نایبرئیس اتاق بازرگانی اهواز اظهار داشت: ۴۰ درصد از نخلهای خوزستان به علت کمبود آب از بین رفتهاند. کمبود آب باعث افزایش شوری آبشده و خرما هم طعم خوبی نمیگیرد، این موضوع از کیفیت محصول ما کم کرده، در بازار رقابت ضعیف میشویم و مشتری ضعیف سمت ما میآید. سید سلطان حسینی امین در مورد تأثیر کمبود آب خوزستان بر تجارت این منطقه اظهار کرد: مشکل کمبود آب از ابعاد مختلفی میتواند در تجارت ما به خصوص در حوزه کشاورزی تأثیر بگذارد. با کمبود آب محصولاتی که صادراتی هستند ضعیف میشوند. برای مثال 40 درصد از نخلهای خوزستان به علت کمبود آب از بین رفتهاند. کمبود آب باعث افزایش شوری آبشده و خرما هم طعم خوبی نمیگیرد، این موضوع از کیفیت محصول ما کم کرده، در بازار رقابت ضعیف میشویم و مشتری ضعیف سمت ما میآید. خرمای خوزستان به 40 کشور صادر میشود، 70 تا 80 درصد از خرمای ایران مربوط به خوزستان است. ممکن است با برندهای دیگری صادر شود اما مربوط به خوزستان میشوند. وی افزود: مسئله آب از نظر روانی هم تأثیرگذار است. برای مثال در مورد اصفهان، بسیاری از تجاری که با این شهر تجارت میکردند بعد از مشکلات به وجود آمده از این کار امتناع میکنند. هر اتفاق اینچنینی روی خرید و فروش و امنیت خریدار و فروشنده تأثیر میگذارد. وی تصریح کرد: شاید کمبود آب حدود 10 درصد روی کیفیت محصولات ما تأثیر گذاشته اما فراتر از آن موضوع روابط سیاسی است که صادرات ما را روزبهروز کمتر میکند.