لوگو
1404 يکشنبه 6 مهر
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1401/01/24 - شماره 1784
نسخه چاپی

نشانه ای از تصمیم قاطع برای برون رفت صنعت خودرو از بحران دیده نمی شود

محمد رضا نجفی منش-کارشناس

 

 

پایین بودن کیفیت خودرو‌ها و قطعات، ایمنی در کنار ایجاد آلایندگی بالا از عمده مسائل صنعت خودرو ایران است. تعدد شکایت از خودروسازان، بویژه ایران خودرو و سایپا به وضوح نشان دهنده نارضایتی مشتریان است.

از طرفی خودروسازان زیان ده هستند. مجموع زیان انباشته خودروسازان از ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۶ به ۸۳ هزار میلیارد تومان در پایان ۶ ماهه سال ۱۳۹۹ رسید. این زیان سپس به ۱0۰ هزار میلیارد تومان رسید. یعنی در طول سه سال و نیم این زیان حدود هفت برابر شد.

خودروسازان با قرعه‌کشی و دریافت نقدینگی مردم، ورشکستگی خود را به تعویق می‌اندازند. صنعت خودرو در‌حال ‌حاضر گذشته از زیان سنگین نیاز به نقدینگی قابل توجهی دارد. کمبود نقدینگی از جمله مسائل و مشکلات صنعت خودرو کشور است که به اصلی‌ترین چالش‌ قطعه سازان کشور مبدل شده است.

قیمت ارز نیز همچون تاثیری که در سایر بازار های کشور دارد در بازار خودرو نیز تاثیر قابل توجهی دارد. در روزهای گذشته قیمت دلار از حدود ۲۵ هزار تومان به بیش از ۲۸ هزار تومان رسید و این موضوع در بازار خودرو خود را نشان داد.

نکته این است که دولت باید قیمت گذاری دستوری را متوقف کند. مانند تجربه ای که در دهه ۷۰ داشتیم. اگر قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار تعیین شود، هم خودروسازان از این زیان خارج می شوند و هم تقاضای غیرواقعی موجود به حداقل می رسد. اگر مواد اولیه مثل مس، فولاد، آلومینیوم و مواد پتروشیمی به هر شکلی تامین شود و دولت دست از قیمت گذاری بردارد و همچنین خودروسازی غیردولتی، اداره و دولت فقط کنترل کننده باشد؛ قطعا سایه بحران از سر خودروسازی کوتاه می‌شود.

در حال حاضر در کنار افزایش قیمت دلار با افزایش قابل توجه دستمزدها مواجه هستیم که هزینه های تولید را بالا می برد. از این رو با تغییر سیاست های دولت و اصلاح نحوه قیمت گذاری، می توان انتظار داشت که این شرایط در بازار تغییر کند.

متاسفانه هنوز دولت نشانه ای از اعمال تصمیم های جدید و قاطع برای خودرو نشان نداده است. رئیس جمهوری اخیرا دستوراتی هشت گانه برای صنعت خودرو ارائه کرده که در صورت اجرایی شدن آنها می توان انتظار ایجاد تغییراتی را در این بخش داشت. به طور خاص در صورتی که دستور هفتم که ناظر بر افزایش کیفیت قطعه ها در خودروست اجرایی شود، قطعا امکان ایجاد تغییر در دیگر بخش ها نیز وجود خواهد داشت. اگر فرمان هشتم یعنی واگذاری مدیریت خودروسازان به بخش خصوصی اجرایی شود، ۷ مورد دیگر نیز قابلیت اجرا خواهند داشت.

 

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • اگر مذاکرات به نتایج مثبت یا نیمه مثبت یا منفی رسید، در کار خلل ایجاد نشود
  • ضرورت ایجاد یک کریدور برای صادرات گاز ایران و کشورهای آسیا به اروپا
  • طالبان، القاعده و داعش فرقی با هم ندارند و برای ایران تهدید هستند
  • قیمت خودرو ترمز برید!
  • نشانه ای از تصمیم قاطع برای برون رفت صنعت خودرو از بحران دیده نمی شود
  • اماواگرها درباره ورود افغان‌ها به ایران
  • پشت‌صحنه پول‌شویی در سینما
  • نگرانی غرب و ناتو از احتمال پیروزی «لوپن» در انتخابات فرانسه
  • چرا انسان در زمان ناراحتی موسیقی غمگین را ترجیح می‌دهد؟
  • استراتژی پیدا و پنهان «مدیریت توحش»
  • سخنی با مخاطبان ستاره صبح
  • خبر ورزشی
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.