لوگو
1404 يکشنبه 18 خرداد
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1402/06/07 - شماره 2104
نسخه چاپی

اهمیت موسیقی تئاتر

یک فعال حوزه موسیقی تئاتر با بیان اینکه تئاتر در کل ایران و به ویژه در شیراز به لحاظ اقتصادی غنی نیست، گفت: متاسفانه کمتر موسیقی تئاتر جدی گرفته شده است.علی آقاحسینی با تصریح بر این نکته که موسیقی تئاتر هنوز در ایران ناشناخته است و کمتر به آن پرداخته شده، گفت: البته هنرمندان تئاتر هم کمتر دیده می‌شوند، چه برسد به هنرمندان موسیقی‌تئاتر.او تاکید کرد: ما نیازمند حضور روی صحنه‌ هستیم و تصور می‌کنم هیچ هنر دیگری به این حد جذاب نیست. این فعال حوزه موسیقی تئاتر و فیلم با بیان اینکه از بدو تولد تئاتر، همواره موسیقی در کنار و همراه آن بوده و به نوعی این دو هنر لازم و ملزوم هم هستند، گفت: موسیقی زبان دوم تئاتر است.

موسیقی تئاتر نیاز به نوآوری دارد
آقاحسینی همچنین بر این باور است که موسیقی تئاتر نیاز به تجربه، خلاقیت و نوآوری دارد و ادامه داد: موسیقی تئاتر شامل ۵۰ درصد تجربه و علم و ۵۰ درصد خلاقیت است.
او با بیان اینکه یکسری خلاقیت تنها حین اجرای تئاتر رخ می‌دهد، افزود: در موسیقی نظر آخر و مهم، نظر آهنگساز است تا نظر کارگردان، چرا که آهنگساز باتجربه و ابعاد شنیداری و حسی را مدنظر قرار می‌دهد اما کارگردانان معمولا از بعد نمایشی به آن می‌نگرند.البته باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که دخالت ندادن نظر کارگردان، می‌تواند به کلیت کار ضربه وارد کند.
این فعال حوزه موسیقی تئاتر با تاکید بر اینکه نباید تحت هیچ شرایطی برای تئاتر موسیقی ضبط کرد مگر در برخی موارد نظیر اجرای فرم، آن هم در برخی مواقع و یا موسیقی افکتی، گفت: تئاتر به موسیقی زنده نیاز دارد و باید نوازندگان هم هر شب همراه با عوامل، حضور داشته و به‌طور زنده قطعاتی را مناسب موضوع نمایش اجرا کنند تا گروه بازیگران و گروه موسیقی بدانند قرار است چه تبادلاتی داشته باشند.
آقاحسینی تصریح کرد: یک اثر خوب، از تولید حداقل سه ماه زمان می‌برد البته گاهی تا ۹ ماه هم طول می‌کشد و همانگونه که بسیاری از صحنه‌ها در جریان تمرین و حتی در هنگام اجرا شکل می‌گیرد، روند موسیقی آن هم به همین منوال خواهد بود.

تئاتر به لحاظ اقتصادی غنی نیست
آقاحسینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تئاتر کشور ما به ویژه شیراز به لحاظ اقتصادی غنی نیست و افرادی که در این حیطه فعالیت می‌کنند باید عاشق تئاتر باشند، چرا که تئاتر به لحاظ مالی جوابگوی نیاز هنرمندان آن نیست، گفت: موسیقی در تئاتر جزو موضوعاتی است که کمترین هزینه برای آن می‌شود.
او با اشاره به نبود اسپانسر مالی در این رشته هنری، عنوان کرد: متاسفانه در بسیاری از نمایش‌ها بخش موسیقی و آهنگساز جایزه گرفته اند، درحالی‌که از قطعه‌هایی از اساتید بزرگی، چون استاد ابوالحسن صبا و ... به صورت زیرکانه و به اسم خود استفاده کرده و هیچ کسی هم متوجه قضیه نبوده است.
آقاحسینی همچنین نبود یک رشته دانشگاهی و مراکز آموزشی در خصوص فراگیری چگونگی استفاده از نقش موسیقی در هنر تئاتر، نبود بانک اطلاعات از هنرمندان تئاتر در اداره ارشاد و ...را از دیگر چالش‌های موجود برشمرد .

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • قیمت کاغذ تحریر اعلام شد
  • نخستین کنسرت خواننده پاپ ایرانی در پاریس
  • حسین پناهی خارج از قاب تصویر و کلمه
  • «هری پاتر» حریف «باربی» نشد
  • صدور ۶۰۰ مجوز برای هنرهای تجسمی در یک سال
  • اهمیت موسیقی تئاتر
  • گرامیداشت فیلم«کریستین»
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.