خوردگی باتری خودرو چیست؟
خوردگی ترمینال باتری به راحتی قابل تشخیص است. خوردگی همان ماده سفید، سبز یا مایل به آبی روی قطبهای باتری، ترمینالهای باتری یا کابلهای باتری وسایل نقلیه شما است. ماده سفیدی که در اطراف ترمینالهای باتری میبینید، سولفات سرب یا سولفات مس بیآب است. سولفات مس بیآب در معرض رطوبت به رنگ آبی تغییر میکند. ماده مایل به آبی که در اطراف ترمینالهای باتری خورده شده میبینید، سولفات مس هیدراته است و معمولاً با کانکتورهای مسی ایجاد میشود. سولفاته باتری رسانای ضعیفی برای برق است، زیرا مقاومت درون مدار را افزایش میدهد. در نتیجه، افزایش مقاومت میتواند منجر به جریان گذرا شود که معمولاً منجر به روشن نشدن ماشین شما میشود.
چه چیزی باعث خوردگی باتری خودرو میشود؟
خوردگی باتری در اثر آزاد شدن گاز هیدروژن از اسید سولفوریک داخل باتری ایجاد میشود. با واکنش این گازها به جو محیط، محیطی خورنده ایجاد میشود. عناصر دیگری مانند رطوبت و نمکها فقط این روند را تسریع میکنند. معمولاً خوردگی ترمینال باتری در ترمینال منفی باتری رخ میدهد که نشانهای از شارژ کم باتری خودرو است. عامل اصلی در باتریهای کم شارژ این است که دینام به دلیل تقاضای بار الکتریکی خودرو و استفاده نسبتاً کوتاه از خودرو، زمان کافی برای پر کردن ظرفیت از دست رفته باتری نمیدهد. اگر خوردگی باتری در ترمینال مثبت باتری وجود داشته باشد، این نشانهای از شارژ بیش از حد است.
نحوه تمیز کردن خوردگی باتری.

جلوگیری از خوردگی باتری، نه تمیز کردن آن، باید هدف نگهداری صحیح باتری باشد. با این حال، اگر با باتری با ترمینالهای باتری خورده شده مواجه شدید، در اینجا یک فرایند هشت مرحلهای ساده ارائه شده است. همیشه ایده خوبی است که هنگام کار با باتریهای سرب-اسیدی از محافظ چشم و دستکش مکانیکی استفاده کنید.
کابلهای باتری را جدا کنید
همیشه ابتدا از کابل منفی باتری شروع کنید که معمولاً با علامت منفی (-)، مخفف آن (NEG) و/یا به رنگ سیاه مشخص میشود. سپس کابل مثبت باتری را جدا کنید که معمولاً با علامت مثبت ()، مخفف آن (POS) و/یا به رنگ قرمز مشخص میشود.
کابلهای باتری را بررسی کنید
کابلهای باتری را از نظر فرسودگی بیش از حد یا خوردگی باتری بررسی کنید. به دنبال عایق خشک، ترک خورده و پوسته شده باشید. عایق، پوشش پلاستیکی یا لاستیکی روی کابل است. رشتههای مسی جریان را محدود میکنند و در معرض عناصر شکننده میشوند. کابلهای باتری فرسوده دلیل رایجی برای روشن نشدن خودرو هستند. در صورت وجود هرگونه آسیب، کابل(های) باتری را تعویض کنید.
خوردگی باتری را از بین ببرید و خنثی کنید
یک ماده تمیزکننده باتری را در هر جایی که خوردگی باتری وجود دارد، روی باتری یا کابلهای باتری اسپری کنید. استفاده از یک پاککننده باتری تجاری مهم است زیرا نه تنها خوردگی باتری را از بین میبرد، بلکه اسید باتری را نیز خنثی میکند. به طور خاص، هرگز از نوشابه برای از بین بردن خوردگی باتری استفاده نکنید. قندهای مصنوعی و اسید فسفریک موجود در کوکاکولا میتوانند باعث آسیب بیشتر به موتور و اجزای اطراف آن شوند. در صورت لزوم دوباره از آن استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید که باتری و اتصالات آن از خوردگی باتری در امان هستند، میتوانید از یک پاککننده باتری با ماده هشدار دهنده اسید استفاده کنید.
خشک کردن و صیقل دادن پایههای باتری و ترمینالهای باتری
پس از از بین رفتن خوردگی باتری، باتری، پایههای باتری و ترمینالهای باتری روی کابل باتری را خشک کنید. یک پارچه تمیزکننده میکروفایبر گزینه بسیار خوبی است. باقیماندههای اضافی را با برس ترمینال باتری پاک کنید.
محافظهای ترمینال باتری را نصب کنید
از محافظهای ترمینال باتری (که به پدهای ضد خوردگی نیز معروف هستند) روی هر پست باتری استفاده کنید، ترجیحاً از نوعی که با ترکیب ضد خوردگی باتری اشباع شده باشد.
کابلهای باتری را دوباره وصل کنید

کابلهای باتری را دوباره وصل کنید اما به ترتیب معکوس از مرحله ۱. به عبارت دیگر، ابتدا کابل مثبت باتری و در آخر کابل منفی باتری را وصل کنید.
از ماده ضد خوردگی باتری استفاده کنید
از اسپری ضد خوردگی باتری یا ترکیب برس مانند استفاده کنید و یک پوشش ضخیم روی پستهای باتری روی باتری و ترمینالهای باتری کابل باتری ایجاد کنید.
مراحل فوق در زمانی است که سولفاته زدن باتری و خوردگی آن کم باشد. اگر از طول عمر باتری شما زیاد گذشته باشد و باتری شما سولفاته زده است بهتر است دنبال خرید باتری جدید برای ماشین خود باشید. برای خرید نیز شما میتوانید از یک امداد باتری برای این مورد کمک بگیرید. امداد باتریها خودشان به محل شما مراجعه و باتری جدید را روی خودرو نصب میکنند و وضعیت سلامت دینام و باتری قدیمی را نیز با دستگاه چک میکنند.