250 کیلومتر راه روستایی جدید در کردستان آسفالت میشود
سنندج -اسرین مقصودی: عطاءالله ایران منش اظهار داشت در سال جاری اعتبارات بسیار مناسبی برای راههای روستایی استان در نظر گرفتهشده که در صورت تحقق و تخصیص بهموقع و مناسب، جهش خوبی در ارتقای مشخصات راههای روستایی استان اتفاق میافتد. وی افزود: از نظر شاخص برخورداری از راه آسفالته در مقیاس طول حدود ۵۰ درصد از راههای روستایی استان و از نظر شاخص جمعیتی حدود ۶۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالته بهرهمند شدهاند. رئیس اداره راههای روستایی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای کردستان اضافه کرد: از زمان واگذاری وظیفه ساخت و نگهداری راههای روستایی از ادارات راه و شهرسازی به ادارات راهداری و حملونقل جادهای، با وجود محدودیت شدید اعتباری، اقدامات خوبی در زمینه استفاده بهینه از ماشینآلات راهداری در راستای آماده کردن زیرسازی پروژههای راه روستایی انجامشده است. وی بابیان اینکه در این راستا ۱۲۰ کیلومتر آسفالت راه روستایی جدید از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ انجامشده است، گفت: در راستای ارتقای بهرهوری در بخش راههای روستایی استان و شاخصهای برخورداری از راه آسفالته مناسب، این اداره کل نسبت به شناسایی پروژههای راه روستایی که از نظر جمعیت واجد شرایط و حجم عملیات کمتری را دارا است، اقدام کرده که در دوره ۲ سال اخیر عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشته است.
۲۴۲ هزار تاکسی در سن فرسودگی
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با تأکید بر لزوم تسریع درروند نوسازی تاکسیهای فرسوده، گفت: طبق مصوبه هیات وزیران، تاکسیهایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی میشوند که تا پایان سال ۱۴۰۰تعداد تاکسیهای فرسوده به ۲۴۲ هزار دستگاه میرسد. مرتضی ضامنی در گفتوگو با ایسنا، در تشریح روند نوسازی تاکسیهای فرسوده گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۵۲۵۰ راننده که متقاضی نوسازی خودروی خود بودند در طرح نوسازی ثبتنام کردند که از این تعداد ۳۹۶۲ متقاضی خودروهای خود را تحویل گرفتند و باقی آنها در فرآیند تحویل خودرو قرار دارند. وی افزود: از ابتدای شروع نوسازی ناوگان تاکسیرانی (سال۱۳۹۵) تاکنون ۸۰ هزار و ۹۹۶ دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است و طبق مصوبه هیات وزیران، تاکسیهایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی میشوند و اکنون ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیدهاند که این عدد تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید. ضامنی ادامه داد: از این تعداد تاکسی نوسازی شده در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی ۱۱هزار و ۱۲۰ دستگاه شامل نوسازی اسقاط بدون جایگزین بود. وی افزود: فرآیند نوسازی ناوگان تاکسیرانی با تحویل خودرو با استاندارد یورو ۵ ادامه دارد و خودروهای تحویلی سمند و پژو ۴۰۵ است ویکی از دلایل کند شدن روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی، عدم همکاری دولت در ارائه تسهیلات بانکی و همچنین از طرفی افزایشهای پیدرپی قیمت خودرو در هر فصل است که امیدواریم شرایطی فراهم شود تا در جهت سرعت و افزایش فرآیند نوسازی تاکسیهای فرسوده حداقل سالی یکبار شاهد رشد قیمتها باشیم. ضامنی افزود: ما از رئیسجمهور محترم و هیئت دولت درخواست داریم تا با حمایتها در مبحث قانونی آلودگی هوا، روند نوسازی ناوگان فرسوده را تسریع نمایند.