اشاره: مصطفا صباغ، روزنامه‌نگار -- کشتی بزرگ باری «اورگیون» که از روز 3 فروردین در سواحل مصر به‌گل‌نشسته بود، حدود یک هفته کانال سوئز را بسته بود و تردد نفت‌کش‌ها و کشتی‌های باری در این آبراه کلیدی به‌طور کامل متوقف‌شده بود. کانال سوئز که مورخان احداث آن را به داریوش هخامنشی، پادشاه مقتدر ایرانی نسبت می‌دهند، سریع‌ترین مسیر کشتی‌رانی بین اروپا و آسیا‌ست و حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی ازجمله یک‌میلیون بشکه نفت و حدود ۸ درصد گاز مایع جهان هرروز از این کانال عبور می‌کند. به دلیل همین اهمیت بالا بود که مسدود شدن این کانال نه‌تنها مایه نگرانی صنعت کشتیرانی شد، بلکه با مختل کردن حمل دریایی بسیاری از کسب‌وکارها و صنایع را متأثر کرد. همچنین کانال سوئز یکی از منابع اصلی درآمد ارزی کشور مصر است و اداره امور کانال سوئز به دلیل بسته شدن آن خسارت یک میلیارد دلاری از شرکت تایوانی صاحب کشتی اورگیون طلب کرده و گفته زمانی این کشتی اجازه حرکت خواهد داشت که توافقی در این زمینه حاصل شود؛ اما پرسش این است که بسته شدن کانال سوئز چقدر ضرر اقتصادی برای اقتصاد جهان در پی داشته است.