لوگو
1404 چهارشنبه 15 مرداد
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1402/11/29 - شماره 2220
نسخه چاپی

درباره مونالیزای شمال

هلند در قرن هفدهم دوره‌ای از شکوفایی هنری را تجربه کرد که به عنوان «عصر طلایی هلند» شناخته می‌شود. در طول این دوران، هنرمندان پیشگام از روش‌های نقاشی رنسانس شمالی الهام گرفتند که در شاهکارهایی مانند «دختری با گوشواره مروارید» اثر «یوهانس ورمیر» به اوج رسید.
این نقاشی که به عنوان «مونالیزای شمال» هم شناخته می‌شود، بهترین نوع هنر هلندی را به نمایش می‌گذارد. اگرچه دختری با گوشواره مروارید مملو از رمز و راز است (مثل همتای خلق‌شده توسط لئوناردو داوینچی) اما یکی از محبوب‌ترین نقاشی‌های تاریخ هنر محسوب می‌شود.
«یوهانس ورمیر»‌، هنرمند هلندی که در ژانر «نقاشی صحنه‌های خودمانی» تبحر داشت، به خاطر تصویرسازی‌هایش از «دلفت» شهری در هلند که «ورمیر» در آن متولد شد، زندگی کرد و درگذشت، شهرت دارد. او به طور خاص، عمده شهرت خود را مدیون خلق نقاشی‌هایی با موضوع فضاهای داخلی خانه و پرتره‌های زنان است.
«ورمیر» تابلو «دختری با گوشواره مروارید»‌ را در حوالی سال ۱۶۶۵میلادی خلق کرد. این نقاشی یکی از ۳۵ تابلویی است که به این هنرمند منسوب است.
«دختری با گوشواره مروارید» به همراه «خدمتکار شیردوش»‌ از مشهورترین آثار هنری «ورمیر» به شمار می‌روند. با این حال «دختری با گوشواره مروارید» در دورانی که به‌تازگی خلق شده بود به شهرت جهانی نرسید. این نقاشی در اواخر قرن بیستم و زمانی که در یک نمایشگاه ویژه «یوهانس ورمیر» در «گالری ملی هنر واشنگتن دی. سی.»‌ به نمایش گذاشته شد، مورد توجه جهانی قرار گرفت. «دختری با گوشواره مروارید» زن جوانی را به تصویر می‌کشد که در پس زمینه‌ای تاریک نشسته است. اگرچه به ظاهر بی‌اهمیت است، اما این پس زمینه تیره و کم عمق به زیبایی تمام با پوست کرم رنگ و چشمان شفاف سوژه که روی بیننده خیره شده‌اند، تضاد دارد. او علاوه بر یک دستار نفیس آبی و زرد، یک گوشواره مروارید بزرگ به شکل اشک نیز استفاده کرده است. در حالی که در ظاهر به نظر می‌رسد این تصویر دارای ویژگی‌های کلاسیک یک پرتره است، در واقع این نقاشی به عنوان یک «ترونی» شناخته می‌شود که در دوران طلایی هلند محبوبیت داشت. اغلب، هنرمندان این سبک ترجیح می‌دهند این چهره‌ها را در لباس‌های عجیب به تصویر بکشند، چراکه به تصویر کشیدن پارچه‌های مجلل به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تکنیک‌های پیشرفته خود در نقاشی کردن را به نمایش بگذارند. «دختری با گوشواره مروارید» که یک «ترونی»‌ به تمام عیار است،‌ یک شخص بخصوص را به تصویر نمی‌کشد،‌ بلکه تصویرگر یک دختری ناشناس در لباسی نفیس است که به گفته یک مورخ هنری «همچون یک خیال در تاریکی تجلی پیدا می‌کند.» «دختری با گوشواره مروارید» تکنیک‌های پیشرفته نقاشی کردن «ورمیر»،‌ به ویژه رویکرد او نسبت به استفاده از نور، رنگ و قلم‌مو را به تصویر می‌کشد. «ورمیر» به دلیل توانایی خود در ایجاد کانتور و حالت با استفاده از نور به جای خط شناخته‌ شده است. این رویکرد خاص به مدل‌سازی به‌ویژه در چهره سوژه مشهود است که ورمیر آن را در صفحات نور و سایه ارائه کرده است. به گزارش ایسنا،‌  برای دستیابی به این زیبایی‌شناسی، ورمیر از یک روش چهار مرحله‌ای دقیق پیروی کرد که در میان هنرمندان قرن هفدهم محبوبیت داشت.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • بازگشت نقاشی معروف ایتالیایی به مالک واقعی
  • آیین بزرگداشت قطب‌الدین صادقی
  • تنهایی انسان در جهان جدید
  • درباره مونالیزای شمال
  • ادامه بازی مریل استریپ در سریال جنایی
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.