به نظر میرسد تعداد کودکانی که ترک تحصیلکردهاند در ۲ سال اخیر نسبت به گذشته بیشتر شده باشد. علاوه بر این، در تعطیلی کرونایی مدارس، بسیاری از کودکان به دلیل دسترسی نداشتن به گوشی هوشمند و ابزارهای مشابه آن برای بهرهمندی از کلاسهای آنلاین، عملاً از تحصیل بازماندهاند. یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز یکشنبه ۲۰ شهریور در خصوص آخرین آمار کودکان بازمانده از تحصیل به ایسنا گفت: از ۹۰۸ هزار بازمانده از تحصیل، در سال گذشته ۱۶۴ هزار نفر به مدرسه برگشتند.
مشکلات روانشناختی
ترک تحصیل
دکتر سیما فردوسی عضو شورای عالی آموزش و پرورش، در خصوص علل ترک تحصیل دانشآموزان یا بازماندن کودکان از تحصیل به همشهری آنلاین گفت: عوامل متعددی در این مسئله دخالت دارند. یک مورد بچههایی هستند که درسشان ضعیف است. علتش هم این است که شاید توان ذهنی بالایی نداشته باشند و درسها را خوب متوجه نشوند. این بچهها نمیتوانند خودشان را به سرعتِ کلاس و بچههای دیگر برسانند و به کمک احتیاج دارند. مورد دیگر، بچههایی هستند که نقص دقت دارند. این بچهها دامنه توجهشان کوتاه است و خیلی زود خسته میشوند. بچههایی هم هستند که به دلیل تنبلی و پشت گوش انداختن از درس و مدرسه بازمیمانند، به خصوص در ایام کرونا که ممکن است نظارتی بر درس آنها وجود نداشته است. خیلی از بچههایی که ترک تحصیل میکنند هم ضعف بهداشت روان دارند.
وی بابیان اینکه بچه باید در شرایط ویژهای قرار بگیرد که ترک تحصیل کند، گفت: شما ببینید، بچهای که توان ذهنی بالایی دارد، در یک خانواده منسجم زندگی میکند، بهداشت روانش هم در سطح خوبی است ـ یعنی ترس و اضطراب ندارد یا افسرده نیست ـ دلیلی ندارد درس نخواند. این روانشناس افزود: بنابراین، بچهای که ترک تحصیل میکند یا خانواده بیمسئولیت دارد و تحصیل برایش خیلی اهمیت ندارد یا خودش مشکل دارد؛ مثلاً بیشفعال است، نقص دقت دارد، اختلالات رفتاری دارد، اختلالات شخصیتی دارد. اینها جزء گروه جدا افتادگان از تحصیل قرار میگیرند. فردوسی تأکید کرد: همه این بچهها باید شناسایی، دستهبندی و طبقهبندی شوند و مشخص شود که هر کدام شان به چه دلیلی ترک تحصیلکرده یا از تحصیل بازماندهاند. تکتک بچهها باید پرونده داشته باشند و مشخص باشد هر کدام از اینها در چه وضعیتی از لحاظ سلامتی، خانواده، آموزش و... به سر میبرند.
نابرابری و ناعادلانه بودن آموزش
وی با اشاره به نابرابری و ناعادلانه بودن آموزش در کنار عوامل یادشده اظهار کرد: بعضی از این بچهها در فقر به سر میبرند یا در مناطق محروم زندگی میکنند و امکانات آموزشی لازم برایشان فراهم نیست. در ایام کرونا خیلی از آنها حتی موبایل یا تبلت در دسترس نداشتند و نمیتوانستند از فضای مجازی برای درس خواندن استفاده کنند. اما ما نمیتوانیم آنها را به ادامه تحصیل مجبور کنیم، بلکه برایشان امکان تحصیل را فراهم میکنیم.