این روزها و پس از همهگیری کرونا، در صدر اخبار سینمایی عباراتی نظیر «سینما ورشکسته است»، «سینما جذابیت خود را از دست داده است»، «پرده نقرهای دیگر جادو نمیکند» و ... شنیده میشود. دراینارتباط رضا درستکار نویسنده، منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون در گفتوگو با همشهری آنلاین میگوید: «آنچه در هالیوود و بالیوود بهعنوان نماد سینمای صنعتی در جهان در حال رخ دادن است نشان از پویایی و حرکت روبهجلو است. در کشورهای درحالتوسعه یا حتی توسعهیافته نظیر بلژیک برای حفظ بدنه اصلی سینمای داخلی، سینمای تجاری جهان (هالیوود و بالیوود) را از سبد اکران سینماها حذف میکنند تا سینما بومی و داخلیشان پا بگیرد؛ اما در کشور ما بهطورکلی همه سینمای جهان حذف و نادیده گرفته شده تا سینمای داخلی آسیب نبیند. به گفته این منتقد سینما چنین رویکردی در سینما نتایج مثبتی نداشته و زمان آن رسیده که در آن تجدیدنظر کنند.» به نظر میرسد مهمترین شاخصی که میتوان دال بر پویایی و حرکت سینما در نظر گرفت آمار فروش و مقایسه آن با سالهای گذشته است. این کارشناس سینما دراینباره اظهار میکند: مقایسه فروش فیلمها و راندمان قابلتوجه فروش گیشه سینمای آمریکا، درآمد بازیگران مطرح طی یک سال گذشته نشان میدهد که سینما قویتر از سالهای پیش مسیر خود را ادامه میدهد و تاریخسازی میکند. لازم به ذکر است که «تام کروز» برای فیلم «تاپ گان: ماوریک» (محصول سال ۲۰۲۲) ۱۰۰ میلیارد تومان دستمزد گرفته است. او با اشاره به دستمزد دیگر چهرههای مطرح دنیای بازیگری در جهان میگوید: ۲۰-۲۵ بازیگر ستاره در دنیا نظیر لئوناردو دیکاپریو، ویل اسمیت، برد پیت، دوئین جانسون، تام هاردی، دنزل واشنگتن و...بیش از ۲۰-۲۵ میلیون دلار دستمزد میگیرند. این رقمها در هیچ دورهای از تاریخ سینمای جهان سابقه نداشته است. درستکار اضافه میکند: فیلم «اوپنهایمر» اثر کریستوفر نولان که این روزها موضوع بحث و نظر سینماگران است با بودجهای بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار ساخته شده است. به عبارتی مجموع فروش ۱۵ فیلم در سال ۲۰۲۱ رقمی بالغ بر ۳ میلیارد دلار در هالیوود عنوان شده است؛ یعنی بهطور متوسط هر فیلم رقمی حدود ۲۰۰ میلیون دلار فروش داشته است. درستکار با اشاره به رشد قابلتوجه فروش فیلمها در سینمای صنعتی میگوید: «فروش گیشه سینمای هالیوود در سال ۲۰۲۲ رشد ۱۱ درصدی داشته است. در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۷۰ فیلم به اکران و نمایش رسیده است. این منتقد سینما با طرح دلایل مذکور فرضیه ورشکستگی یا بی جاذبه بودن سینما در دنیای امروز را رد میکند و میگوید: آیا چنین سینمایی در شرایط اغما و ورشکستگی به سر میبرد؟ با در نظر گرفتن دوران پاندمی کرونا که همه صنایع نمایشی (تئاتر، موسیقی، اپرا، سینما و ...) را تحت تأثیر قرار داد، سینما کماکان پرقدرتترین هنر جهانی است.»