آئین رونمایی کتاب «مکث؛ درنگی در هشتاد کتاب» تألیف دکتر حسین انتظامی، با حضور مؤلف، دکتر سید عباس صالحی مدیرمسئول موسسه اطلاعات، دکتر حجتالله ایوبی، دکتر دربندی، سید علی شجاعی نماینده انتشارات نیستان، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، دکتر محمدرضا زائری رئیس اندیشگاه فرهنگی، دکتر امیرخانی مشاور رئیس و مدیران و کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، ۲۵ آبان در ایام سیامین دوره هفته کتاب کشور، در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.
به گزارش خبرآنلاین، مدیرمسئول موسسه و روزنامه اطلاعات در این مراسم گفت: کتابخوانی یک فضیلت اخلاقی بوده و یکی از اوصاف افراد اخلاقی کتابخوانی است، چراکه کتابخوانی اقرار به جهل است و افراد با کتابخوانی به دنبال آگاهی و دانش هستند. افرادی که کتاب نمیخوانند، بهنوعی مدعی همهچیزدانی هستند و خود را غنی از کتابخوانی میانگارند که نشان از جهل دارد.
صالحی کتابخوانی را فضیلت اخلاقی دانست و در این خصوص گفت: کتابخوانی علاوه بر فضیلت اخلاقی یک ضرورت مدیریتی است، فردی که در جایگاه مدیریت است باید به دنبال آخرین اطلاعات و معلومات حوزه خود باشد، مدیریت نیاز به فرهیختگی دارد و فرهیختگی با کتابخوانی حاصل میشود، مدیری که فرهیخته نباشد، شایسته مدیریت نیست. مدیرانی که کتاب نمیخوانند، دچار اشتباه میشوند و چون یادگیری ندارند، اشتباهات آنها زیاد میشود. دعوت به کتابخوانی مانند آنچه در کتاب «مکث» آمده، بهنوعی تواصی بهحق و امربهمعروف است.
وی درباره ویژگی ادبیات بکار گرفته شده در کتاب «مکث» خاطرنشان کرد: از دید رسانهای، کتاب مکث نوعی ژورنالیسم علمی است و ایجاد تناسب بین نگاه عالمانه که مخاطب پسند نباشد یا تحلیلی خشک نشود و نگاه ژورنالیستی، نیازمند توانایی بالا است که در کتاب مکث رعایت شده است. انتخاب تیترها و عناوین جذاب و نگاه دقیق و جزئی که متن را زنده و با احساس میکند، ناشی از ادبیات ژورنالیستی است که نشئتگرفته از سوابق و توانایی ژورنالیستی نویسنده است.
در ادامه این نشست، حسین انتظامی مؤلف کتاب «مکث؛ درنگی در هشتاد کتاب» توجه به فرهنگ کتابخوانی را یک دغدغه مشترک برشمرد و گفت: همه نویسندگان و فعالین فرهنگی، یک دغدغه و درد مشترک دارند و آنهم توجه به کتاب و ترویج کتابخوانی است. شبکههای اجتماعی و گسترش استفاده از آن در زندگی مردم با همه ویژگیهای مثبتی که در زندگی مردم ایجاد کرده است، بنا به نظر جامعه شناسان، اساتید حوزه ارتباطات و روانشناسان، اثرات منفی مانند سطحی کردن مخاطب و ایجاد نوعی بیقراری را سبب میشود و تمرکز و تعمقی که پیش از گسترش این شبکهها وجود داشت را از مخاطبان میگیرد.
وی اضافه کرد: ترویج کتابخوانی، بهدرستی نوعی تواصی بهحق و امربهمعروف است و باید این امر را مرتب به یکدیگر یادآوری کنیم. اگر در جمعی قرار میگیریم، کتابهایی را که مطالعه کردهایم به یکدیگر معرفی کنیم؛ چراکه همین یک قدم بهظاهر کوچک میتواند اثر چشمگیری در ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته باشد.
او کتابخوانی را برای مدیران یک ضرورت دانست و کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی برای مدیران در هر سطحی یک ضرورت است و یکی از کارهایی که اصحاب رسانه و خبرنگاران میتوانند جهت گسترش این امر انجام دهند، طرح سؤال از مدیران، با این مضمون است که آخرین کتابی که مطالعه کردهاید، چیست؟ برای اثرگذاری بیشتر این طرح تنها به نام کتاب بسنده نکنند و از مدیران بخواهند ۲ دقیقه در خصوص کتاب ذکر شده، صحبت کنند؛ چراکه جامعه امروز ما، مدیران آگاهی را میطلبد که علاوه بر تسلط در حوزه تخصصی خود، باید تسلط نسبی به مسائل فرهنگی، فرهنگ عمومی و تاریخ داشته باشند.
انتظامی همچنین تصریح کرد: داشتن مدیران فرهیخته، جزو حقوق مردم است و این امر میسر نمیشود، مگر بامطالعه و افزایش آگاهی مدیران سطوح مختلف که این آگاهی نیز از طریق مطالعه کتاب به دست میآید. مؤلف کتاب مکث بیان کرد: هریک از ما بهنوبه خود با هر روش و راهکاری که میتوانیم باید در ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش کنیم. بهطور مثال خرید چند نسخه از کتاب خوبی که میشناسیم و هدیه دادن آن به افرادی که دغدغه فرهنگی دارند، میتواند بهعنوان یک پویش سراسری تبدیل شود که علاوه بر نقش بسیار مؤثری که در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد، در افزایش تیراژ کتاب نیز مؤثر است و نهایتاً به توسعه صنعت نشر کمک میکند.