اطلاعرسانی قطرهچکانی و ناکافی برای فروش بلیت
کنسرت «آوای دوست» شهرام ناظری جمعه (هفتم خردادماه) بهصورت آنلاین در تالار وحدت تهران برگزار شد. اینکه خوانندهای با اعتبار و عیار شهرام ناظری، استاد و خواننده موسیقی فولک و ایرانی، در شرایطی که کرونا همه برنامههای جمعی را تعطیل کرده، کنسرت برگزار کند، اتفاق خوب و بجایی است. همکاری تلویزیون و پلتفرم لنز نیز اتفاقی فرهنگی و تحسینبرانگیز است؛ اما موضوعی که وجود دارد نوعی بیبرنامگی یا شاید نوعی تکنیک بیزینسی تبلیغاتی است که لنز در برگزاری کنسرت «آوای دوست» به کار گرفت. به گزارش ایلنا، ماجرا بدین گونه است که کنسرت «آوای دوست» برنامهای رایگان نبود، قرار و اصراری هم نبود که رایگان باشد. مخاطبان هم برای تماشا باید در ازای هر بلیت برای یک نفر، ۱۵ هزار تومان پرداخت میکردند که بحثی بر سر مبلغ و مقدارش نیست. آنچه جای سؤال دارد این است که تلویزیون اینترنتی لنز در هیچکدام از خبرهای منتشرشدهاش طی چند روز گذشته اشارهای به بلیت و رقم آن نکرد و مخاطب بیاطلاع دقایقی پیش از ساعت ۲۱ که زمان آغاز کنسرت بود وارد صفحه مجازی لنز میشد به امید اینکه به تماشای کنسرت بنشیند، اما با صفحهای مواجه میشد که لازمه ورود را خرید بلیت میداند. برخی از کاربران پس از ورود به درگاه بانک با اختلال درروند خرید بلیت مواجه شدند، چراکه بهطور همزمان دهها و شاید صدها کاربر برای خرید اقدام کرده بودند. درنهایت اینکه تعدادی از کاربران باوجود خرید بلیت امکان حضور در صفحه را نیافتند یا اینکه همان ابتدا امکان خرید بلیت را به دلیل اختلال و ازدحامات مجازی از دست دادند. اشکال دیگر قطعیهایی بود که در حین اجرا وجود داشت. برخی از ساکنان خارج از ایران از قابلدسترس نبودن برنامه انتقاد کرده بودند و برخی دیگر از عدم هماهنگی صدا و تصویر گلایه داشتند.
نشان ندادن ساز نوازندگان به شیوه تلویزیون!
اتفاق تعجببرانگیز دیگر که اعتراض تعدادی از کاربران را به همراه داشته نشان ندادن ساز نوازندگان حین اجرا بوده که در نوع خود شگفتانگیز است! گویا پلتفرمها و تلویزیونهای اینترنتی مسیر رسانه ملی را در سرکوب موسیقی پیشگرفتهاند. کاش مسئولان مربوطه در تلویزیون اینترنتی لنز با برنامهریزی دقیقتر و اطلاعرسانی صحیحتر رضایت جمع وسیعتری از مخاطبان را جلب میکردند؛ آنهم کنسرتی با حضور خوانندهای که بهندرت کنسرت برگزار میکند.
جای خالی مردم روی صندلیهای تالار وحدت
شهرام ناظری، استاد آواز ایران در ابتدای این کنسرت گفت: وضعیت خیلی عجیب غریبی است که برای اولین بار رو به روی صندلیهای خالی نشستهایم. جای مردم خیلی خالی است. سالها عادت داشتیم که از حضور و نفَس مردم انرژی بگیریم. همین نفسها خیلی جاها ما را نگه داشت که کار کنیم. یک سال و نیم در ایران نبودم و برای اجرای پروژهای در امریکا بودم. در این مدتی که بنده نبودم خیلی اتفاقها افتاد و عزیزان زیادی را از دست دادیم. دو استاد بزرگ آواز یعنی عبدالوهاب شهیدی و محمدرضا شجریان و چندین هنرمند دیگر را از دست دادیم که طبیعتاً بسیار تلخ و ناگوار است. دوستی میگفت زندگی قطاری است که همه از آن پیاده میشوند، ولی نمیدانم چه طور شده که بیشتر قرعه فال به نام اهل هنر و فرهنگ افتاده و سالهای خیلی سختی را از این نظر پشت سر گذاشتهایم. هنرمندانی را ازدستدادهایم که نبودشان تلخ و رفتنشان غیرقابلجبران بوده است.
حرفهای زیادی هست و دوست داریم با مردم حرف بزنیم
وی افزود: حرفهای زیادی هست و دوست داریم با مردم حرف بزنیم. در کنسرت آنلاین با همه عیبهایی که دارد دستمان بازتر است و میتوانیم بیشتر صحبت کنیم. ایکاش همیشه این فضا در رادیو و تلویزیون برای ما فراهم بود که میتوانستیم با مردم صحبت کنیم و این امر میتواند اثرات فرهنگی زیادی بر روی مردم داشته باشد. به هر صورت امیدوارم همه مشکلات بهتدریج حل شود.
این استاد آواز ناظری درباره اثر «راست بگو، نهان مکن» گفت: اینهمه مولانا تأکید میکند راست بگو و به دنیا تکیه نکن که واقعاً این جهان ارزش ندارد. برای جوامعی که سرشار از دروغ شده است، تأکید همه اندیشمندان این بوده که جامعه سالم باشد و چیزی بر پرده دروغ وجود نداشته باشد. امیدوارم روزی برسد که دروغی نباشد. علت اینکه در اجراهایم این قطعه را انتخاب میکنم، این است که شنونده با شنیدن آن با خودش فکر کند که در کجا دروغ گفته یا حتی من که آن را میخوانم با خودم فکر کنم فلان جا دروغ گفتهام.
امروز همهچیز عوضشده و شاید نسل و یا جهان اینطور شده است
ناظری تأکید کرد: دورهای که ما آهنگ «گل صدبرگ» را ساختیم شور و حال عجیبی بود و شاید تقریباً هرروز یک آهنگ میساختیم. واقعاً دوره شکفتگی، امید و پویایی بود. هنرمندان نسل بنده یک نسل آرمانخواه و روشنفکر هستند؛ نسلی که واقعاً از جانش مایه میگذارد و به معنای واقعی عاشق بود. هیچکس برای مادیات کار نمیکرد و همه یکجور دیگر بودند. امروز همهچیز عوضشده و شاید نسل و یا جهان اینطور شده است.
خشونت گریبان گیر همه جهان شده و مثلاینکه در ایران کمی روغنش بیشتر است
به گزارش جماران، او تصریح کرد: امروزه ورود فضای مجازی به زندگی بشر و اینهمه خشونت که گریبان گیر همه جهان شده و البته در ایران ما روغن بیشتری دارد، برای نسل ما خیلی عجیب است. بعضیها میگویند مربوط به اینترنت است. جهان تغییر عجیبوغریبی کرده و برای ما که آن حال و هواها، احساسات، محبتها و ازخودگذشتگیها را دیدهایم خیلی سخت است صحنههای امروز را ببینیم.