رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: با این قیمتهای بالا، کیفیت کم و بی کرامتی که باید برای خرید خودرو در صفهای بلندمدت ایستاد، تردیدی نیست که با این ترتیب بازار خودرو در عراق از دست میرود. باید یک برنامه و استراتژی جدید برای خودرو داشته باشیم. یحیی آل اسحاق در گفتوگو با ایلنا در مورد سفر اخیر هیئت تجاری ایران به عراق اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در عراق با انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به وجود آمد، به نظر میرسد روابط اقتصادی ایران با عراق در این وضعیت جدید شکل جدیدی به خود بگیرد. دو هیئت تجاری یکی به جنوب عراق و دیگری به اقلیم کردستان اعزام شد. هیئتی که به جنوب عراق رفت شامل رئیس اتاق بازرگانی عراق، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، تعدادی از نمایندگان مجلس، روسای اتاقهای مرزی ایران و عراق و من به عنوان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به اضافه تعداد زیادی از فعالان اقتصادی بود. وی با تأکید بر اهمیت دوجانبه شدن واردات و صادرات میان ایران و عراق، ادامه داد: ما صادراتی معادل 8 تا 12 میلیارد دلاری به عراق داشتهایم ولی واردات ایران از این کشور در حد چند میلیون دلار است. ما هم علاقهمند هستیم که در عراق سرمایهگذاری کنیم. آنها به صنعت و خطوط تولید ایران علاقهمند هستند. وی اضافه کرد: مذاکراتی در مورد صادرات خودرو به این کشور صورت نگرفت. یک شرکت مشترک بین ایران و عراق بود که قطعه به این کشور برده، تولید میکردند و صادرات هم داشتیم. البته ظرفیت زیادی برای صادرات حتی در مواردی مانند تاکسی وجود دارد. امکان توسعه روابط در این زمینه امکانپذیر است اما باید یک تولید مشترک در عراق یا در مرز وجود داشته باشد چراکه آنها میخواهند به تدریج در کارهای تولیدی حضورداشته باشند. خودروهای ما از نظر کیفیت وضعیت خوبی ندارند وی در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات چندی پیش مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس، مبنی بر نارضایتی عراقیها از خودروهای ایرانی خاطرنشان ساخت: نارضایتی از خودروهای تولید ایران در خود ایران هم وجود دارد و نیازی به عراق ندارد. تصادف بهبهان خود نشانگر همین موضوع است که خودروهای ما از نظر کیفیت وضعیت خوبی ندارند. وزیر صمت هم که حامی خودروسازان بود، اعلام کرد که از نظر قیمت و کیفیت بدترین شرایط در خودروسازی حاکم است. نهتنها در ایربگ بلکه در بخشهای مختلف تمهیدات لازم در نظر گرفته نشده و خطرات زیادی در این مورد وجود دارد. وی در پایان اضافه کرد: در بازار عراق یا هرجی دیگری مردم برای خرید به خصوص در مورد کالاهای زماندار نیاز به کیفیت، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش دارند. اگر خودروسازان ما تغییر و تحول ندهند، چه در داخل و چه در خارج کشور مردم تا حدی تحمل میکنند. با این قیمتهای بالا، کیفیت کم و بی کرامتی که باید در صفهای بلندمدت ایستاد، باید یک برنامه و استراتژی جدید برای خودرو داشته باشیم، هیچ تردیدی نیست که با این ترتیب در مورد خودرو، بازار عراق هم از دست میدهیم.