محمد جلالی-روزنامهنگار
تتلو و مسائل پیرامونش هنوز سر تیتر خبرهاست. باید قبول کنیم که تتلو به یک برند تبدیلشده که تابو بودنش آزاردهنده و استقبال از ناهنجاریهای هنجار شده توسط او ایجاد یک ترس فراگیر در جامعه شده است. چندی پیش «امیرحسین مقصود لو» یا همان «تتلو» در ترکیه کنسرت خود را برگزار کرد و باز هم حاشیه آفرید. خواننده پاپ طردشده ایرانی این بار هم مثل همیشه ناگفتههایی داشت که باید بر روی آن تأمل کرد.
برخیها او را تمامشده میدانند با آن ساختارشکنیهایش، با الفاظ رکیک و حرکات خارج از نزاکت! اما پرسش اینجاست که با همه این رفتارهای بد چرا اینگونه کنسرتهای تتلو به حد انفجار میرسد؟ هواداران تتلو برای حضور در کنسرت جدید او در استانبول نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان خرج کردهاند! (با احتساب هزینه بلیت، تور استانبول و...) اما چه شد که 6 هزار نفر برای کنسرت تتلو رفتند؟ (60 درصد از این جمعیت از ایران به این کنسرت رفتهاند!) و هر نفر برای بلیت کنسرت منهای مابقی مخارج 150 دلار معادل 4 میلیون تومان پرداخت کرده است.
پرسش این است که مخاطبان این خواننده ایرانی چه کسانی هستند و چرا از عملکرد تتلو شادمان میشوند؟ چگونه هزینههای میلیونی میکنند و حتی با زدوخورد و فشار درِ سالن را میشکنند تا به این کنسرت برسند! اینها همه یک نکته را تداعی میکند و آن اینکه تتلو را نمیشود سفید یا سیاه دید. شخصیتی خاکستری با انبوهی از ایرادات، اما باید قبول کنیم که نسلی آن را دنبال میکند!
پرسش این است که برای اینکه بتوانیم این نسل را از توهین و رفتارهای ساختارشکنانِ دور کنیم چه باید کنیم؟ بیشک هیچ پدر و مادری راضی نمیشود تا فرزندش را به کنسرتی بفرستد که در آن پردهدری عادی است! ترانهها معنا و مفهوم ندارد و فحاشی در آن جای گرفته است؛ اما لازم است در این باب به چند نکته اشارهکنیم:
نخست تهیه خوراک مناسب و جوان پسند بدون استفاده از قالبهای هنجارشکنانِ است. در این ارتباط بهتر است مسئولان فرهنگی نگرش خود را تغییر دهند و در کارگروهها از جوانان و علاقهمندان به این خوانندگان دعوت شود تا بیایند و بگویند که نیازشان چیست و از موسیقی اینچنینی چه میخواهند؟
بیشک افراد باسن بالا نمیتوانند برای جوانان این نسل، خط راه مشخص کنند و بگویند که آهنگهای کلاسیک گوش کنند و موسیقیهای پاپ پرهیجان را کنار بگذارند. این پدیده ابداع تتلو نیست، بلکه بسیاری از خوانندگان پاپ در دیگر کشورها وقتی نیاز نوجوانان و جوانان را دیدند و خود را با آن سازگار کردند با استقبال روبهرو شدند! به عنوان نمونه گروه موسیقی مشهور کرهای BTS که حالا شهرت جهانی یافته است.
دومین نکته در رابطه با استقبال اخیر از این کنسرت فعال نشدن کنسرتها در کشور است. کمتر از یک ماه دیگر ۷۵ درصد جمعیت ایران واکسینه میشوند و این میتواند آغازی بر پایان یک پاندمی باشد. در این روزها افسردگی ناشی از کرونا و خانهنشینی گسترش پیداکرده و باید در اولین گام برنامههای اینچنینی را فعال کنیم و برگزاری کنسرتهایی شاد و توجه به همه اقشار با تمام سلایق در دستور کار قرار گیرد.
سومین نکته واکاوی و رفتارشناسی تتلوست. باید دید او چه ترفندی را در دست گرفته که ضد ارزشها در میان طرفداران او ارزش میشوند. رفتارهای عجیب او قابلدرک نیست و حتی اینستاگرام نتوانست او را تحمل کند و نهایتاً صفحه 4 میلیونیاش را برای همیشه بست. در این رابطه سیاسیون هم حتی ویژگی او را درک کرده بودند و میخواستند از پتانسیل او استفاده کنند و حتی در انتخابات نیز از او بهره گرفتند، هرچند نتیجه مثبتی نداشت! اینگونه مقصود لو واقعیتی ناشناخته در دنیای امروز شد.