رضا رویگری از کهریزک به خانه رفت
دو هفته پس از انتشار یک ویدیو از سوی رضا رویگری و حاشیههای فراوان بر سر حضور او در آسایشگاه کهریزک، سرانجام این بازیگر ترجیح داد با بهتر شدن شرایط جسمیاش به منزلی که برایش تهیه شده برود. محسن پزشکی مدیر روابط عمومی آسایشگاه کهریزک در گفتوگویی با ایسنا بیان کرد: آقای رضا رویگری پیش از ظهر دیروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشتماه) بعد از حدود سه هفته که میهمان کهریزک بودند از اینجا خداحافظی کرده و جهت ادامه زندگی به منزل تشریف بردند. این واحد مسکونی هم بر اساس پیگیریها و هماهنگیهای صورت گرفته و توافق بین جمعی از هنرمندان داوطلب فعالیتهای خیریه و صداوسیما تجهیز شده و ما هم بر اساس همان برنامهریزی و مقررات داخلی آسایشگاه ایشان را تحویل دادیم. برای سهولت امر، آقای رویگری را با ماشینی مجهز و همکارانی که آشنا به امور مراقبت و نگهداری بودند همراه کردیم. البته قرار بر این بوده عزیزانی که برای محل زندگیشان برنامهریزی کردند برای مراقبت و حضور پرستاری که بتواند در ساعتهایی که در منزل هستند کنارشان باشد هم شرایط را فراهم کنند.
انصراف فعالان نشر دیجیتال از حضور در نمایشگاه کتاب
پلتفرمها و ناشران کتاب الکترونیک و صوتی با انتشار بیانیهای اعلام کردند در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران حاضر نمیشوند. در بیانیه مشترک فعالان نشر دیجیتال و صوتی ایران آمده است: «با وجود پیگیریهای فعالان نشر دیجیتالی کتاب، هنوز این گروه از بازیگران حوزه فرهنگ جای مشخصی در نمایشگاه کتاب تهران ندارند. امسال متأسفانه مسئولان برگزاری این دوره از نمایشگاه، با وجود پیگیری و درخواستهای مکرر، فرصتی برای حضور این طیف از جامعه نشر ایجاد نکردند. با توجه به جنس محتوای عرضهشده، منطق و انصاف حکم میکند که «ناشران کتابهای الکترونیکی و صوتی» در کنار ناشران عمومی کتاب جا بگیرند؛ اما بعد از نامهنگاریها و پیگیریهای بسیار، مسئولان امر درنهایت پیشنهاد کردند که این ناشران با پرداخت هزینههای سرسامآور تجاری، غرفهای کوچک در حیاط، کنار غرفههای اغذیهفروشی اجاره کنند یا به محل استقرار فروشندگان محتوای نامکتوب (مانند سیدیهای آموزشی) بروند. به همین دلیل، ما پلتفرمها و ناشران صوتی و دیجیتال، اعتراض خود را اعلام کرده و در این نمایشگاه حضور پیدا نمیکنیم.» این بیانیه به امضای طاقچه، فیدیبو، کتابراه، نوین کتاب گویا، شادن پژواک، آوانامه، ماهآوا، آیقصه، آوارسا، نوار، دانی، نبات، واوخوان، لحنی دیگر، پژوهان و پاتوق کتاب رسیده است.
آیا «مرلین مونرو» گرانترین اثر هنری قرن میشود؟
پیشبینی میشود یکی از چهار پرتره اندی وارهول از «مرلین مونرو»، در حراجی بهاره کریستیز عنوان گرانترین اثر هنری قرن بیستم را به دست آورد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، اندی وارهول هنرمند سرشناس آمریکایی، در سال ۱۹۶۴ پنج پرتره از مرلین مونرو کشید که در سال ۱۹۶۲ براثر مصرف بیشازحد مواد مخدر درگذشته بود. چهار مورد از این پرترهها که هرکدام رنگ پسزمینه متفاوتی دارند، بعدها به مجموعه «گلوله» (Shot) معروف شدند. حالا قرار است یکی از این پرترهها که پسزمینه آبی دارد، در حراج بهاره کریستیز به مزایده گذاشته شود. ارزش تخمینی این تابلوی ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتیمتری ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. اگر پیشبینی کارشناسان کریستیز درست از آب درآید، این تابلو به گرانترین اثر هنری قرن بیستم تبدیل خواهد شد. در حال حاضر گرانترین اثر هنری قرن بیستم تابلوی «زنان الجزایر» از پابلو پیکاسوست که در سال ۲۰۱۵ در یک حراجی به قیمت ۱۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار چکش خورد.