نشریه ورایتی در مطلبی با عنوان موج جدید سینماگران ایرانی در کن، گفتگوهای کوتاهی با کارگردانان ایرانی حاضر در این رویداد سینمایی و محمد اطبایی پخشکننده بینالمللی سینمای ایران انجام داده است. به گزارش ایسنا، در این مطلب به قلم «نیک ویوارلی» آمده است: «درحالیکه ایران با مشکلات اقتصادی فراوانی دستوپنجه نرم میکند، اما نسلی نو از سینماگران ایرانی با فیلمهای جدید و قدرتمند، شور فیلمسازی را همچنان در ایران زنده نگه داشتهاند، همانطور که امسال دو فیلم از سینماگران ایرانی توانستهاند به جمع ۲۱ فیلم بخش رقابتی اصلی جشنواره کن راه یابند و پس تقریباً دو دهه، یک فیلم ایرانی در بخش هفته منتقدان کن پذیرفته شده که ویژه فیلمهای اول و دوم کارگردانان است. همچنین پس از یک دهه حضور چهرههای همیشگی چون عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، جعفر پناهی و محمد رسول اف، کن بالاخره در حال انتخاب دیگر فیلمسازان ایرانی است.» محمد اطبایی، پخشکننده بینالمللی که ریاست کمپانی مستقلهای ایرانی را بر عهده دارد، دراینباره میگوید: «خوشبختانه کن به نسل جوان فیلمسازان ایرانی هم توجه کرده که جای خوشحالی دارد». وی که پیشازاین مشاوره جشنواره فیلم ونیز بوده است، ادامه میدهد: «در حال حاضر ۲۶۰ فیلم بلند در مراحل مختلف تولید در ایران وجود دارد که اکثر آنها به پایان رسیده است، اما از این تعداد ۹۵ درصد بهصورت خصوصی تولید میشوند. به دلیل مشکلات اقتصادی ایران، بودجهها و حمایتهای دولتی کاهش یافته و همین مشکلات اقتصادی، شکاف بزرگتری بین افراد ثروتمند و افراد فقیر ایجاد کرده و طبقه متوسط مردم در حال ناپدید شدن است. ثروتمندان، ثروتمندتر میشوند و تولید در سینما برای آنها بسیار جذاب است، چراکه میخواهند برای خود نامی دستوپا کنند و سازندگان اکثر فیلمهایی که در ایران تولید میشوند، آرزوی حضور در جشنوارههای بینالمللی را دارند.»
ظهور موج نوی سینماگران ایران
در ادامه گزارش ورایتی آمده است: «حداقل ۱۰ فیلم از فیلمسازان ایرانی ازجمله احمد بهرامی (دشت خاموش) و وحید جلیلوند (بدون تاریخ، بدون امضا) در حال حاضر خود را برای ورود به لوکارنو، ونیز و سن سباستین آماده میکنند. درحالیکه کارگردانها همه تازهوارد نیستند، اما نماینده یک موج جدید در حال ظهور هستند.»
نماینده اصلی سینمای ایران در جشنواره کن
نماینده اصلی سینمای ایران در بخش رقابتی جشنواره کن امسال فیلم «برادران لیلا» از سعید روستایی است. تغییرات اجتماعی بهویژه در رابطه با زنان، هسته اصلی این درام قدرتمند و زنانه است که داستان آن در پسزمینه خانوادهای است که به دلیل بدهیهای مرتبط با تحریمهای اقتصادی بینالمللی درهمشکسته شده است.
گرفتن مجوز تولید برای فیلمسازان دشوارتر شده است
سعید روستایی دراینباره میگوید: «مشکلات مردم تا حدودی به دلیل تحریمهای غرب است. اخیراً گرفتن مجوز تولید برای فیلمسازان دشوارتر شده است و بیش از گذشته سانسور اعمال میشود.» این کارگردان امیدوار است فیلم «برادران لیلا» که هنوز مجوز اکران در ایران را ندارد، بتواند بدون هیچ سانسوری در ایران به نمایش گذاشته شود و میگوید: «ترجیح میدهم بهکلی از نمایش این فیلم چشمپوشی کنم تا اینکه تحت سانسور قرار بگیرم».
تغییرات بزرگ سینمایی در ۲۰ سال گذشته
علی بهراد که امسال با نخستین فیلم بلندش با عنوان «تصور» در بخش هفته منتقدین حضور دارد نیز در گفتگو با ورایتی عنوان کرد: «به لطف رسانههای اجتماعی، تغییرات بزرگی در ۲۰ سال گذشته در ایران رخ داده است. بسیاری از مردم فکر میکنند که کارگردانان جوان راه کارگردانان بزرگتر را دنبال میکنند؛ اما فکر میکنم نسل جدید از سینمای خودش شروع میکند. ما فیلمسازی را از دنیای وسیعتری آموختهایم.»
ساخت فیلم «عنکبوت مقدس» خارج از ایران
علی عباسی کارگردان ایرانی-دانمارکی که با فیلم فارسیزبان «عنکبوت مقدس» در بخش رقابتی کن حاضر است، درباره فیلمش گفت: «ایده ساخت زمانی در ذهنم شکل گرفت که یک قاتل سریالی در مشهد دستگیر و دادگاهی شد، اما ناگهان عدهای شروع به تشویق این مرد بهعنوان قهرمان کردند. بخشی از رسانههای محافظهکار ایران نیز او را تشویق میکردند و این زمانی بود که برای من جالب شد که چرا کسی فکر میکند او یک قهرمان است؟» اگرچه «عنکبوت مقدس» یک فیلم ایرانی است، اما در ایران فیلمبرداری نشد، زیرا به عباسی برای فیلمبرداری آن در کشور مجوزی داده نشده است و درنهایت فیلم در کشور اردن، مقابل دوربین رفته است. وی خاطرنشان کرد که «عنکبوت مقدس» تا حدی یک داستان موضوعی است و مضمون آن بسیار واضح است: زنستیزی.