ذبیحالله اعظمی نماینده جیرفت در مجلس به جماران گفت: پس از انجام بررسیهای فراوان تصمیم گرفتم که طرحها استیضاح آقای یوسف نوری را در سامانه نمایندگان مجلس بارگذاری کنم.
محرومیت از تحصیل
اعظمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس درباره دلایل خود برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در سال تحصیلی گذشته بیش از یکمیلیون نفر دانشآموز از تحصیل بازماندهاند که این مسئله مغایر اصل ۳۰ قانون اساسی و همچنین بیتوجهی به آرمانهای انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی برای رفع و ریشهکنی بیسوادی در کشور است.
عدم تأمین نیروی انسانی متخصص
این نماینده مجلس افزود: مسئله بعدی این است که وزارت آموزش و پرورش یکی از بزرگترین و مهمترین نهادهای فرهنگی، آموزشی و پرورشی در کشور است اما معاونت منابع نیروی انسانی این وزارتخانه تاکنون برای تأمین نیروی انسانی موردنیاز متعهد، متخصص و کارآمد به خصوص از طریق دانشگاه فرهنگیان ناکارآمد عمل کرده است.
نارضایتی و اعتراض فرهنگیان
اعظمی بیتوجهی به تعیین تکلیف و استخدام معلمان خرید خدمت، قرارداد کار معین، نهضتی و غیره را از دیگر دلایل خود برای طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش عنوان و تأکید کرد: بیعدالتی، بینظمی و کندی روند اجرای طرح رتبهبندی معلمان موجب سردرگمی، ایجاد نارضایتیها و اعتراض فرهنگیان شده است. از سوی دیگر عدم شفافیت در صندوق ذخیره فرهنگیان و همچنین عدم تحقق و بهروزرسانی طرح تحول بنیادین کشور در حوزه آموزش و پرورش که از تأکیدات مقام معظم رهبری هست روی زمین مانده است. نکته دیگر اینکه ضعف وزارت آموزش و پرورش در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه خدمات الکترونیک مشهود و بیتوجهی وزارتخانه به تأمین معیشت و حفظ شأن و منزلت فرهنگیان و ایجاد نارضایتی در بازنشستگان از دلایل من برای طراحی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش محسوب میشود.
پرورش فراموششده
وی بابیان اینکه بیتوجهی به اهمیت و مقوله پرورش در کنار آموزش از دیگر موضوعاتی است که ناهنجاریهای آن کاملاً در جامعه مشهود است، اظهار کرد: وقتی رفتار دانشآموزان دوره راهنمایی و دبیرستانی به مقوله حجاب را مشاهده میکنیم یا اینکه میبینیم که دانشآموز در مانگ اقدام به قمهاشی میکند نشاندهنده آن است موضوع پرورش فراموششده و آموزش و پرورش در حوزه پرورش دانشآموزان بسیار ضعیف و منفعل عمل کرده است.
انتصاب مدیران ناکارآمد و ضعیف
وی افزود: انتصاب مدیران خارج از وزارت آموزش و پرورش یا افراد ناکارآمد و ضعیف در بدنه وزارت آموزش و پرورش نیز امروز مسئلهساز شده و بزرگترین ضربه را به بخش آموزشی و پرورش کشور وارد کرده است که مورد اعتراض اکثریت نمایندگان مجلس قرارگرفته است.
او گفت: بیبرنامگی و بیتوجهی به ارتقای کمی و کیفی مدارس به ویژه مدارس روستایی و عشایری در کشور از دیگر محورهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش است؛ همچنان مدارس دو نوبت، سه نوبت، کانکسی، چادری و زیر درختی و مدارسی که از آب مناسب و دیوارکشی موردنیاز برخوردار نیستند و حتی در خیلی از موارد سرویس بهداشتی ندارند در کشور بهوفور یافت میشود. اعظمی در پایان گفت: پیشبینی من این است که قریب به ۴۰ امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش به ثبت برسد و تا حصول رفع مشکلات و معضلات وزارتخانه مذکور از پای نخواهم نشست.