مسعود اطیابی که سال گذشته فیلمساز پرفروش سینما بود و این روزها مشغول کارهای فنی یک فیلم سینمایی و برنامهریزی برای ساخت یک سریال در شبکه نمایش خانگی است، از برخی رفتارهای نادرست در جامعه که سبب وهن فریضه امر به معروف میشود، انتقاد کرد و گفت: گاهی اتفاقهایی رخ میدهد که به نظر میرسد انگار عالم، محضر خدا نیست، بلکه محضر سایتها و دوربینهاست.
این کارگردان سینما که سال گذشته فیلمهای «انفرادی» و «بخارست» او در صدر جدول فروش سینما بودند و سال ۱۴۰۰ هم فیلم «دینامیت» را روی پرده داشت و به تازگی فیلمبرداری کمدی «هتل» را به پایان رسانده است، در گفتوگویی با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا طبق نظر برخی اهالی سینما باید از سیطره فیلمهای کمدی بر چرخه تولید و اکران سینما نگران بود؟ بیان کرد: به نظرم از سیطره هیچ ژانری نباید نگران بود چون مردم فیلم خوب را از هر ژانری که باشد، برای تماشا انتخاب میکنند و الان هر فیلمی که حال مردم را خوب کند مورد استقبال قرار میگیرد.
حال مردم خوب نیست
وی ادامه داد: برای تولید فیلم باید شرایط روحی مردم را در نظر بگیریم که البته در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد؛ وقتی با بعضی بازیگران و همکارانم در این مورد صحبت میکنم، عدهای معتقدند چون حال مردم خوب نیست، بهتر است کار مفرح نکنیم و همین فضا را نگه داریم؛ برخی دیگر هم معتقدند به دلیل اینکه حال مردم خوب نیست باید فیلم مفرح ساخته شود، در حالی که سوال مهم این است که وقتی حال مردم خوب نیست، چه باید کرد؟
در میان فیلمهای کمدی نیز، مردم فقط فیلمهایی را که حالشان را خوب کند انتخاب میکنند نه آثاری که به سمت ابتذال میرود یا بدآموزی دارد مثل برخی برنامههای تلویزیونی که رویکرد آنها سبب دلزدگی میشود، متاسفانه در رسانه ملی گاهی برنامههایی را میبینیم که سبب ترس مردم از یکدیگر میشود و تقوای واقعی را رواج نمیدهد.
توقع فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان را داریم
اطیابی درباره تفاوت قابل توجه میزان فروش فیلمهای روی پرده و اینکه برخی «فسیل» را یک اتفاق میدانند و و آیامیتوان باز هم انتظار فروش ۱۰۰ میلیاردی را برای فیلمها داشت؟ گفت: ما باید توقع فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان را داشته باشیم، البته نه به این معنا که همه فیلمها صد میلیارد تومان بلیت بفروشند چون شرایط رقابت و نمایش آنها فرق دارد. به نظرم «فسیل» بیش از آنکه یک اتفاق باشد، یک "اتفاق" را با رعایت استانداردهایی رقم زده است؛ یعنی تهیهکننده و کارگردان و فضای تبلیغاتی فیلم دست به دست هم دادند تا فیلمی ارائه شود که وقتی مردم از سالن بیرون میآیند احساس نشاط کنند.
کارگردان فیلمهای «تگزاس ۱ و ۲» درباره ممیزی بر فیلمها که خودش در فیلم «دینامیت» هم تجربه کرده گفت: در یکی دو سال اخیر با ممیزیهایی مشابه آنچه بر «دینامیت» و «انفرادی» اعمال شد، مواجه نشدم و به نظرم شرایط گفتوگو بهتر شده؛ البته نه اینکه به طور کامل راضی باشم ولی همین که امکان گفتوگو وجود دارد خوب است. در مورد فیلم «بخارست» نکاتی برای ممیزی اعمال شده بود که پس از صحبت کردن، توانستم توجیه کنم و در آخر ممیزیهایی که دوست نداشته باشم، به کمتر از یک دقیقه رسید. من هنوز هم بر این باورم که سانسور و نگه داشتن فیلم «دینامیت» اشتباه بود و اگر دوستانی که نگاه امر به معروف دارند، این فیلم را ببینند متوجه میشوند که محصول رفتار نادرست و غیرخدایی نسبت به امر به معروف چقدر میتواند موجب وهن این فریضه شود.
مردم فیلم را روی پرده سینما ببینند
اطیابی در پاسخ به اینکه آیا این بهتر شدن فضا برای گفتوگو فقط برای فیلمهای کمدی است، چرا که کمبود تنوع ژانر در اکران و تولید، فضای دیگری را نشان میدهد، بیان کرد: در حال حاضر فیلمهای خوب غیرکمدی مثل «ملاقات خصوصی» و «جنگ جهانی سوم» هم روی پرده هستند و فروش خوبی دارند در حالی که فیلم «جنگ جهانی سوم» قاچاق شده بود ولی همچنان بیننده دارد؛ مثل دوندهای که در حین دویدن پایش شکسته اما هنوز به مبارزه ادامه میدهد. من توصیه میکنم کسانی که نسخه قاچاق این فیلم را دیدهاند، یک بار دیگر بلیت بخرند و روی پرده سینما آن را تماشا کنند تا حقوق سازندگان فیلم زیرپا گذاشته نشود. اگر این فیلم قاچاق نشده بود میتوانست فروش چند برابری داشته باشد و باید بپذیریم که اگر فیلم غیرکمدی با استانداردهای رعایت شده، ساخته شود و بدآموزی هم نداشته باشد به فروش نسبی خوب میرسد.