نقاشیهای حیرتانگیز طبیعت بیجان «راشل رویش» که از آثار «رامبرانت» هم بیشتر فروش داشتند، اکنون در نمایشگاهی بزرگ به نمایش درآمدهاند.
نمایشگاهی جدید در موزه هنر «تولیدو»(Toledo Museum of Art) «راشل رویش» (Rachel Ruysch)، هنرمند نابغه قرن هفدهم را در جایگاه شایستهای در میان استادان قدیم نقاشی قرار میدهد.
او ملکهی طبیعت بیجان قرن هفدهم بود و مشتری نقاشیهایش مبالغ هنگفتی برای داشتن گلهای باشکوهش پرداخت میکردند. «راشل رویش»، که در سال ۱۶۶۴ در لاهه به دنیا آمد، برای خلق آثار طبیعت بیجان بینهایت دقیق و زیباشناسانهاش به شهرت رسید. دستهگلهایی که او نقاشی میکرد، زیبا و غیرواقعی بودند؛ گلهایی از فصلهای مختلف در کنار هم، در نقاشیهایی که به شکلی ابدی ماندگار شدهاند.
«راشل» که دختر گیاهشناس مشهور ـ فردریک رویش (Frederik Ruysch) ـ بود، در خانهای بزرگ شد که پر از گیاه و گل بود و اغلب نمونههایی را در دفتر پدرش نقاشی میکرد. او بهعنوان یک هنرمند، شور و شوق خود را برای هنر و علم در هم آمیخت تا چشماندازهای غیرممکن ولی شگفتانگیزش را جان بخشد.
او که یک استعداد درخشان بود، در اوایل قرن هجدهم، از سوی بسیاری بهعنوان مشهورترین نقاش هلند شناخته میشد. شهرت او چنان گسترده بود که برخلاف بسیاری از هنرمندان زن همدورهاش، هرگز بهطور کامل از تاریخ هنر حذف نشد، اما به اشتباه بهعنوان شخصیتی فرعی و نه کلیدی در تاریخ هنر طبقهبندی شد.
«رابرت شیندلر» ـ مدیر نمایشگاه جدید ـ گفت: «او هنرمندی استثنایی است. بازنماییهای او از طبیعت فوقالعادهاند و سطح جزئیات، دقت و مهارت فنی آثار او واقعاً خارقالعاده است. میتوان او را در بستر اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم قرار داد، در تلاقی میان هنر، طبیعت و علم.»
اکنون، قرنها پس از آن دوران، «رویش» با نمایشگاه «راشل رویش: طبیعت در هنر» دوباره به کانون توجه بازمیگردد. این رویداد نخستین نمایشگاه اختصاصی آثار او محسوب میشود. این نمایشگاه که توسط «شیندلر» سازماندهی شده است، هفته گذشته در موزه هنر تولیدو در اوهایو افتتاح شد. موزه تولیدو، مکانی شایسته برای این رویداد است، چراکه نخستین مؤسسه در آمریکای شمالی بود که در سال ۱۹۵۶ یکی از آثار او را به مجموعهاش افزود. این نمایشگاه که نخست در پاییز گذشته در مونیخ آغاز شد، بعدها به موزه هنرهای زیبای بوستون سفر خواهد کرد.
در این نمایشگاه، دهها اثر از رویش از مجموعههای عمومی و خصوصی اروپا و آمریکا گردآوری شدهاند که از جمله آنها به تنها اثر شناختهشده باقیمانده او بر روی کاغذ، و همچنین نسخههای خطی، آثاری از دیگر هنرمندان زن گیاهنگار همدورهاش همچون خواهرش و نمونههای همزمانی از گیاهان و حشرات میتوان اشاره کرد.
به گزارش ایسنا، این نمایشگاه «رویش» را بهعنوان هنرمندی معرفی میکند که هم زمانهی خود را به چالش کشید و هم تعریف کرد و تلاش دارد او را به نامی آشنا در خانهها تبدیل کند. او در طول شش دهه نقاشی کرد و زندگیای شگفتانگیز داشت. او نخستین زنی بود که به جامعه هنری Confrerie Pictura در لاهه راه یافت. بعدها به عنوان نقاش دربار یوهان ویلهلم دوم (Johann Wilhelm II) منصوب شد. او با هنرمندی به نام (Juriaen Pool) ازدواج کرد که شهرتی کمتر از او داشت. «راشل» همچنین مادر ۱۱ فرزند بود که از آنها نیز مراقبت میکرد و بدینگونه عظمت شخصیت «رویش» بیش از پیش نمایان میشود.
با این حال، آثار او همچنان در بسیاری از مجموعههای مهم موزهای مانند لوور، گالری ملی واشینگتن دیسی و غیره غایباند. نمایشگاه «طبیعت بهمثابه هنر» مصمم است جایگاه سزاوار «رویش» را به او بازگرداند.
هلند در قرن هفدهم شاهد شیفتگی فراوانی به جمعآوری و مستندسازی گلها و گیاهان عجیب و غریب بود.
در حالی که دهه ۱۶۳۰ شاهد ظهور «تب لاله» بود که به معنی تبوتابی برای انواع غیرعادی لالهها بود.
او در طول زندگیاش تقریباً ۲۵۰ نقاشی خلق کرده بود.
«شیندلر» گفت: «در همان سال مرگ او و شاید حتی در زمان حیاتش مجموعهای از اشعار منتشر شد که ۱۲ قطعهی آن به ستایش او پرداخته بودند. این افتخاری بیسابقه برای هر هنرمندی بود و بهویژه برای یک زن هنرمند و نشان میدهد که تا چه اندازه در زمان خود مورد احترام قرار داشت» برای شیندلر، نمایشگاه «طبیعت در هنر» تنها یک نقطهی شروع است. او امیدوار است که این نمایشگاه، درهای تازهای را به روی پژوهشهای جدیتر دربارهی یکی از بزرگترین زنان هنرمند تاریخ بگشاید.