به دلیل اختلاف بر سر جبران خسارت از سوی مقامات کانال سوئز، کشتی «اورگیون» فعلاً اجازه ندارد به مسیر خود ادامه دهد. اسامه ربیع، رئیس اداره امور کانال سوئز به روزنامه دولتی الاهرام مصر گفت: «زحمت و کار زیادی برای نجات کشتی هزینه کردیم و درآمد روزانه خود را از دست دادیم؛ بنابراین باید به ما خسارت پرداخت شود». به گزارش دویچه وله، هماکنون کشتی اورگیون در دریاچهای میان بخش شمالی و جنوبی کانال سوئز لنگرانداخته است. اداره امور کانال سوئز ادعای خسارت روزانه میان ۱۴ تا ۱۵ میلیون دلار در روز را دارد. علاوه بر این شرکت صاحب کشتی باید هزینه بیرون کشیدن کشتی ۴۰۰ متری از گلولای را بپردازد. ربیع با اشاره به اینکه این کشتی حملکننده باری به ارزش ۳،۵ میلیارد دلار است، گفت: «این ما بودیم که این کشتی و بار آن را نجات دادیم».
تحقیقات علتیابی حادثه
مسئولیت دیرکرد بار به مقصد را شرکت تایوانی کشتیرانی «اورگرین مارین» برعهده دارد که کشتی را در اجاره خود داشته است؛ اما اریک هسیه، رئیس این شرکت میگوید هیچ مسئولیتی بر عهده نمیگیرد. او به خبرگزاری بلومبرگ گفت که خسارتهای احتمالی از سوی بیمهها تضمین شدهاند. شرکتهای بیمه اما دیرکرد بار صدها فروند دیگر کشتیها را برعهده خواهند گرفت که در صف گذار از کانال منتظر مانده بودند. هماکنون تحقیقات زیادی در جریان است تا علت این حادثه روشن شود. مقامات مصر ازجمله خواستار تحلیل دادههای جعبه سیاه کشتی و گفتوگو با ۲۵ خدمه کشتی هستند. اداره دریانوردی پاناما، که کشتی با پرچم آن در تردد بوده، و شرکت مسئول امور فنی کشتی با نام «مدیریت کشتی برنهارد شولته» (BSM) اعلام کردهاند، تحقیقات مستقل خود را آغاز خواهند کرد.
کشتی بهگلنشسته
کشتی «اورگیون» که یک شرکت حملونقل تایوانی آن را اداره میکند یکی از بزرگترین کشتیهای باری جهان است؛ ۴۰۰ متر طول دارد و وزن آن به ۲۰۰ هزار تن میرسد. گزارشها تا روز ۸ فروردین حاکی بود که ۳۶۹ کشتی به دلیل مسدود شدن کانال ۱۹۳ کیلومتری سوئز، در دو طرف این آبراه متوقف مانده بودند. طی دو روز، ۱۴ یدککش تلاش کردند این کشتی بزرگ باری را باوجود جزر شدید جابجا کنند و بالاخره توانستند آن را ۳۰ درجه منحرف کنند تا اینکه روز 9 فروردین این کشتی شناور شد.
برآورد خسارات اقتصادی
البته ارزیابی دقیق ضرر اقتصادی بسته شدن کانال سوئز تا زمانی که کامل باز نشود و تجارت دوباره به جریان نیفتد میسر نیست. مدیریت کانال سوئز میگوید مسدود شدن این آبراه روزانه ۱۴ تا ۱۵ میلیون دلار از درآمدش را کاسته است. به برآورد موسسه اعتبارسنجی «مودی»، پیش از شروع همهگیری کرونا، درآمد مصر از کشتیهای عبوری از کانال سوئز دو درصد تولید ناخالص داخلیاش بود. یافتههای نشریه «لویدز لیست» (که مطالب مرتبط با کشتیرانی را منتشر میکند) نشان میدهد مسدود شدن این کانال، حمل روزانه محمولههایی به ارزش نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار را متوقف کرد؛ به عبارتی در هر ساعت ۳/۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار امکان جابجایی نداشته است. این رقم برای هر دقیقه ۶/۷ میلیون دلار است. به گفته شرکت بیمه آلیانتس آلمان مسدود شدن کانال سوئز هفتهای بین ۶ تا ۱۰ میلیارد دلار به تجارت جهانی خسارت میزند و رشد آن را دودهم تا چهاردهم درصد کاهش میدهد.
خسارتهای جانبی حادثه
به اینها البته باید هزینههای جانبی تحمیلشده را هم اضافه کرد؛ بعضی شرکتهای واسطه که درزمینه کشتیرانی فعالیت دارند میگویند اجاره بعضی کشتیهای باری برای حمل کالا «به یا از» آسیا و خاورمیانه با افزایش ۴۷ درصدی به ۲/۲ میلیون دلار رسیده است. بعضی کشتیها به دلیل بسته بودن این آبراه مسیر خود را تغییر دادند که مدت سفرشان را بهطور متوسط ۸ روز افزایش داد. بسته شدن کانال سوئز فقط صنعت کشتیرانی و اقتصاد مصر را تحت تأثیر قرار نداده است و کسبوکارها، فروشگاههای مواد غذایی، پوشاک و تولیدکنندگان صنعتی هم از آن متأثر شدهاند. پیشتر نگرانیهایی وجود داشت که با بسته ماندن این کانال، بعضی شرکتها مجبور شوند بیشتر کالا سفارش دهند و بهجای راه دریایی از طریق هوایی آنها را جابجا کنند که هزینههایشان را تا سه برابر افزایش میدهد.