سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

امارات از محل سوخت قاچاق ایران ۲۰ میلیارد دلار درآمد در سال دارد

امارات از محل سوخت قاچاق ایران ۲۰ میلیارد دلار درآمد در سال دارد

سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد در گفت‌وگو با ایلنا درباره فاز اول پالایشگاه نفت سنگین قشم که با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری روز پنج‌شنبه به بهره‌برداری ‌رسید، گفت: این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به انجام رسیده و فاز اول آن تکمیل‌شده‌ است. فاز اول آن ظرفیت 35 هزار بشکه نفت فوق سنگین را دارد که این نفت فوق سنگین از میادین سروش و نوروز تأمین می‌شود و محصولات استراتژیک مانند قیر که موردنیاز داخل و کشورهای خارجی است، تولید می‌شود. همچنین بخش دیگر هم به نفت سبک تبدیل می‌شود که یک محصول صادراتی است و از اسکله مجاور پالایشگاه قابلیت صادرات آن وجود دارد.

مشاور رئیس‌جمهوری بابیان اینکه این مجموعه ارزش‌افزوده بالایی را برای کشور تأمین می‌کند، گفت: از این پالایشگاه امکان استحصال سالانه یک‌میلیون تن قیر و 6.5 میلیون بشکه نفت سبک وجود دارد. وی درباره فاز دوم پالایشگاه قشم افزود: فاز دوم با ظرفیت 35 هزار بشکه هم‌اکنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تأمین منابع مالی توسط بخش خصوصی این فاز هم تکمیل و به اجرا می‌رسد. همچنین برنامه‌ریزی‌شده علاوه بر بحث پالایش، بر روی تولید روغن‌های روان‌ساز هم در این منطقه سرمایه‌گذاری شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با تأکید بر اینکه این پروژه تمام ایرانی است، گفت: این پروژه با ساخت و طراحی ایرانی به انجام رسیده و 95 درصد کل تجهیزات مورداستفاده در آن از داخل کشور تأمین‌شده و نیروهای بومی در ساخت این پروژه مشغول به کار بوده و هستند. این‌یک دستاورد مهم در قشم که به‌عنوان هاب انرژی تعریف‌شده محسوب می‌شود.

مزیت بانکرینگ ایران در منطقه را احیا می‌کنیم
محمد با اشاره به بازدید خود از بانکرینگ جزیره قشم در منطقه سلخ گفت: می‌دانیم که سالانه بیش از 20 میلیارد دلار درآمد کشور امارات از بانکرینگ سوخت و درواقع خدماتی که به کشتی‌ها و شناورهای مختلف از منطقه خلیج‌فارس به سمت بندر فجیره می‌روند، به دست می‌آید و متأسفانه باید بگوییم که بخش عمده‌ای از سوختی که امارات برای بانکرینگ از آن استفاده می‌کند از ایران قاچاق می‌شود و به سمت فجیره می‌رود و این در شرایط ما باید بتوانیم این مزیت رقابتی ایران در منطقه احیا کنیم. مشاور رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه باید از تردد کشتی‌ها به سمت امارات برای سوخت‌گیری جلوگیری کنیم اظهار داشت: از اینکه کشتی‌ها به سمت قشم جذب شوند فقط بحث فروش سوخت را دنبال نمی‌کنیم بلکه گروه اجرایی این کشتی‌ها و گرو آنها به‌طورقطع در قشم نیاز به اسکان و استراحت و همچنین برای تعویض گرو و گروه اجرایی نیاز به پرواز دارند که تمام این اقدامات آورده قابل‌توجهی ازلحاظ درآمدهای ارزی برای مردم به‌ویژه بومی‌های این منطقه خواهد داشت. درنهایت منجر به تحرک و چرخش اقتصادی کشور می‌شود. وی ادامه داد: برای اجرای مقدمات این کار برنامه‌ریزی‌شده است تا بانکرینگ در جزیره قشم به‌زودی در حد قابل قبولی ارائه شود.
ساخت پل خلیج‌فارس در 2.5 سال
دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره پروژه ملی پل خلیج‌فارس در قشم گفت: پل خلیج‌فارس که اتصال بین بندرعباس به جزیره قشم برقرار می‌کند، آرزوی چندین ساله مردم این مناطق بوده و ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در بازه زمانی 2.5 سال این پل را تکمیل کنیم. علی‌رغم اینکه قیمت‌گذاری اولیه اجرای این پروژه 800 میلیون یورو بود و قرارداد با پیمانکار منعقدشده برنامه‌ریزی کرده‌ایم که پل خلیج‌فارس را با 280 میلیون یورو در 2.5 سال به انجام برسانیم. محمد تأکید کرد: برای اینکه در مراحل پرداخت فشاری بر دولت وارد نشود با پیمانکار توافق کرده‌ایم که بخشی از پرداخت با تهاتر نفت انجام شود که پیمانکار هم موافقت کرده‌ است و همچنین درخواست کرده‌ایم که در بودجه سال آینده 100 میلیون یورو برای تهاتر نفت دیده شود که اگر با این پیشنهاد موافقت شود به زود عملیات اجرایی پل خلیج‌فارس آغاز خواهد شد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: همچنین بخشی دیگر از تأمین مالی برای ساخت پل خلیج‌فارس از محل فروش ویلاهای لوکس ریاست جمهوری خواهد بود و برای پرداخت به پیمانکار در نظر گرفتیم که با اجازه آقای رئیسی ویلاهای لوکسی که متعلق به ریاست جمهوری بوده را واگذار کنیم و از این محل منابعی به‌عنوان پیش‌پرداخت تأمین شود که هر چه زودتر عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کنیم.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/84300/

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه

سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

امارات از محل سوخت قاچاق ایران ۲۰ میلیارد دلار درآمد در سال دارد

امارات از محل سوخت قاچاق ایران ۲۰ میلیارد دلار درآمد در سال دارد

سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد در گفت‌وگو با ایلنا درباره فاز اول پالایشگاه نفت سنگین قشم که با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری روز پنج‌شنبه به بهره‌برداری ‌رسید، گفت: این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به انجام رسیده و فاز اول آن تکمیل‌شده‌ است. فاز اول آن ظرفیت 35 هزار بشکه نفت فوق سنگین را دارد که این نفت فوق سنگین از میادین سروش و نوروز تأمین می‌شود و محصولات استراتژیک مانند قیر که موردنیاز داخل و کشورهای خارجی است، تولید می‌شود. همچنین بخش دیگر هم به نفت سبک تبدیل می‌شود که یک محصول صادراتی است و از اسکله مجاور پالایشگاه قابلیت صادرات آن وجود دارد.

مشاور رئیس‌جمهوری بابیان اینکه این مجموعه ارزش‌افزوده بالایی را برای کشور تأمین می‌کند، گفت: از این پالایشگاه امکان استحصال سالانه یک‌میلیون تن قیر و 6.5 میلیون بشکه نفت سبک وجود دارد. وی درباره فاز دوم پالایشگاه قشم افزود: فاز دوم با ظرفیت 35 هزار بشکه هم‌اکنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تأمین منابع مالی توسط بخش خصوصی این فاز هم تکمیل و به اجرا می‌رسد. همچنین برنامه‌ریزی‌شده علاوه بر بحث پالایش، بر روی تولید روغن‌های روان‌ساز هم در این منطقه سرمایه‌گذاری شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با تأکید بر اینکه این پروژه تمام ایرانی است، گفت: این پروژه با ساخت و طراحی ایرانی به انجام رسیده و 95 درصد کل تجهیزات مورداستفاده در آن از داخل کشور تأمین‌شده و نیروهای بومی در ساخت این پروژه مشغول به کار بوده و هستند. این‌یک دستاورد مهم در قشم که به‌عنوان هاب انرژی تعریف‌شده محسوب می‌شود.

مزیت بانکرینگ ایران در منطقه را احیا می‌کنیم
محمد با اشاره به بازدید خود از بانکرینگ جزیره قشم در منطقه سلخ گفت: می‌دانیم که سالانه بیش از 20 میلیارد دلار درآمد کشور امارات از بانکرینگ سوخت و درواقع خدماتی که به کشتی‌ها و شناورهای مختلف از منطقه خلیج‌فارس به سمت بندر فجیره می‌روند، به دست می‌آید و متأسفانه باید بگوییم که بخش عمده‌ای از سوختی که امارات برای بانکرینگ از آن استفاده می‌کند از ایران قاچاق می‌شود و به سمت فجیره می‌رود و این در شرایط ما باید بتوانیم این مزیت رقابتی ایران در منطقه احیا کنیم. مشاور رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه باید از تردد کشتی‌ها به سمت امارات برای سوخت‌گیری جلوگیری کنیم اظهار داشت: از اینکه کشتی‌ها به سمت قشم جذب شوند فقط بحث فروش سوخت را دنبال نمی‌کنیم بلکه گروه اجرایی این کشتی‌ها و گرو آنها به‌طورقطع در قشم نیاز به اسکان و استراحت و همچنین برای تعویض گرو و گروه اجرایی نیاز به پرواز دارند که تمام این اقدامات آورده قابل‌توجهی ازلحاظ درآمدهای ارزی برای مردم به‌ویژه بومی‌های این منطقه خواهد داشت. درنهایت منجر به تحرک و چرخش اقتصادی کشور می‌شود. وی ادامه داد: برای اجرای مقدمات این کار برنامه‌ریزی‌شده است تا بانکرینگ در جزیره قشم به‌زودی در حد قابل قبولی ارائه شود.
ساخت پل خلیج‌فارس در 2.5 سال
دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره پروژه ملی پل خلیج‌فارس در قشم گفت: پل خلیج‌فارس که اتصال بین بندرعباس به جزیره قشم برقرار می‌کند، آرزوی چندین ساله مردم این مناطق بوده و ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در بازه زمانی 2.5 سال این پل را تکمیل کنیم. علی‌رغم اینکه قیمت‌گذاری اولیه اجرای این پروژه 800 میلیون یورو بود و قرارداد با پیمانکار منعقدشده برنامه‌ریزی کرده‌ایم که پل خلیج‌فارس را با 280 میلیون یورو در 2.5 سال به انجام برسانیم. محمد تأکید کرد: برای اینکه در مراحل پرداخت فشاری بر دولت وارد نشود با پیمانکار توافق کرده‌ایم که بخشی از پرداخت با تهاتر نفت انجام شود که پیمانکار هم موافقت کرده‌ است و همچنین درخواست کرده‌ایم که در بودجه سال آینده 100 میلیون یورو برای تهاتر نفت دیده شود که اگر با این پیشنهاد موافقت شود به زود عملیات اجرایی پل خلیج‌فارس آغاز خواهد شد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: همچنین بخشی دیگر از تأمین مالی برای ساخت پل خلیج‌فارس از محل فروش ویلاهای لوکس ریاست جمهوری خواهد بود و برای پرداخت به پیمانکار در نظر گرفتیم که با اجازه آقای رئیسی ویلاهای لوکسی که متعلق به ریاست جمهوری بوده را واگذار کنیم و از این محل منابعی به‌عنوان پیش‌پرداخت تأمین شود که هر چه زودتر عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کنیم.

لینک کوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/84300/

ارسال دیدگاه شما