سالانه میلیونها گردشگر به ترکیه سفر میکنند و بخشی از اقتصاد این کشور به درآمد حاصل از گردشگری وابسته است. پرسش این است که آیا زلزله مهیب روز دوشنبه در این کشور میتواند تهدیدی برای گردشگری ترکیه باشد؟
آنطور که رسانهها گزارش دادند، تعداد گردشگران خارجی ترکیه در سال 2022 بیش از 44 میلیون نفر بوده است. پیشبینی برخی از کارشناسان این بود که سال 2023 ترکیه آمار 50 میلیون نفر گردشگر را هم رد کند. حالا ترکیه با زلزله مهیبی مواجه شده است. مشخص هم نیست بازسازی مناطق زلزلهزده چقدر زمان ببرد. برخی از کارشناسان میگویند ترکشهای این زلزله به گردشگری نمیرسد، چراکه کانون زلزله با جاذبههای گردشگری در ترکیه فاصله دارد. فرخ میرشاهزاده، کارشناس حوزه گردشگری بر این باور است که ترکیه حتی میتواند زلزله را به فرصت گردشگری تبدیل کند.
این کارشناس حوزه گردشگری به تجارتنیوز میگوید: «صنعت گردشگری یکی از حساسترین صنایع خدماتی است. ویژگی مهم این صنعت ترسو بودن آن است که بهمحض وقوع هر رخدادی، تحت تأثیر قرار میگیرد. دراینارتباط رخدادهای سیاسی، اقلیمی، اقتصادی و… فرقی ندارند و هر جا که خطری احساس شود، صنعت گردشگری هم بحرانزده میشود و گردشگران به آن منطقه نمیروند. زلزله ترکیه در شهر «غازی عینتاب» صورت گرفته است. جایی که چندان جاذبه گردشگری نداشت. بهطورکلی گردشگری ترکیه متمرکز بر حاشیه غربی و شمالی این کشور است که در زلزله آسیبی ندیدهاند. بعید میدانم که ترکیه پس از زلزله روز دوشنبه، مشکل خاصی برای ورود گردشگران داشته باشد.» وی میگوید: «شاید پسازاین زلزله، گردشگری سیاه در ترکیه رونق بگیرد. گردشگری سیاه، نوعی از گردشگری است که گردشگران را به مناطق بحرانزده سوق میدهد تا از آنجا بازدید کنند. در حال حاضر ترکیه در صدر اخبار است و احتمال دارد که از شرایط موجود فرصت تبلیغی برای بازسازی را هم به وجود آورد.»