دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از دیروز (یکشنبه، سوم بهمنماه) فعالیتش را آغاز کرد. نمایشگاهی که یکی از ویژگیهای آن در این دو دوره، ارسال رایگان کتاب به اقصی نقاط ایران اعلام میشود؛ البته این رایگان بودن هزینه ارسال برای مخاطبان کتاب است. قرار بود ناشران هم مانند دور گذشته این فرصت را داشته باشند و فقط هزینه بستهبندی کتابها بر عهده آنها باشد. این در حالی است که طی پیامکی به ناشران در دقیقه ۹۰ اعلام شده هزینه پست کتاب به عهده ناشر است؛ اقدامی که باعث شده برخی ناشران برای عرضه کتابهایشان پا پس بکشند. به گزارش ایسنا، امسال همچنین از ناشران خواسته شده برای جلوگیری از آسیب به کتابها از پاکتهای پستی استفاده نکنند و کتابها را در جعبه پستی قرار دهند که این موضوع افزایش هزینه بستهبندی کتاب را به همراه دارد؛ مثلاً ناشری که کتاب ۲۰ هزارتومانی فروخته، علاوه بر تخفیف چهار هزارتومانی، باید ۱۰ هزار تومان هم پول تهیه جعبه بدهد و هزینه ارسال را هم که اضافه کنیم، عملاً هزینه تولید کتاب هم درنمیآید و نهتنها سودی برایش ندارد، بلکه به ضرر هم منجر میشود. این موضوع ناراحتی و گله ناشران را در پی داشته است؛ مثلاً ناشری نوشته است: اگر قیمت کتاب ۳۰ هزار تومان باشد، ۶ هزار تومان باید تخفیف بدهیم و هزینه پاکت و پرینت هم اضافه میشود. چقدر ناشر برای ارسال بپردازد و آیا سودآور است یا خیر؟اینکه افراد را با وعدههای دیگری پایکار بیاوریم و ناگهان با تغییر در تحقق وعدهها غافلگیرشان کنیم، مصداق چیست؟