عضو هیئتعلمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: وزارت صمت هر روز تحت تاثیر افکار عمومی یکسری تصمیماتی میگیرند اما در این تصمیمات ثباتی ندارند از اینرو در یک سال اخیر در این وزارتخانه شاهد تصمیمات ضد و نقیض هستیم. امیرحسن کاکایی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، بابیان اینکه سیاستگذاری در صنعت با مهندسی تفاوت دارد، گفت: سیاستگذاری روشی است برای بهینه کردن منافع ملی؛ گاهی برخی تصمیمگیریها یکسری زیانها را با خود به همراه میآورند اما در مجموع باید منافع آن به مضراتاش بچربد. وی با اشاره به تبعات افزایش استانداردهای خودرو در ایران، افزود: اگر خواستار بالا بردن استانداردهای آلایندگی هستیم باید سوخت با کیفیت بالاتری به مردم عرضه کنیم. در این شرایط آلودگی کم میشود اما به تبع آن قیمت سوخت نیز صعودی میشود و همه از پیامدهای افزایش نرخ آگاه هستیم از اینرو سیاستگذاریها را باید بهینه کنیم.کاکایی بابیان اینکه تصمیمگیرندگان در وزارت صمت را کاربرد نیستند، افزود: سئولان به جای اینکه برای رفع مشکلات صنعت و تولید متمرکز شوند تلاش دارند بازار را کنترل کنند. 4 سال گذشته با همین نگاه بیش از 100 هزار میلیارد تومان به خودروسازان داخلی زیان وارد شد؛ همچنین بیش از 200 هزار میلیارد تومان رانت در مردم توزیع کردند و درنهایت نه بازار تحت کنترل قرار گرفت و نه توانستند کیفیت خودروها را ارتقا بدهند. خودروسازان در ظاهر خودرو 150 میلیونی به دست مردم میرساند اما در بازار مصرفکننده 300 میلیون آن را خریداری میکند.