لوگو
1404 سه‌شنبه 27 خرداد
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1404/03/13 - شماره 2520
نسخه چاپی

رستگاری به روایت دانته

رضا دستجردی: «رویت سعیده» از تازه‌ترین آثار زانیار ابراهیمی است که به‌همت نشر هرمس منتشر شده است. اثر که به تبیین کتاب سترگ «کمدی الهی» به‌روایت هیوبرت دریفوس فیلسوف آمریکایی و استاد فلسفه دانشگاه برکلی می‌پردازد، در اصل، به دیدار مستقیم انسان به خدا اشاره دارد که در آن، فرد به رستگاری می‌رسد. کتاب مشتمل بر دو بخش است: بخش نخست، شش فصل را دربرمی‌گیرد: از بازپیکربندی مسیح تا مفصل‌بندی‌های ایمانی / فلسفی؛ از انتظار آخرت‌شناختی تا میراث آگوستین؛ از محرک نامتحرک تا ذات باری تعالی؛ از ایده‌آل نظریه تا رویت سعیده، از فوزیس تا رام کردم خدایان؛ از صانع افلاطونی تا سوژه دکارتی. بخش دوم نیز مشتمل بر هفت فصل است: آنان که پا پس می‌کشند؛ بی‌خبران و منتظران؛ آنان که مسرفانه عشق می‌ورزند؛ زندان یا دژ شهر گناه؟؛ اولیس در سرزمین عجایب؛ بئاتریس و معنای عشق او؛ انحلال در خیر برین. زانیار ابراهیمی در مقدمه کتاب، بر آن است که «کمدی الهی» در میان آثار هنری بسیار، جایگاهی منحصر به فرد دارد، زیرا اثری در آستانه است. وی در ادامه می‌آورد: «دانته سرایش این اثر را در ۱۳۰۰ میلادی شروع و آن را چند سال پیش از مرگ خود در ۱۳۲۱ میلادی به پایان برد. دهه‌هایی پیش از آن، توماس آکوئیناس، جامع الهیات را تمام کرده بود. جامع الهیات آکوئیناس و «کمدی الهی» دانته منسجم‌ترین صورت‌بندی‌های فلسفی و ادبی مسیحیت ارسطویی شده‌اند. 

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • رستگاری به روایت دانته
  • انتشار رمان «مادربزرگ وبستر»
  • نقشۀ راه پروست‌خوانی
  • معماری مهربانی
  • موزه‌ها ۱۴ خرداد تعطیل شدند
  • جایگاه سرگرمی و تفریح در گردشگری
  • راز بزرگ جکی چان
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.