پنج غول بزرگ فناوری شامل اپل، آمازون، گوگل (الفبا)، متا و مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ مجموعاً ۱.۴ تریلیون دلار درآمد ایجاد کردند. به گزارش خبرآنلاین، این شرکتها یا محصولی را به شما میفروشند و یا شما را بهعنوان محصول به تبلیغکنندگان میفروشند؛ اپل، مایکروسافت و آمازون در دسته اول قرار میگیرند. این شرکتها مانند اکثر کسبوکارهای سنتی، محصولات فیزیکی یا دیجیتالی را در ازای پول به مشتریان ارائه میدهند. بیش از نیمی از درآمد اپل از فروش آیفون حاصل میشود، خدمات ابری Azure تقریباً یکسوم کل درآمد مایکروسافت را ایجاد میکند و فروشگاههای آنلاین آمازون نزدیک به ۵۰ درصد از درآمد این شرکت را تشکیل میدهند.
از طرف دیگر متا و آلفابت بهصورت متفاوتی کسب درامد میکنند. این دو غول فناوری بهجای فروش یک محصول واقعی، بیشترین درآمد خود را از طریق فروش توجه مخاطبان به دست میآورند. تقریباً ۹۸ درصد از درآمد متا از تبلیغات فیسبوک و ۸۱ درصد از درآمد گوگل از تبلیغات در محصولات مختلف گوگل است. بااینحال، علیرغم روشهای متفاوتی که این پنج غول بزرگ فناوری برای فروش دارند، همه این شرکتها در یک چیز مشترک هستند؛ درآمد آنها در سالهای اخیر افزایش یافته است.
پرسش این است که غولهای فناوری در طول آشفتگی اقتصادی و هرجومرج جهانی ناشی از کرونا چگونه به رشد خود ادامه دادند؟ تغییرات اجتماعی ناشی از کووید-19 در دو سال گذشته منجر به افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات فناوری بزرگ شد. بهعنوانمثال، محدودیتهای قرنطینه مردم را مجبور به خرید آنلاین کرد و باعث شد فروش تجارت الکترونیک افزایش یابد. تقاضا برای لپتاپ و خدمات مبتنی بر فضای ابری با تعطیل شدن دفاتر و تمرکز شرکتها به فضاهای کاری از راه دور افزایش یافت. این روزها محدودیتهای کووید-19 در بیشتر کشورها کاهشیافته و جهان بهآرامی به حالت عادی بازگشته است. دو سوم کارمندان از یک نظرسنجی جهانی گفتند که شرکت آنها احتمالاً کار از راه دور را به یک گزینه دائمی تبدیل میکند و انتظار میرود فروش تجارت الکترونیک جهانی در چند سال آینده بهطور پیوسته رشد کند و تا سال ۲۰۲۵ به ۷ تریلیون دلار برسد.