وضعیت آلودگی هوا نزدیک به مرحله بحرانی است
نائب رئیس گروه سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: وضعیت آلودگی هوا از یک مسئله صرف فراتر رفته و نزدیک به مرحله بحرانی است.
«مهدی بابایی» نائب رئیس گروه سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره رویکردهای شهرداری در زمینه آلودگی هوا و ترافیک اظهار کرد: از روز اولی که در شورا مستقر شدیم، اولویت اول شهردار تهران و شورای شهر موضوع آلودگی هوا و حملونقل عمومی بوده است. او ادامه داد: مطالبه اصلی ما آلودگی هوا و حملونقل عمومی است و اگر کسی این مسئله را کتمان کند، خود را از مسئله اصلی دور میکند، چراکه شهروندان در تمامی نظرسنجیها و خودمان نیز که شهروند تهران هستیم این مطالبه راداریم و این موضوع از یک مسئله صرف فراتر رفته و نزدیک به مرحله بحرانی است. بابایی با تأکید بر اینکه باید جنبههای زیستمحیطی اطراف تهران را نیز در مسئله آلودگی هوا در نظر بگیریم، گفت: در دوره قبل مدیریت شهری در زمینه مقابله با مازوتسوزی خوب عمل کرد و پیگیر بود که مازوت سوزی نیروگاههای اطراف تهران متوقف شود، اما بحث ما عقبماندگی است که در حوزه حملونقل عمومی وجود دارد. هنوز باورمان نمیشود که در پایان دوره چهارم شش هزار اتوبوس تحویل مدیریت شهری شده و در دوره ششم نیز ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تحویل گرفتیم. وی افزود: ایدئال تهران در حوزه حملونقل عمومی وجود ۹ هزار اتوبوس بوده است که به جای حرکت روبهجلو در این زمینه عقبگرد نیز داشتهایم، البته این مسئله به چشم نیامد، چراکه در دوران کرونا موضوع سفر کاهش یافت و خودش را نشان نداد.
جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی برای جبران عقبماندگی حوزه حملونقل
بابایی اضافه کرد: الآن که سبک زندگی مردم در حال بازگشت به وضعیت قبلی است، مشکل حملونقل خودش را نشان میدهد و مهمترین اقدام این است که موضوع حملونقل عمومی را در اولویت بگذاریم. او افزود: این دغدغه را در جلسه با شهردار تهران نیز بیان کردیم و گفتند به صورت ویژه پیگیر هستیم که تعدادی واگن در قالب سهم دولت دریافت کنیم و دولت نیز موافقت کرده است، با تهاتر نفت، واگن از چین تضمین کند. عضو شورای شهر تهران ادامه داد: موضوع دیگری هم که شهردار تهران مطرح کردند، پیگیری گرفتن فاینانس از کشور خارجی دیگر است و در مجموع این دو اولویت در حال پیگیری هستند. بابایی گفت: تنها راهی که از نظر شورا و شهرداری وجود دارد، جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی است و در حال تهیه بستههای تشویقی در این حوزه هستیم تا بتوانیم عقبافتادگی را جبران کنیم.
پیشرفت روند تهاتر نفت با واگن
او در پاسخ به این سؤال که اتاق فکر شهرداری در شرایط کنونی که هوا ناسالم است، چه برنامهای دارد؟ اظهار کرد: یکی از موارد تغییر ساعت طرح ترافیک است که باعث بهبود تردد در سطح شهر و بهبود آلودگی هوا میشود. البته اکنون تعداد زیادی از کلانشهرهای کشور درگیر این مسئله هستند و باید پیگیری لازم را داشته باشیم. با تغییر ساعت طرح ترافیکی بهبودی در مسئله آلودگی خواهیم داشت، اما این موضوعی نیست که با مسکنهایی همچون زوج و فرد کردن حرکت خودروها و مسائلی از این دست حل شود. بابایی افزود: در دورههای قبل این موضوع آزمایششده و نتیجهای نداده است. تنها راهکار توسعه حملونقل عمومی است.
رصد مازوتسوزی در اطراف تهران
او درباره مازوتسوزی صنایع و نیروگاههای اطراف تهران گفت: این موضوع که در نیروگاههای اطراف تهران به هیچوجه مازوت سوزی نشود، جزو دغدغههاست. این موضوع که در دوره قبل نیز به صورت ویژه پیگیری میشده را پیگیری میکنیم که در اطراف تهران مازوت سوزی صورت نگیرد. به علاوه توسط رابطان خودمان در حوزه خدمات شهری در مناطق نیز رصد میکنیم و اگر موردی از مازوت سوزی دیده شد، سریع اعلام میکنند تا پیگیریهای لازم صورت گیرد. البته تاکنون گزارشی از مازوت سوزی در اطراف تهران نداشتیم.