدود ۴۰۰ میلیون نفر در این پیامرسان فعالند که پیشبینی کرده تا سال آینده به یک میلیارد نفر برسند. از کل کاربران تلگرام، ۵۰ میلیون ایرانی هستند. بر اساس گزارش آذرماه سال ۹۹ مرکز پژوهشی «بتا» پیامرسان واتساپ با حدود ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار در جایگاه دوم و اینستاگرام نیز با ۴۷ میلیون نفر در جایگاه سوم پرطرفدارترین پلتفرمهای خارجی در ایران قرار دارند؛ حدود ۵۹ درصد از جمعیت کشور در تلگرام فعالند و ۵۶ درصد نیز صفحهای در اینستاگرام دارند که بیشتر آنها نیز کسب و کارهای خرد یا خانگی هستند یا مشتری کسب و کاری خاص. بر اساس آنچه آزاد بهرامی، کارشناس دیجیتال در مصاحبه با رسانه «آیتی ایران» مطرح کرده حدود ۷۰ درصد افراد فعال در اینستاگرام به دلیل پیدا کردن محصولات و خریداری آنها استفاده میکنند و ۱۳۰ میلیون از کاربران از پستهای قابل خرید اینستاگرام بازدید کردند. به خاطر همین رشد، بیزنسهای سنتی که شاید آشنایی زیادی با این فضاها نداشتند در حال برنامهریزی برای ورود به آن هستند. او در ادامه به این موضوع اشاره میکند که بیش از ۸۰ درصد خریدهای اینترنتی از شبکههای اجتماعی مخصوصا تلگرام و اینستاگرام است. با وجود اینکه تعداد کاربران فعال شبکههای اجتماعی در ایران از ۵۰ درصد جمعیت کشور گذشته و از سویی ارتباط، اطلاعرسانی و ارتزاق از طریق آنها سادهتر شده، مسدودسازیشان و در نظر گرفتن جریمه برای استفادهکنندگان از این پلتفرمها، نه تنها به نفع اقتصاد نیست که میتواند زندگی را برای دارندگان این کسب و کارها سختتر کند.