تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی فروش، از نظر تعداد مخاطب به هفت سال قبل برگشته است. به گزارش ایسنا، سال ۱۴۰۱ که با روزهایی خاص برای سینمای ایران همراه بود، زمان مناسبی است تا برخی آمارها در یک دهه گذشته بررسی شوند و یکی از قابلتوجهترین آنها میزان مخاطب و فروش سینما است. همهگیری ویروس جدید کرونا، رشد فعالیت پلتفرمهای خانگی و نیز برخی رویدادهای اجتماعی مانعساز، ازجمله عوامل مؤثر بر میزان مخاطب سینما در ماهها و ۳ سال اخیر میتواند در نظر گرفته شود. امیرحسین علمالهدی کارشناس فرهنگی و سینما در یک بررسی آماری، وضعیت سینما را در سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ تحلیل کرده است. او بیان میکند که میزان مخاطب در سال ۱۴۰۱ بازگشت به سال ۱۳۹۴ است. وی اضافه میکند: فروش سینما در سال ۱۴۰۱ به مدد افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بلیت نسبت به سال ۱۳۹۸ (قبل کرونا) ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش داشته، هرچند افزایش قیمت بلیت طی این سالها، نگاه از عارضه جدی اقتصاد فرهنگ دارد که البته در کنار عارضههای اقتصاد کلان جامعه هرسال شاهد افزایش سالنهای سینما هستیم. او با بیان اینکه همچنان اثرات کرونا بر کاهش صندلی سینماها از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۱ را شاهد هستیم گفت: در سال ۱۴۰۲ بیم آن را دارم که به آمار مخاطب سال ۱۳۹۲ برسیم، چنانچه بر همین آداب حکمرانی در سینما اصرار ورزیم.