اجحاف در حق کشور، نظام و مردم
جلیل رحیمی جهانآبادی، نماینده مجلس در گفتوگو با ایلنا، در واکنش به معرفی مسعود فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش یکی از وزارتخانههایی است که تقریباً بخش اعظمی از مردم با آن به شکل مستقیم در حوزه علم و تربیت فرزندان خودسر و کاردارند و از همین رو در همه کشورهای پیشرفته جهان نظام تعلیم و تربیت با پیشرفتهترین علوم تربیتی، ابزارهای لازم، امکانات موردنظر و بهترین معلمها اداره میشود. وی اضافه کرد: ما در کشور خودمان برای تأمین ابزارهای آموزشی، فضاهای آموزشی و امکانات آزمایشگاهی خلاءهای مالی داریم. این را هم مردم به دلیل شرایط اقتصادی کشور پذیرفتهاند، اما اینکه ما در انتخاب مدیران هم خودمان را دچار فقر مضاعف کنیم و افرادی که نه تجربه کار در آموزش و پرورش و نه تجربه علمی دارند را در رأس یک وزارتخانه حساس قرار دهیم، آن هم باوجوداین همه نیروی متخصص به نظر من اجحاف در حق کشور، نظام و مردم است. حتی این انتخاب در حق خود آقای رئیسی هم ظلم است، چراکه این انتخاب میتواند دولت ایشان را تضعیف کند و فردا رئیسجمهور باید جوابگوی مجلس و مردم باشد.
بیاحترامی به معلمان، خانوادهها و ...
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره مشکلات آموزش و پرورش گفت: ما الآن بحرانهای زیادی در آموزش و پرورش ازجمله وجود انواع اقسام مدارس و دستهبندی دانشآموزان به گروههای مختلف ازجمله دانشآموز نخبه و عادی یا مدارس دولتی، غیردولتی، تیزهوشان، هیئتامنایی و... داریم. همچنین با کمبود فضای آموزشی، ضعف محتوای دروس و کمبود شدید نیروی معلم مواجه هستیم. کسی که در حد ریاست آموزش و پرورش یک شهرستان هم نبوده؛ یا معاون وزیر و یا حتی مدیر یک دبیرستان نبوده با چه استدلالی باید در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد. رحیمی جهانآبادی با تأکید بر اینکه ما نمیخواهیم آقای رئیسی و دولت وی را برای یک وزارتخانه حساس با چالش مواجه کنیم، گفت: ولی انتخاب چنین فردی برای وزارت به نظر من بیاحترامی به معلمان، خانوادههای دانشآموزان و هم بیاحترامی به عظمت نام ایران است.
دانشگاهیان، نخبگان و متخصصان ایرانی پیشرو در دنیا هستند
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ایران نخبههای زیادی دارد و باید از آنها استفاده کنیم، اظهار داشت: به هر حال کشور ما میلیونها فرد تحصیلکرده دارد. در کشوری که آمار دانشگاهیان، نخبگان و متخصصان آن جزو پیشروترین کشورها است، چرا باید فردی را که نه سابقه مدیریت، نه تجربه کار در آموزش و پرورش و نه اطلاعات کافی درباره این حوزه دارد را انتخاب کرد؟ وی در حوزه علمیه درسخوانده و لیسانسی که در دانشگاه مدرک آن را کسب کرده در رشته عمران است، بنابراین به چه دلیل باید این فرد در رأس وزارت آموزش و پرورش قرارداد؟ نمیشود که یک وزارتخانه به این معظمی و مهمی که پایه و اساس تعلیم و تربیت نسلهای آینده است را تحویل فردی بدهیم که به لحاظ علم، تخصص و سابقه مدیریت، ضعیف است. وی در پاسخ به این سؤال که تا این لحظه مجلس چه نظری درباره مسعود فیاضی دارد؟ گفت: من اطلاعی از نظر سایر نمایندگان ندارم به هر حال آقای فیاضی هم در حال رایزنی است و هم کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی شرایط وی است. تا جایی که بتوانیم به عنوان یکی از نمایندگان مردم در مجلس بر اساس رأی و نظری که داریم تلاش میکنیم، انشاءالله فرد شایستهتری را به عنوان وزیر انتخاب کنیم. این نماینده مجلس در پایان اظهار داشت: ما نمایندهها بیشترین ارتباط را بافرهنگیان داریم و میدانیم که در میان فرهنگیان نیروهای متخصص، آگاه، باتجربه و مدیر وجود دارد. حتی در بدنه خود آموزش و پرورش مدیران فوقالعاده شایستهای داریم که هم به نظام جمهوری اسلامی پایبند هستند و به آگاهی، علم روز و به تجربه لازم مجهز هستند. خروجی این کار اصلاً به نفع آقای رئیسی، دولت و مردم نیست.