هادی خانی، رئیس مرکز اطلاعات مالی امیدوار است که لایحه دوم یعنی سی اف تی نیز در مجمع به تصویب برسد تا موانع عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی برداشته شود. وی افزود عدم تصویب دو معاهده پالرمو و CFT هزینههای زیادی به کشور تحمیل کرده است. در ادامه گزیده نظرات وی را میخوانید:
شبکهسازی دشمنان علیه ایران
۱۸۸ کشور دنیا به این کنوانسیون ملحق شده و آن را پذیرفتهاند. اهمیت کنوانسیونهای سیافتی و پالرمو در این است که او لا عدم پذیرش آنها و عدم الحاق به این دو معاهده از سوی کشور ما فضایی را برای دشمنان ما فراهم کرد تا علیه ما در دنیا شبکهسازی کنند که اگر ایرانیها در جرائم سازمانیافته فراملی مانند قاچاق مواد مخدر، سلاح، انسان و ... همچنین تأمین مالی تروریسم دخالتی ندارند، چرا این تعهدات بینالمللی را نمیپذیرند. یکی از دلایلی که دنبال تعیین تکلیف این کنوانسیونها بودیم، این بود که بتوانیم با جلب حمایت کشورهای دوست، فضاسازیهای کشورهای دشمن را خنثی و از کمک دوستان در دنیا استفاده بهتری کنیم.
خروج از لیست کشورهای پرخطر
از سال ۱۹۹۸ گروه ویژه اقدام مالی مرتب به ما اعلام کرده و میکند که اگر به این دو کنوانسیون ملحق شوید، تعدیل اقدامات تقابلی علیه ایران قابل تصمیمگیری است یعنی میتوانیم با پذیرش این دو کنوانسیون دامنه وسیعی از پیگیریها برای تعدیل اقدامات تقابلی افایتیاف علیه کشور را داشته باشیم. تصویب این دو کنوانسیون کمک میکند تا مسیر خروج ما از لیست کشورهای پرخطر تسهیل شود؛ البته برای اینکه از لیست کشورهای پرخطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم در افایتیاف خارج شویم، شرط لازم آن پذیرش این دو کنوانسیون و شرط کافی آن انجام کامل برنامه اقدام است؛ اما چرا این دو کنوانسیون اهمیت مییابد؟ چون با پذیرش این دو کنوانسیون، مسیر تعلیق اقدامات تقابلی برای ما هموار میشود.
مزایای پذیرش CFT و پالرمو
پیوستن کشور به کنوانسیون CFT گامی بلند در دستیابی به مزایایی چون مشروعیت بخشی بینالمللی، کاهش فشارهای سیاسی و تحریمی، تسهیل تعاملات اقتصادی و بانکی با دنیا، ارتقای موقعیت دیپلماتیک و چانهزنی کشور در پیگیری منافع ملی، بهبود اعتبار و ریسک شهرت کشور و افزایش اعتماد سرمایهگذاران خارجی و … عنوان کرد.
هزینه نپیوستن به معاهدههای بینالمللی
مخالفان برای مباحثی که مطرح میکنند سند رسمی ارائه کنند؛ اینکه صرفاً نگرانیهای خود و ترس از آینده را مطرح کنیم، سبب شده تا ۱۰ سال این پرونده معطل بماند البته پرونده ما با افایتیاف سابقهای حدوداً ۲۰ ساله دارد؛ بنابراین نمیشود گفت بهصرف اینکه نگرانیم، کل پرونده را کنار بگذاریم؛ این کار نشدنی است اینها معاهدههای بینالمللی است و باید مدیریت کنیم در غیر این صورت برای ما هزینهساز میشوند کما اینکه هزینه ایجاد کردهاند.
مخالفت از روی ناآگاهی
مخالفت نمایندگان مجلس ناشی از ناآگاهی و عدم اشراف علمی و تخصصی به کُنه موضوع اف ای تی اف است؛ اگر مخالفان در فضای کارشناسی مستندات را بررسی کنند نگرانیشان مرتفع میشود. این فشار آوردنها تأثیری بر نگاه مجمع تشخیص ندارد. افرادی که نگراناند از مسیر کارشناسی به آن ورود کنند؛ چون گریزی از بررسی این معاهده نداریم و هر چه زمان را طولانیتر کنیم، هزینههایمان افزایش مییابد چون دیر یا زود این موضوع باید برای کشور تعیین تکلیف شود این ۱۰ سالی هم که به طول انجامید، هزینههایمان افزایشیافته است و باید همان زمان تعیین تکلیف میشد و در میز خطابههای رسمی دنیا حقوق خود را مطالبه میکردیم.
ایران در کنار چاد و سومالی و ...
تا کنون کشورهایی نظیر افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه، سودان جنوبی که درگیر پدیده شوم تروریسم هستند و یا کشورهایی نظیر چین، روسیه، کوبا، ونزوئلا و ویتنام با مواضع مستقل در برابر آمریکا و حتی کشورهای همسایه ایران نظیر عربستان، قطر، کویت، امارات، عمان، ترکیه و … این کنوانسیون را پذیرفتهاند و اینکه ایران در کنار کشورهایی نظیر چاد و سومالی و بروندی و اریتره و توالو در بین ۱۹۰ کشور پذیرنده این کنوانسیون باوجود هزینههای قابلتوجه وارده به کشور از محل اقدامات تروریستی قرار ندارد، محل بحث است.