لوگو
1404 شنبه 29 شهريور
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1404/06/29 - شماره 2591
نسخه چاپی
مروری بر کتاب «عثمانی و مصر در نیمه نخست قرن بیستم»؛

سنت علیه تجدد

نویسنده نشان می‌دهد که تجدد در مصر بیش‌تر جنبه معرفتی و اندیشه‌ای یافت، در حالی‌که در ترکیه بیشتر به‌صورت نهادی و سیاسی تحقق یافت. همین تفاوت موجب شد که در مصر مباحث عمیق‌تری درباره نسبت دین و تجدد شکل گیرد، حال آنکه در ترکیه کشاکش اصلی بر سر ساختارهای حکومتی و اجتماعی بود.
رضا دستجردی: «سنت علیه تجدد؛ عثمانی و مصر در نیمه نخست قرن بیستم» اثر سید جلال محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی از تازه‌های انتشارات نگارستان اندیشه است. بحث درباره نسبت سنت و تجدد از مهم‌ترین موضوعات اندیشه معاصر جهان اسلام است؛ موضوعی که نه‌تنها در ساحت نظر، بلکه در عرصه‌های سیاست، فرهنگ و جامعه نیز تأثیر عمیق بر جای گذاشته است. مواجهه مستقیم مسلمانان با تمدن غرب از اوایل قرن نوزدهم، به‌ویژه با لشکرکشی ناپلئون به مصر، فصل تازه‌ای در تاریخ فکری و اجتماعی جهان اسلام گشود. از آن پس، متفکران مسلمان به پرسش‌هایی بنیادین اندیشیدند: آیا می‌توان با حفظ هویت اسلامی به مدرنیته پیوست؟ نسبت دین و علم جدید چیست؟ آیا شریعت اسلامی توان انطباق با مقتضیات زمان را دارد یا باید جای خود را به قوانین وضعی بدهد؟ و سرانجام، آیا مدرنیته سرنوشت محتوم جوامع مسلمان است یا می‌توان بدیلی اسلامی برای آن عرضه کرد؟ محمودی می‌کوشد در این اثر از رهگذر مطالعه تطبیقی دو کانون مهم جهان اسلام، مصر و عثمانی بدین پرسش‌ها پاسخ دهد. کتاب در اصل رساله دکتری نویسنده در دانشگاه تهران بوده که پس از دفاع در سال ۱۳۹۶ با بازنگری و افزودن بیش از صد صفحه بدان، منتشر شده است. ساختار اثر در پنج بخش اصلی سامان یافته: کلیات نظری و روش‌شناسی، سیر اندیشه در جهان اسلام، چالش‌های اصلی سنت‌گرایان و تجددخواهان، زندگی و آثار مصطفی صبری توقاتی، و سرانجام تحلیل مبانی اندیشه‌ای او. این ساختار نشان می‌دهد که نویسنده کوشیده است میان تحلیل نظری، بستر تاریخی و مطالعه موردی پیوند برقرار سازد.
رویکرد اصلی کتاب، تحلیل گفتمان است. محمودی با الهام از اندیشه‌های میشل فوکو، سنت و تجدد را همچون دو نظام معنایی رقیب بررسی می‌کند که هر یک در پی تسلط هژمونیک بر فضای فکری و اجتماعی هستند. از نگاه او، مواجهه سنت و تجدد را نمی‌توان صرفاً نزاعی میان گذشته و آینده یا دینی و سکولار دانست، بلکه باید آن را در قالب کشاکش دو گفتمان با قواعد درونی خاص فهم کرد.
در این چارچوب، سنت و تجدد هر دو دارای مفاهیم کلیدی، روایت‌های مسلط، و سازوکارهای قدرت‌اند. مثلاً گفتمان سنت‌گرایی در جهان اسلام بر محور دین، شریعت و خلافت سامان یافته و کوشیده است با بهره‌گیری از دانش کلام و فقه، انسجام خود را حفظ کند. در مقابل، گفتمان تجدد بر عقلانیت مدرن، قانون‌گذاری عرفی، و ارزش‌های نوینی چون آزادی فردی و برابری جنسیتی تأکید داشته است. نویسنده علاوه بر نظریه قدرت فوکو، از نظریه روایت نیز برای تحلیل متون استفاده کرده و کوشیده روایت‌های متفکران مختلف را در تقابل یا تعامل با یکدیگر بخواند. این ترکیب روش‌شناسی به او امکان داده است که از سطح توصیف تاریخی فراتر رود و به بازسازی نظام‌های معنایی بپردازد.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • اتحادیه نویسندگان بریکس شکل گرفت
  • تمدید مهلت نام‌نویسی بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر
  • بدرقه ثمینه باغچه‌بان به خانه ابدی
  • غلافی از پوست حیوانات
  • سنت علیه تجدد
  • اسکورسیزی با دی‌کاپریو و جنیفر لارنس برمی‌گردد
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.