هاشم اورعی، استاد دانشگاه صنعتی شریف در گفتوگو با ایلنا، درباره لزوم تغییر در سبد سوخت کشور گفت: راندمان تبدیل سوخت مایع یا گاز به انرژی مکانیکی در خودروهای با احتراق داخلی به مراتب کمتر از این است که برق را به انرژی مکانیکی تبدیل کنیم. یکی از دلایل مهم که دنیا به طرف خودروی برقی میرود این است که راندمان تبدیل انرژی با برق بالاتر است. نکته دیگر موضوع آلودگی هوا است، زیرا مهمترین عامل آلایندگی هوا سوختهای فسیلی هستند.
واردات بنزین
وی بابیان اینکه اکنون جهان به سرعت به سمت خودروهای برقی میرود و پیشرفت خوبی داشتهاند، گفت: یک کشور در اتحادیه اروپا از سال ۲۰۳۰ و بقیه از ۲۰۳۵ فروش خودروهای بنزین و گازوئیلی نو را ممنوع میکند. اگر به آمار بنزین در ایران نگاه کنیم در ۶ ماهه اول سال جاری متوسط مصرف به ۱۱۶ میلیون لیتر رسید و بدتر اینکه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۵ درصد افزایش مصرف داشتیم، بنابراین با این روند که طبق اعلام شرکت پالایش و پخش متوسط تولید ۱۱۵ میلیون لیتر است؛ پیشبینی میشود بهطور متوسط روزی ۱۵ میلیون لیتر کمبود خواهیم داشت، درنتیجه باید ۳ میلیارد دلار صرف واردات بنزین کنیم. با روند کنونی امکان تأمین بنزین را نداریم و امکان تأمین گاز را در فصل سرما نیز مشکل است. چون نرخ رشد مصرف گاز کشور بالا و بیشتر از نرخ تولید است حتی زمانی نمیگذرد که در تابستان هم با کمبود گاز مواجه خواهیم شد. آلودگی هوا هم که با این اوضاع گریزناپذیر است، بنابراین یک الزام است که از خودروها، کامیونها و موتورسیکلت بنزینی و گازی؛ برقی شوند.
برق را در اولویت قرار دهید
این استاد دانشگاه افزود: در شرایطی که کمبود گازداریم تولید برق هم با چالش مواجه میشود اما پاسخ اینکه وقتی سهم خودروی برقی زیاد شود، باتریهای خودرو میتوانند ظرفیت قابلتوجهی برای ذخیره انرژی داشته باشند درنتیجه تغییرات نیاز را پوشش میدهند، درعینحال واقعیت اینکه ما باید به فکر توسعه ظرفیت تولید برق کشور باشیم. این موضوعی است که از ۱۵ سال پیش نسبت به رسیدن به شرایط امروز هشدار داده میشد و اکنون با توجه به اوضاع تولید و مصرف بنزین و گاز به این روز رسیدیم که باید از انرژی فسیلی عبور و برق را در اولویت قرار دهیم.
ضرورت توسعه انرژی تجدید پذیر
اورعی تأکید کرد: برای تولید برق تنها یک راه داریم و آن هم توسعه انرژی تجدید پذیر است که البته خوشبختانه در یک سال اخیر کمی شروع شده ولی همچنان سرعت آن کم است، ما باید تمرکز را به سمت انرژی تجدید پذیر ببریم. خوشبختانه کشور نیز ظرفیت قابلتوجهی در هر دو حوزه بادی و خورشیدی دارد، باید به دنبال این باشیم که تولید برق از تجدیدپذیرها را زیاد و خودروها را برقی کنیم تا میزان قابلتوجهی در سوخت مایع صرفهجویی شود.
راهکار
اورعی افزود: باید طی یک برنامه ۱۰ ساله ۴۰ تا ۵۰ درصد از خودروها برقی شوند. اقدام دیگر برای کاهش مصرف بنزین؛ بالا بردن کیفیت و فناوری خودروهای داخلی است که رهاشدهاند و نتیجه اینکه اختلاف مصرف بنزین خودروهای داخلی با خودروهای با فناوری روز افزایشیافته زیرا نه اداره استاندارد به وظیفه خود عمل کرده و نه به این موضوع اهمیت دادهاند، چون بنزین ارزان است. باید همزمان با حرکت به سمت خودروی برقی روی کیفیت ساخت خودرو کارکنیم زیرا اکنون خودروهای داخلی بهطور متوسط دو برابر خودروهای مشابه خارجی مصرف بنزین دارند.