در پنجاهمین سال ساخته شدن «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» مایکل داگلاس گفت قصد بازگشت به بازیگری ندارد و باور دارد ایدهآلیسم آمریکایی دیگر وجود ندارد و کشورش در استبداد به سر میبرد.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، مایکل داگلاس امسال مهمان جشنواره کارلووی واری شد تا در جایگاه کمتر شناخته شدهاش به عنوان تهیه کننده به یاد آورده شود، و برای خلق یکی از مهمترین فیلمهای تاریخ، یعنی «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» تجلیل شود.
مایکل داگلاس که همزمان با نمایش نسخه ترمیمشده فیلم کلاسیک «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» اثر میلوش فورمن در جشنواره فیلم کارلووی واری حضور یافت، در این جشنواره درباره نگرانیهایش از دموکراسی در آمریکای دولت ترامپ صحبت کرد. این چهره برنده جایزه اسکار در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سیاست در کشورش گفت که این کشور در حال حاضر «در حال لاس زدن با استبداد» است.
وی افزود: من به طور کلی به این موضوع به عنوان یک واقعیت نگاه میکنم، این که دموکراسی چقدر ارزشمند و چقدر آسیبپذیر است و همیشه باید از آن محافظت شود. امیدوارم آنچه اکنون با آن دست و پنجه نرم میکنیم، مشابه تمام تلاشی باشد که مردم جمهوری چک برای به دست آوردن آزادی و استقلال خود انجام دادند.
داگلاس با تاکید بر این که سیاست اکنون یک کار سودآور شده، گفت: پول وارد دموکراسی شده و مردم برای کسب درآمد وارد سیاست میشوند. ما در آمریکا تلاشمان حفظ یک آرمان و آرمانگرایی بود که امروز دیگر وجود ندارد.
این بازیگر گفت ترجیح میدهد خیلی وارد جزئیات نشود زیرا اخبار گویای همه چیز است و اظهار کرد از این امر نگران و عصبی است و یادآوری کرد: فکر میکنم همه ما مسئولیم که مراقب خودمان هم باشیم.
نمایش نسخه ترمیم شده «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» که برنده چندین جایزه اسکار شد، نیم قرن پس از نمایش اولیه آن در کارلووی واری ادای احترامی بود به رابطه این فیلم کلاسیک با شهر و کشور زادگاه میلوش فورمن سازنده آن که از حامیان وفادار جشنواره بود.
به گزارش هالیوود ریپورتر، او از جشنواره قدردانی کرد و همچنین تشکر ویژهای از پدر خود؛ اسطوره هالیوود کرک داگلاس کرد و گفت: من باید از پدرم، کرک، برای گرفتن حق نشر کتاب تشکر کنم. او سالها سعی کرد آن را به فیلم تبدیل کند، اما نتوانست، و قرار بود آن را بفروشد، و آن موقع بود که من وارد عمل شدم و گفتم: «بابا، لطفا، لطفا این را نفروش.» من هرگز به تهیهکنندگی فکر نکرده بودم، اما این پروژه را خیلی دوست داشتم. بنابراین از پدرم به خاطر اینکه این فرصت را به من داد و آن را نفروخت، تشکر میکنم.
در این مراسم کریستوف موچا، مدیر اجرایی جشنواره بینالمللی کارلووی واری هم با اهدای یک تندیس گوی کریستال جشنواره، کرک داگلاس را غافلگیر کرد. این فرم گوی بلورین از سی و پنجمین سالگرد جشنواره در سال ۲۰۰۰ استفاده شده، در حالی که داگلاس نسخه طراحی قدیمیتر را پیشتر دریافت کرده بود.
داگلاس که همراه برادرزاده زانتز، تهیهکننده پل زانتز و اعضای خانواده فورمن در جشنواره حضور یافت، با یادآوری خاطراتش گفت: وقتی ما اولین بار به اینجا آمدیم، جشنواره تازه کارش را شروع کرده بود. یک جشنواره تازه متولد شده بود و میلوش احساس میکرد حضور در جشنواره برای کشورش مهم است.
وی افزود: تجلیل از فیلمی از ۵۰ سال پیش غیرمعمول است؛ بازگشت به صحنه جرم، جایی که میلوش بزرگ شده، با تمام دستاوردهایش، لذتبخش است.
وی همچنین به فهرست رقبای افسانهای این فیلم در اسکار ۱۹۷۶ نگاهی انداخت که شامل «بعد از ظهر سگی»، «آروارهها»، «بری لیندون» و «نشویل» میشد و گفت: از شما میپرسم، در ۲۰ سال گذشته، آیا تا به حال فیلمی با این کیفیت در آمریکا ساخته شده است؟
فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» موفق به دریافت اسکار ۵ رده اصلی جوایز (مشهور به بیگ فایو) در چهل و هشتمین دوره جوایز اسکار شد و اسکار بهترین فیلم به سائول زانتز و مایکل داگلاس اهدا شد. جایزه بهترین کارگردانی هم به میلوش فورمن رسید و جک نیکلسون اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و لوئیز فلچر اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن فیلم را دریافت کردند.