باغوحش خانگی عجیب در اصفهان
نیروهای حفاظت محیطزیست استان اصفهان با همکاری نیروی انتظامی یک باغوحش خانگی را در این استان کشف کردند. به گزارش همشهری آنلاین، در این باغوحش خانگی یک قلاده شیر ماده و ۶۴ قطعه پرنده کشف شدند. نیروهای یگان حفاظت محیطزیست اصفهان با همکاری مأمورین نیروی انتظامی این استان بعد از اطلاع از نگهداری غیرمجاز حیوانات در یک باغوحش شخصی در خمینیشهر, پس از شناسایی و بازرسی این محل, یک فرد شیر ماده و ۶۴ گونه از انواع پرندگان کمیاب که به صورت قاچاق تهیهشده بودند را کشف و ضبط کردند. در همین رابطه یک نفر شناسایی و دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی و صدور حکم قانونی, تحویل مراجع قضایی شد. حیوانات کشفشده نیز با تنظیم صورتجلسه، جهت تعیین تکلیف و رسیدگی کارشناسی، تحویل یگان حفاظت محیطزیست استان شدند. هفته گذشته نیز ۲ توله سیاه گوش از یک فرد در این استان کشفشده بود که آن دو نیز تحویل اداره کل محیطزیست استان اصفهان شده بودند.
اعلام ۵ عامل حادثه مرگبار قطار مشهد-یزد
لوکوموتیوران مقصر شناخته شد
کمیسیون عالی سوانح طی اطلاعیهای ۵ عامل بروز حادثه مرگبار قطار مشهد-یزد را اعلام کرد که در آن سرعت غیرمجاز و لوکوموتیوران مقصر معرفیشدهاند.
به گزارش خبر آنلاین، اطلاعیه شماره ۲ کمیسیون عالی سوانح در خصوص سانحه قطار مشهد - یزد به شرح زیر است؛ پیرو اطلاعیه شماره یک مورخ ۲۲/۰۳/۱۴۰۱ ضمن عرض تسلیت مجدد به خانوادههای داغدیده و ابراز همدردی با آسیب دیدگان سانحه قطار مسافری مشهد - یزد به شماره ۸۶۱۱، گزارش تکمیلی به شرح ذیل اعلام میشود: به منظور بررسی میدانی، جمعآوری اطلاعات و مشاهده آثار سانحه، اعضاء کمیسیون عالی سوانح به محض اطلاع به محل سانحه عزیمت و مراحل و عملکرد عوامل دخیل در سانحه را در فرایند بههمپیوستهای موردبررسی قراردادند. در این خصوص مستندات ایستگاهی، شواهد میدانی، اظهارات و مذاکرات با عوامل اجرایی، موارد ثبتشده توسط دستگاههای نظارتی ازجمله گراف سرعت لوکوموتیو (ایونت) و ثبت اطلاعات لاگ ATC، موردبررسی قرارگرفته و گزارش کامل آن به مسئولین ذیربط ارسالشده است. تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات مذکور حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه، انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدم رعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراو رس به عنوان عامل اصلی وقوع سانحه است. همچنین در این خصوص عوامل دیگری که میتوانست از وقوع سانحه جلوگیری نماید احصاء شده که به شرح ذیل اعلام میشود:
- عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری
- انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی
- واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لوکوموتیوران برخلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لوکوموتیوران
- اعلام اتمام عملیات تعویض تراو رس و برچیدن ایستگاه موقت قبل از جمعآوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسئول ایستگاه موقت
- عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده (تابلوهای تقلیل سرعت)
عدم یادآوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از سوی مسئول ایستگاه عباسآباد
کمیسیون عالی سوانح پیشنهاد میکند به منظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی تکمیل کادر نظارت مناطق، ارتقاء سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری فعالیتها اقدام شود.