محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی بابیان اینکه «فیلمهای ایرانی در سپهر افکار عمومی جهان شناختهشده است»، گفت: در سفرهایی که داشتهام در بسیاری از کشورها، ایران را با سینمایش میشناسند. به گفته وی، این وضعیت البته به معنای وضعیت مطلوب و ایدهال نیست و هنوز سینمای ما در دیپلماسی عمومی و فرهنگی جایگاه خودش را پیدا نکرده است. فعالیتهای خوبی در دورههای مختلف جشنوارههای بینالمللی و جهانی فیلم فجر صورت گرفته است. متأسفانه به دلایل مختلف سطح نفوذ سینمای ایران در کشورهای منطقه نسبت به سایر کشورها بسیار کم است که علتهای مختلفی دارد و طبعاً بخشی از این علتها به عملکرد خودمان و بخشی دیگر به ساختار فرهنگی آن کشورها مربوط میشود. وی با اشاره به اینکه باید بخش خصوصی را تقویت کرد، بیان داشت: متأسفانه، چرخه اقتصادی و گردش مالی سینمای ایران بسیار ضعیف است و بسیاری از تهیهکنندگان در بخش خصوصی حتی توان معرفی آثارشان را در بازارهای جهانی ندارند. از سوی دیگر دولت نیز، فرصت چنین برنامههایی برای تولید مشترک نداشته است.
افزایش نفوذ فرهنگی و رونق اقتصادی سینما
خزاعی با اشاره به اینکه فعالیتها و حرکتهای فرهنگی باید باعث تقویت و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه شود، ادامه داد: آنچه در سینما مانند سایر عرصهها اهمیت دارد بحث عرضه و تقاضا است و اگر فیلمی این قابلیت را داشته باشد که بتواند مورد استقبال قرار گیرد و به فروش خوبی برسد قطعاً، از طرف شرکتهای سینمایی منطقه موردتوجه قرار میگیرد. امروز سینما تبدیل به یک مسئله مهم شده است و مسئولان سیاسی میتوانند در مراودات خود خواستار همکاری و تعامل کشورها در زمینه نمایش فیلمهای ایرانی و تولیدات مشترک باشند. اگر بتوانیم در بازارها و سالنهای سینمایی دیگر کشورها همچون چین حضور داشته باشیم علاوه بر نفوذ گستره فرهنگی میتوانیم ازنظر اقتصادی نیز درآمدهای خوبی برای رونق سینمای ایران به دست آوریم. او سینما را یک دیپلماسی عمومی برای کشورها در جهان امروز خواند و افزود: وزارت امور خارجه ظرفیتهای کشورهای مختلف را بهخوبی میشناسد و میتواند به ما کمک کند و بگوید که با کدام کشورها میتوانیم تعامل و همکاری بیشتری داشته باشیم و باید برای این همکاریها به یک برنامه جامع برسیم. رئیس سازمان سینمایی از تشکیل شورای همکاری بینالملل سینما در آیندهای نزدیک خبر داد و گفت: وظایف این شورا آسیبشناسی حضور سینمای ایران در منطقه و جهان و همچنین، ارائه راهکارهایی برای استفاده از فرصتها باهدف اکران و نمایش فیلمهای ایرانی و تولیدات مشترک بهصورت تخصصی است.
اهمیت توجه سینما به سوژههای فرهنگی
در این نشست، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نقش پررنگی که سینما میتواند در حوزه ایران فرهنگی ایفا کند، گفت: در بحث محور مقاومت و ایران فرهنگی باید محصولات سینمایی بیشتری تولید کنیم. نگاه وزارت امور خارجه به سینما و سازمان سینمایی نگاهی راهبردی و محتوایی است و ما نیز، آمادگی هرگونه همکاری را برای ارتقای سینمای ایران داریم. وظیفه ذاتی ما این است که برای رفع نیازهای کشور شرایطی را برای همکاری نهادهای داخلی با همتایان بینالمللی فراهم کنیم اما لازم است کلیتی از نیازها و خواستههای سازمان سینمایی و فیلمسازان را ترسیم کنید. همچنین، از سینماگران تقاضا داریم ما را در اتفاقات مهم منطقهای و بینالمللی کمک و حمایت کنند. همینکه یک فیلمساز درباره یک شخصیت مهم فرهنگی مانند نظامی گنجوی، مولوی یا رودکی اثری بسازد برای ما کفایت میکند. وی با اشاره به سهم ایران از بازار منطقهای و جهانی محصولات فرهنگی، گفت: متأسفانه سهم ایران در این بخش بسیار ناچیز است و ما تلاش داریم با تشکیل بازارچههای فرهنگی حضور آثار فرهنگی هنری ایران را در بازارهای بینالمللی تقویت کنیم. نیاز است برای بخشهای بینالمللی تصمیمات درستی بگیریم و به نظر من معرفی فیلم قهرمان به اسکار یک انتخاب خوب و درستی بود.