این روزها گویی دیواری کوتاهتر از عرصه هنر وجود ندارد؛ تعداد قابلتوجهی از افراد انتقادهایی را به رویداد فرهنگی اقتصادی حراج تهران وارد کردهاند. سؤالاتی از قبیل اینکه چطور در شرایط رکود اقتصادی کشور، فقط حراج تهران پررونق است و چطور با این خط فقر، ۱۵۰ میلیارد تومان پول در یک اتاق جابهجا میشود و ... .
دراینارتباط محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کالای هنری بهمثابه بسیاری از کالاهایی که در جامعه وجود دارند، نیست، خاطرنشان کرد: «برای مثال معلوم است قیمت تمامشدهی یک لیوان، چقدر است؛ بنابراین کالاهای صنعتی رقم تولیدشان قابل احساس است، اما شما یک سنگ قیمتی که روی انگشتر است را چطور قیمتگذاری میکنید؟ چرا هیچکس نمیگوید چرا این انگشتر را به این قیمت گذاشتهاید؟! نقرهاش انقدر میارزد و سنگش هم انقدر، پس این عدد را از کجا آوردهاید؟ کالای هنری به میزانی که خریدار دارد، ارزش و قیمت دارد. قیمت اثر هنری به میزانی است که برایش پول میدهند. من به مکانیسم حراج تهران کاری ندارم، ولی از اینکه اقتصاد هنر رونق بگیرد و اقتصاد هنرهای تجسمی رونق بگیرد، استقبال میکنم. برخی میگویند که این پول از جای نا ثواب آمده یا پولشویی است. خب نهادهای نظارتی بروند، بررسی کنند تا اگر پولشویی است، جلوی آن را بگیرند. فردی میخواهد تابلویش را ۱۰۰ میلیارد بفروشد و یک نفر هم میخواهد پول بدهد و آن را خریداری کند، مبارکشان باشد، ما چهکاره هستیم که این وسط برای دیگران تعیین و تکلیف کنیم؟ اصحاب هنر کارشان را میکنند، اقتصاد کارش را میکند و نهادهای نظارتی هم کارشان را بکنند. همهچیز درست میشود. اینکه ما از دیگران بخواهیم مسائل را باهم قاطی کنند، این به نفع هنر نیست.»