اشاره: قیمت خودرو در بازارهای جهانی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود به همین دلیل سازندگان خودرو تلاش کرده و می‌کنند تا از یک‌سو خودرو باکیفیت تولید و از سوی دیگر با قیمت کمتر از تولیدات مشابه به بازار عرضه کنند. برای مثال کره جنوبی که قبل از انقلاب در ساخت خودرو از ایران عقب بود و با ساخت خودرو باکیفیت و قیمت مناسب سال‌هاست که بازار خودرو را فتح کرده است. اما در ایران به دلیل حمایت از تولید داخلی واردات خودرو ممنوع شده و خودرو بی‌کیفیت در بازار عرضه می‌شود. اکنون مجلس یک گام به پیش نهاده و قصد دارد واردات خودرو خارجی را آزاد کند. چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد باید در انتظار استفاده از خودرو باکیفیت و با استاندارد یورو 5 و 6 در بازار باشیم که می‌تواند برای سلامت ایرانیان مفید باشد. البته واردات خودرو مخالفان جدی دارد و ممکن است همان‌طور که درگذشته این طرح به سرانجام نرسیده باز هم به نتیجه نرسد. گفتنی است که انحصار شرکت‌های خودروساز و قوانین محدودکننده واردات خودرو باعث شده که قیمت خودروهای داخلی افزایش و قیمت خودروهای خارجی نجومی شود. در این فرایند از یک‌سو تولید خودرو در شرکت‌های داخلی کم و خودروهای با قیمت کم استاندارد نیستند و از سوی دیگر تعداد خودروهای خارجی کم و قیمت آنها زیاد است. به گفته رئیس سازمان استاندارد کشور خودروهای پژو 405 و پراید استاندارد نیستند. از سوی دیگر بسیاری از مردم مایل‌اند که به دلیل کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و افزایش امنیت جان خود از خودروهای برقی یا هیبریدی یا خودروهای باکیفیت استفاده کنند، اما چون کشور با کمبود منابع ارزی روبروست واردات خودرو را به شرط بازگشت ارز به کشور دانسته است. این در حالی است که اگر واردات خودرو با قیمت معمول آزاد شود هم مردم از خودروهای باکیفیت استفاده می‌کنند هم قیمت خودرو در بازار رقابتی کاهش خواهد یافت. البته گروه‌هایی که به‌طور انحصاری واردات خودرو را در دست دارند و از بازار داخلی خودرو نفع می‌برند مخالف واردات خودرو به کشور هستند. موضوعی که این روزها در مجلس در حال بحث و پیگیری است. واکنش‌های فعالان بازار خودرو در این ارتباط را در ادامه می‌خوانید.